فیلم‌های تبلیغات انتخاباتی تاثیر چندانی در آرای مردم ندارد

10:02 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۶۴۴
فیلم‌های تبلیغات انتخاباتی تاثیر چندانی در آرای مردم ندارد
مهدی مطهر تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند ضمن تاکید بر بی‌اثر بودن فیلم‌های انتخاباتی گفت: فیلم‌های انتخاباتی نمی‌توانند معادلات را عوض کنند و تنها برای هواداران اهمیت دارند.

مهدی مطهر تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به تب و تاب انتخابات این روزها، درباره ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: برخی از نامزد‌ها پیش از تایید صلاحیت، اقدام به ساخت فیلم تبلیغاتی کرده بودند تا بهانه‌ای باشد برای اینکه خود را در رسانه محک بزنند و نظر مردم را درباره خودشان بدانند.

وی ادامه داد: اینکه این دوربین یا فیلمساز، چه ویژگی و ارزش منحصربه‌فردی در این شخص می‌بیند تا او را به مردم معرفی کنند. به همین دلیل حتی کسانی که رد صلاحیت شدند، بدشان نمی‌آمد که در فیلم‌های انتخاباتی اقبالی داشته باشند.

مطهر بیان کرد: از طرف دیگر برخی از کارگردان‌ها مثل بهروز افخمی، کمال تبریزی، جواد شمقدری، حسین دهباشی، محرم زینال‌زاده، محمدعلی فارسی، مرحومان رسول ملاقلی‌پور، ضیاءالدین دری و… اسم و رسمی در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای کاندیدا‌ها داشته‌اند و خیلی از نامزد‌ها با هر نگاه و سلیقه‌ای، برای ساخت فیلم تبلیغاتی‌شان به آن‌ها گرایش بیشتری داشتند و هنوز هم دارند و معمولا این فیلمسازان با حاکمیت رابطه خوبی داشته‌اند.

وی درباره تاثیر فیلم‌های انتخاباتی بیان کرد: تاثیر فیلم تبلیغاتی انتخاباتی محسوس نیست و قطعا نمی‌تواند چندان در آرا تغییری ایجاد کند، اما به آیین و عرفی تبدیل شده است که گویی باید ساخته شود و وجود داشته باشد.

این مستندساز اظهار کرد: برخی از این فیلم‌ها، سکانس‌های ماندگاری دارند که بعد‌ها هم در ذهن‌مان می‌مانند و به خاطر می‌آوریم؛ مثل مصاحبه رسول ملاقلی‌پور با محسن رضایی که از او درباره علت شرکت در انتخابات می‌پرسد، او قسم مقدس می‌خورد و می‌گوید که آمده‌ام روزی مردم را درست کنم، در فیلم دیگری هم سکانس چیدن سبزی توسط محمود احمدی‌نژاد در باغچه خانه‌اش بسیار پر بازدید شد.

مطهر ادامه داد: در فیلم کمال تبریزی برای کمپین انتخاباتی حجت الاسلام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی همه چیز بی‌حرکت است و با ورود هاشمی، همه چیز از حالت ساکن درمی‌آید و بار دیگر چرخ زندگی می‌چرخد. البته برخی از این فیلم‌ها و سکانس‌هایشان هم به واسطه تمسخر اذهان عمومی به یاد مانده است؛ مثل مستند کودکی محسن مهرعلیزاده و یا سفره تکاندن یکی دیگر از کاندیدل‌ها که سوژه آن روز‌های انتخابات بود.

این تهیه‌کننده مستند درباره تاثیر فضای مجازی و تغییرات دنیای تبلیغات تاکید کرد: فضای مجازی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از دوره‌های قبل اهمیت دارد. کار‌های کوتاه افشاگرایانه یا ستایشگرایانه درباره نامزد‌ها دست به دست می‌شود که می‌تواند به هر کدام از نامزد‌ها کمک کند. همچنین این فیلم‌ها گاهی در مقابل یکدیگر ساخته می‌شوند که می‌تواند برخی از آن‌ها را شناخته شده‌تر کند و به جریانی تبدیل شود.

مطهر در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی فیلم‌های انتخاباتی چندان در آرای مردمی تاثیرگذار نیستند و نمی‌توانند معادله انتخاباتی را عوض کنند، حتی ممکن است برخی فیلم‌های خیلی خوبی بسازند، اما رای نیاورند یا اگر نامزدی رای بیاورد، فیلم تبلیغاتی بدی داشته باشد. اینگونه فیلم‌ها بیشتر برای هواداران اهمیت دارد نه برای کسانی که نظرشان خنثی است و نمی‌تواند چندان در تصمیم‌گیری‌شان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *