توسعه زرادخانه هسته‌ای آمریکا؛ جهان به جنگ اتمی نزدیک شده است؟

7:30 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۱۵۷
توسعه زرادخانه هسته‌ای آمریکا؛ جهان به جنگ اتمی نزدیک شده است؟
دولت آمریکا ضمن مطرح کردن اتهام‌هایی علیه روسیه و چین، تصمیم خود را برای توسعه زرادخانه هسته‌ای خود آشکار کرده است.

خبرگزاری میزان - یک مقام ارشد دولت آمریکا به‌تازگی مدعی شد که «در صورت هرگونه تغییر» در راهبرد هسته‌ای از سوی چین و روسیه، آمریکا ممکن است مجبور شود زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد.

اظهارات پرانای وادی، مدیر ارشد کنترل تسلیحات و عدم اشاعه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، صریح‌ترین هشدار عمومی تاکنون درباره این موضوع است که واشنگتن آماده تغییر از مدرن‌سازی صِرف زرادخانه هسته‌ای خود به توسعه آن است.

اذعان علنی آمریکا به توسعه زرادخانه هسته‌ای خود

آشکار شدن تصمیم‌های محرمانه آمریکا

این مقام آمریکایی با سخنرانی در نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات، گروهی که از محدودیت‌های سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند، آنچه را که مقام‌های آمریکایی بیش از یک سال در گفت‌وگو‌های خصوصی و جلسات استماع محرمانه کنگره بیان کرده‌اند، تایید کرد.

آن‌ها ادعا کرده‌اند که این امر نتیجه اجتناب‌ناپذیر توسعه سریع هسته‌ای از سوی چین و تهدید‌های مکرر روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین است.

تغییر خطرناک در برنامه سلاح‌های هسته‌ای آمریکا

اما این یک تغییر دورانی و مملو از خطراتی خواهد بود که بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کردند در پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق پشت سر گذاشته‌اند.

۱۵ سال پیش، باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، چشم‌انداز حرکت به سوی جهانی بدون سلاح هسته‌ای را مطرح کرد و اقداماتی را برای کاهش نقش آن‌ها در استراتژی و دفاع آمریکا انجام داد.

اذعان علنی آمریکا به توسعه زرادخانه هسته‌ای خود

این در حالی است که مجتمع‌های هسته‌ای آمریکا بهبود یافته و سلاح‌های قدیمی با نسخه‌های به‌روز شده‌تر تعویض شده‌اند.

آمریکا مدعی بود که زرادخانه خود را «مدرن‌سازی» می‌کند و به فکر توسعه آن نیست و بایدن در آن زمان به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت اوباما، سخنگوی این راهبرد شد.

در حالی که دولت آمریکا لفاظی خود را از جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای کنار نگذاشته، مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که چشم‌انداز توافق‌های جدید کنترل تسلیحات اکنون آنقدر دور است که باید به استراتژی‌های جدید فکر کنند.

وادی، گفت که توسعه بمب گرانشی B۶۱-۱۳، یک سلاح هسته‌ای برای استفاده علیه اهداف نظامی سخت‌شده و بزرگ، نمونه‌ای از پروژه‌هایی است که آمریکا دنبال خواهد کرد.

اذعان علنی آمریکا به توسعه زرادخانه هسته‌ای خود

یک سال پیش، در همین کنفرانس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، متعهد شد که تلاش‌های جدیدی برای وارد کردن چین به مذاکرات کنترل تسلیحات انجام دهد؛ پس از آن سخنرانی، آمریکا سعی کرد چینی‌ها را در مورد مسائل ایمنی هسته‌ای درگیر کند و به‌تازگی نخستین مذاکرات را در ژنو انجام داد تا به این موضوع بپردازد که آیا امکان دستیابی به توافقی وجود دارد که هوش مصنوعی هرگز نباید سلاح‌های هسته‌ای را کنترل کند.

اظهارات این مقام آمریکایی در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین آمریکا، روسیه و چین مطرح می‌شود که نگرانی‌ها از درگیری همه جانبه را افزایش داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *