صنایع دستی زنان قابل رقابت در بازار داخل و خارج کشور میشود/ ساز و کارهای برندشدن منسوجات روستاییان
انسیه زاهدی، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه اظهار داشت: دانشگاه الزهرا از سالهای گذشته علاوه بر همکاری با بخش علمی و دانشگاهی کارگروه مد و لباس، مسئولیت کمیسیون آموزش و فرهنگ این کارگروه را بر عهده گرفته و امسال نیز بر همین اساس برنامههایی را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود دانشگاه الزهرا در همین راستا طرح خوشههای فناوری و صنایع دستی را در نظر گرفته و به دلیل اجرایی شدن خوشهها باید صنایع پوشاک، منسوجات و دانشگاه با یکدیگر در ارتباط نزدیکی باشند.
دبیر بخش علمی دانشگاهی بنیاد ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: امروزه بسیاری از دستگاهها و وزارتخانههای کشور همچنین معاونت ریاست جمهوری به دنبال تشویق مردم در روستاها به ویژه زنان هستند که کارآفرینی و توانمندسازی آنها را مد نظر قرار دهند و تولیدات قابل توجهی از صنایع دستی آنها را به بازار عرضه کنند بدون اینکه نیاز به مهاجرت این افراد به شهرهای بزرگ باشد.
وی افزود: به دلیل اینکه بسیاری از این افراد دسترسی به بازار ندارند همچنین رقابت با صنایع نیز وجود ندارد تولیدات روی دست روستاییان میماند، ولی خوشهها میتواند صفر تا صد کار را برعهده گرفته و اقداماتی نظیر آموزش، توانمندسازی، آشنایی با رویکردهای نوین و اقدامات تسهیل گرایانه برای روستاییان مانند مسائل و حمایتهای مالی و حقوقی را انجام دهند.
دبیر اجرایی هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک گفت: همچنین خوشهها میتوانند ثبت مالکیت فکری، ثبت طرح، برند و فراهم کردن بازار همراه این افراد باشند حتی به همت خوشهها روستاییان میتوانند محصولات خود را به مرحله صادرات نیز برساند.
زاهدی اعلام کرد: در همین راستا در حال حاضر ۲۰۰ کارآفرین موفق، برند آنها تجاری شده که شناسایی شدند و تولیدات آنها در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و وزارت ارشاد نیز قول داده که به کارآفرینان موفق در این زمینه جایزه اهدا کند.
وی بیان داشت: خوشهها شرکتهای مادر و تشکیلات هلدینگی هستند که از این افراد در مسیر تولید حمایت میکنند بدون این که احتیاج به مکان بزرگ برای تولیدات خود یا دغدغه بازار فروش داشته باشند.
وی گفت: همایش بین المللی طراحی و تولید منسوجات و پوشاک با رویکرد توسعه پایدار، سوم دی ماه سال جاری در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار میشود که طراحی و تولید منسوجات و پوشاک، اقتصاد و
نوآوری در صنعت پوشاک، جامعه فرهنگ و سبک زندگی از محورهای اصلی این همایش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: نشستهای علمی تخصصی، کارگاههای آموزشی و رویدادهای کارآفرینانه مد لباس از برنامههای جانبی این کنگره است که یکم تا ششم دی ماه برگزار خواهد شد.