کدام کشورها به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوستند؟

10:30 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کدام کشورها به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوستند؟
شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی، موجی از اقدام‌های حقوقی و قضایی را علیه این رژیم در سطح جهان به دنبال داشت و مقام‌های صهیونیست را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

خبرگزاری میزان – شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری، لاهه (ICJ) به اتهام نسل‌کشی، در پی تشدید جنایت‌های این رژیم در غزه طی هشت ماه گذشته با حمایت روزافزونی از سوی کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد و موجی از درخواست‌ها برای پیوستن به این شکایت را در پی داشت.

تاکنون بیش از ۱۰ کشور از قصد خود برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند یا به شکایت یادشده پیوسته‌اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری چیست؟

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که با نام لاهه نیز شناخته می‌شود، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان است که در پس از جنگ جهانی دوم برای حل‌وفصل اختلاف‌های میان دولت‌ها تاسیس شد.

این دیوان در لاهه هلند مستقر است و درباره مسائل حقوقی نیز نظر مشورتی ارائه می‌دهد.

برخلاف دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)، دیوان بین‌المللی دادگستری نمی‌تواند افراد را به دلیل جنایت‌های بسیار شدید، مانند نسل‌کشی تحت تعقیب قرار دهد، اما نظر‌های آن برای سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی اهمیت دارد.

 

کدام کشورها به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوستند؟

تعریف نسل‌کشی چیست؟

طبق قوانین بین‌المللی، نسل‌کشی به ارتکاب یک یا چند عمل به قصد نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی تعریف شده است؛ آن اعمال عبارتند از:

قتل یا ایجاد آسیب جدی جسمی یا روحی به اعضای گروه؛

تحمیل عمدی شرایط زندگی گروهی که به‌گونه‌ای محاسبه شده است که به‌طور کامل یا جزئی تخریب فیزیکی آن را به همراه داشته باشد؛

اعمال تدابیری برای جلوگیری از تولد در داخل گروه

انتقال اجباری کودکان گروه به گروهی دیگر.

پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به لاهه چیست؟

آفریقای جنوبی در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده و در آن این رژیم را به نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه متهم کرد؛ براساس اعلام مقام‌های فلسطینی شمار قربانیان جنایت‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، از ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته است.

شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به لاهه بر این استدلال استوار است که این رژیم کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را که بر تلاش برای تکرار نشدن چنین جنایت‌هایی تاکید دارد، نقض کرده است.

کنوانسیون نسل‌کشی جنایت یادشده را این‌گونه تعریف می‌کند: اعمالی که به قصد نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می‌شود.

رسیدگی به چنین پرونده‌هایی عمدتا سال‌ها طول می‌کشد و به نتیجه رسیدن آن‌ها مستلزم گذشت زمان زیاد است، همان چیزی که اکنون غزه برای خروج از فاجعه انسانی اصلا به آن دسترسی ندارد.

در حالی که احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور بوده و قابل تجدیدنظر نیستند، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل راهی برای اجرای آن‌ها ندارد.

با وجود این، دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی دستور داده که حمله نظامی خود به رفح را فورا متوقف کرده و از ارتکاب نسل‌کشی خودداری کند، اما رژیم صهیونیستی نه تنها از این دستورها پیروی نکرده، بلکه نشانه‌ای برای احترام به دستور‌های عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل هم نشان نمی‌دهد.

کدام کشور‌ها به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند؟

جلسه‌های مقدماتی پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شده‌اند، با وجود این، با در نظر داشتن رویه رسیدگی به چنین پرونده‌هایی که چند سال به درازا می‌انجامد و براساس رویه‌های پیشین دیوان بین‌المللی دادگستری، امکان پیوستن کشور‌های مختلف به این شکایت در لاهه وجود دارد.

طی چند ماه گذشته، پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ مداوم آن در غزه، به یک موضوع جهانی بزرگ‌تر تبدیل شده است، زیرا تعداد زیادی از کشور‌ها یا رسما درخواست ورود کرده‌ یا قصد خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

کشور‌هایی که به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوسته یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند به آن بپیوندند، عبارتند از:
آفریقای جنوبی: پرونده را در ۲۹ دسامبر تشکیل داد؛
نیکاراگوئه: در ۸ فوریه برای پیوستن درخواست داد؛
بلژیک: در ۱۱ مارس اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد؛
کلمبیا: در ۵ آوریل برای پیوستن درخواست داد؛
ترکیه: در اول ماه مه اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد؛
لیبی: درخواست پیوستن به آن را در ۱۰ مه اعلام کرد؛
مصر: در ۱۲ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد؛
مالدیو: در ۱۳ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد؛
مکزیک: در ۲۴ میه برای پیوستن درخواست کرد؛
ایرلند: در ۲۸ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد؛
شیلی: در ۲ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد؛
فلسطین: درخواست پیوستن را در ۳ ژوئن اعلام کرد؛
اسپانیا: در ۶ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد.

اسپانیا نخستین کشور اروپایی است که خواستار پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در لاهه شد.

در عین حال، چند کشور و سازمان دیگر از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کرده‌اند.

 

کدام کشورها به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوستند؟

آغاز روند به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین

پس از ثبت شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری و درپی آن بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به دستور‌های این نهاد، موضوع به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بیش از هر زمانی مورد توجه کشور‌های مختلف قرار گرفت.

تاکنون بیش از ۱۴۰ کشور، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند؛ این رقم معادل بیش از دو سوم کشور‌های عضو سازمان ملل است؛ با وجود این، هیچ‌یک از کشورهای غربی، از جمله آمریکا این کار را نکرده‌اند.

تنها حامی رژیم صهیونیستی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی

تنها کشوری که تاکنون متعهد به مداخله در پرونده شکایت آفریقای جنوبی به نفع رژیم صهیونیستی بوده، متحد سرسخت این رژیم یعنی آلمان است.

برلین در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ۱۴۰۲) یعنی پیش از اینکه دادگاه عالی سازمان ملل حکم اولیه خود را صادر کند، با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *