هفته قوه قضاییه|

جنایت‎های رژیم صهیونیستی در غزه؛ لزوم مستندسازی و پیگیری در محاکم بین‎المللی

9:00 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت‎های رژیم صهیونیستی در غزه؛ لزوم مستندسازی و پیگیری در محاکم بین‎المللی
دادگاه‌های بین‌المللی و برخی کشور‌ها طی ماه‌های گذشته اقدام‌هایی را برای پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت در نوار غزه انجام داده‌اند، اما اشغالگران احکام صادر شده و قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در آبان ۱۴۰۲ با ارسال نامه‌ای خطاب به روسای نهاد‌های قضایی کشور‌های اسلامی، با ارائه پیشنهاد‌هایی خواستار به‌کارگیری ظرفیت‌های قانونی جهت حمایت از مردم فلسطین به منظور مقابله با جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این نامه نوشت: رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا و برخی کشور‌های غربی و در سکوت و عدم اقدام موثر سازمان‌های بین‌المللی مرتکب جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، نسل‎کشی و پاک‌سازی نژادی و قومی شده است. 

اکنون با گذشت بیش از ۸ ماه از آغاز جنگ غزه، گزارش‌های متعددی درباره حمایت‌های آمریکا و غرب از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی و همچنین جنایت‌های این رژیم علیه مردم نوار غزه منتشر شده است. 

اقدام‌ کشور‌ها درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی

دیوان بین‌المللی دادگستری به‎تازگی طی حکمی از رژیم صهیونیستی خواست که به عملیات خود در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه پایان دهد.

رژیم اشغالگر صهیونیستی طی حمله‌های خود همه محله‌های رفح را به ویرانه تبدیل کرده و صد‌ها هزار نفر را به زور آواره کرده است.

با این حال دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داد که اهداف جنگی رژیم صهیونیستی به‌طور موثر حقوق فلسطینی‌ها تحت کنوانسیون نسل‌کشی را نقض می‌کند.

دادگاه همچنین حکم قبلی خود را در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ۱۴۰۲) تایید کرد.

رژیم صهیونیستی باید براساس این حکم میزان ورود کمک‌ها را به فلسطینی‌ها در غزه افزایش دهد. 

آفریقای جنوبی ابتدا درخواست اضطراری از رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به حمله به رفح ارائه کرد، اما سپس درخواست خود را برای آتش‌بس کامل در غزه گسترش داد. 

این دادگاه همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داد تا گذرگاه رفح را برای ارائه کمک‌های بدون مانع بازگشایی کند. 

همچنین طی چند ماه گذشته، پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ مداوم آن در غزه، به یک موضوع جهانی بزرگ‌تر تبدیل شده، زیرا تعداد زیادی از کشور‌ها یا به‌طور رسمی درخواست ورود کرده یا قصد خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند. 

کشور‌هایی که به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوسته یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند به آن بپیوندند، عبارتند از:

آفریقای جنوبی: پرونده را در ۲۹ دسامبر (۸ دی ۱۴۰۲) تشکیل داد.

نیکاراگوئه: در ۸ فوریه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) برای پیوستن درخواست داد.

بلژیک: در ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

کلمبیا: در ۵ آوریل (۱۷ فروردین) برای پیوستن درخواست داد.

ترکیه: در اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد.

لیبی: درخواست پیوستن به آن را در ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) اعلام کرد.

مصر: در ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

مالدیو: در ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

مکزیک: در ۲۴ می (۴ خرداد) برای پیوستن درخواست کرد.

ایرلند: در ۲۸ می (۸ خرداد) اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

شیلی: در ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد.

فلسطین: درخواست پیوستن را در ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) اعلام کرد.

اسپانیا: در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد.

اسپانیا نخستین کشور اروپایی است که خواستار پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در لاهه شده بود.

در همین حال، چند کشور و سازمان دیگر از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کرده‌اند.

تنها کشوری که تاکنون متعهد به مداخله در پرونده شکایت آفریقای جنوبی به نفع رژیم صهیونیستی بوده، متحد سرسخت این رژیم یعنی آلمان است.

برلین در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ۱۴۰۲) یعنی پیش از اینکه دادگاه عالی سازمان ملل حکم اولیه خود را صادر کند، با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

صدور حکم جلب برای مقام‌های صهیونیست

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی چندی قبل اعلام کرد که دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم دارد حکم بازداشتی را برای مقام‎های رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم صادر کند.

بلژیک، اسلوونی و فرانسه تاکید کردند که از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کنند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند کشور‌های غربی از جمله آمریکا همواره حکم‌های صادر شده از سوی دیوان کیفری بین‌المللی را نادیده می‌گیرند و چشمان خود را بر نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی می‌بندند.

اقداماتی که از سوی مقام ارشد دیوان کیفری بین‎المللی و تیمش انجام می‌شود، به اعتقاد آنها، مدت‎هاست به تعویق افتاده است.

دیوان کیفری بین‌المللی عالی‌ترین دادگاه کیفری دائمی و بین‌المللی در جهان است و در سال ۲۰۰۲ براساس معاهده‌ای به نام اساسنامه رم ایجاد شد.

اما نکته حائز اهمیت این است که رژیم صهیونیستی هیچ‌یک از این احکام را اجرا نکرده و نسبت به دستور‌های مجامع بین‌المللی بی‌تفاوت بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *