انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

10:57 - 20 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۱۲۸
انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب
انتخابات پارلمان اروپا در حالی برگزار می‌شود که قدرت‌گیری راست افراطی از جمله نگرانی‌های اصلی اروپایی‎ها درباره این انتخابات است.

خبرگزاری میزان - شعبه‌های رای‌گیری در سراسر اروپا روز یکشنبه، ۲۰ خرداد، در حالی باز شد که رای‌دهندگان ۲۰ کشور در انتخاباتی شرکت می‌کنند که انتظار می‌رود پارلمان اروپا را به سمت راست افراطی تغییر دهد و می‌تواند مسیر آینده بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان را تغییر دهد.

جنگ اوکراین، تأثیر سیاست‌های آب و هوایی بر کشاورزان و مهاجرت برخی از مسائلی است که ذهن رای‌دهندگان را از پرتغال در غرب گرفته تا کشور کوهستانی اتریش تا لهستان در شرق و قبرس در دریای مدیترانه هنگام رای دادن برای انتخاب ۷۲۰ نماینده، مشغول کرده است.

ماراتن رای‌گیری روز یکشنبه یک چرخه انتخاباتی ۴ روزه را که از روز پنجشنبه در هلند آغاز شد، پایان می‌دهد؛ نتایج رسمی این رای‎گیری که هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود، نمی‌تواند پیش از بسته شدن آخرین شعبه‌های رای‌گیری در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا منتشر شود.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

نتایج برآورد‌ها درباره انتخابات پارلمان اروپا چه می‌گوید؟

برآورد‌های غیر رسمی قرار است به تدریج منتشر شود، اما نتایج اصلی در روز دوشنبه مشخص خواهد شد.

یک نظرسنجی غیر رسمی که هفته گذشته منتشر شده، نشان داد حزب راست افراطی ضد مهاجر گیرت ویلدرز دستاورد‌های مهمی در هلند دارد، حتی اگر ائتلافی از احزاب طرفدار اروپا احتمالا آن را به جایگاه دوم رسانده باشد.

اگر این روند ادامه یابد، قانون‌گذاران برای تصویب قوانین و تصمیم گیری مسیر دشوارتری خواهند داشت.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

 

از زمان آخرین انتخابات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، احزاب پوپولیست یا راست افراطی اکنون دولت‌های ۳ کشور (مجارستان، اسلواکی و ایتالیا) را مدیریت می‌کنند و بخشی از ائتلاف حاکم در کشور‌های دیگر از جمله سوئد، فنلاند و به زودی هلند خواهند بود؛ نظرسنجی‌های اخیر برتری پوپولیست‌ها را در فرانسه، بلژیک، اتریش و ایتالیا نشان می‌دهند.

این انتخابات در زمان آزمایشی برای اعتماد رای‌دهندگان به بلوک ۴۵۰ میلیون نفری برگزار می‌شود؛ در طول ۵ سال گذشته، اتحادیه اروپا به وسیله همه‌گیری ویروس کرونا، رکود اقتصادی و یک بحران انرژی که به دلیل جنگ اوکراین به وجود آمده، متزلزل شده است.

آغاز یک دوره بی‌اعتمادی برای اروپایی‌ها

نظرسنجی‌های اخیر همچنین آغاز یک دوره بی‌اطمینانی برای اروپایی‌ها و شرکای بین‌المللی آن‌هاست.

 فراتر از کشمکش برای تشکیل گروه‌های سیاسی و ایجاد اتحاد در داخل پارلمان اروپا، دولت‌ها به منظور به دست آوردن سمت‌های عالی اتحادیه اروپا برای مقامات ملی خود رقابت می‌کنند.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

 

در میان آن‌ها ریاست بازوی اجرایی قدرتمند اروپا یعنی کمیسیون اروپاست که قوانین و نظارت را برای اطمینان از رعایت آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

 این کمیسیون همچنین کیف پول اتحادیه اروپا را کنترل و تجارت را مدیریت می‌کند و ناظر رقابت اروپاست.

مناصب دیگر شامل رئیس شورای اروپاست، که ریاست اجلاس سران رؤسای‎جمهور و نخست‎وزیران را بر عهده دارد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیپلمات ارشد این اتحادیه است.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

 

قانونگذاران اتحادیه اروپا در مورد قوانین مختلف از قوانین مالی گرفته تا سیاست‌های آب و هوایی یا کشاورزی نظر دارند.

 آن‌ها همچنین بودجه اتحادیه اروپا را تایید می‌کنند که جدا از تامین مالی اولویت‌های سیاسی اتحادیه، مواردی مانند پروژه‌های زیربنایی، یارانه‌های کشاورزی یا کمک‌های تحویلی به اوکراین را تامین می‌کند.

اما با وجود نقش مهمی که دارند، مبارزات سیاسی اغلب بر موضوعات مورد توجه در کشور‌ها به صورت انفرادی تمرکز می‌کنند تا بر منافع گسترده‌تر اروپا.

آیا یک ابرگروه راست افراطی در اروپا تشکیل می‌شود؟

گروه‌های راست‌گرای افراطی نیز در مورد چندین موضوع اختلاف نظر دارند و بعید به نظر می‌رسد که در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

اوکراین یک نقطه چالشی مهم است؛ در حالی که احزاب افراطی مانند جورجیا ملونی در ایتالیا عمدتا طرفدار کمک نظامی به اوکراین هستند، سایر احزاب در همان بلوک خطوط قرمزی را برای تعامل با اروپا تعیین کرده‌اند.

این گروه‌ها تقسیمات داخلی خود را نیز دارند؛ حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) آلمان، یکی از اعضای اصلی، در ماه می (اردیبهشت ماه) در پی اظهاراتی جنجالی از گروه خود اخراج شد.

 

انتخابات پارلمان اروپا؛ افزایش قدرت راست افراطی در سیاست‌گذاری غرب

 

در حال حاضر، برخی احزاب بدون عضویت در یک گروه رسمی اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا حضور خواهند داشت.

اگرچه بعید است که در یک ائتلاف گسترده‌تر متعهد شوند، گروه‌های راست افراطی ممکن است همچنان بتوانند نفوذ خود را بر سیاست‌های اروپایی گسترش دهند و برخی از عناصر کلیدی دستور کار مترقی را به عقب برگردانند.

این گروه‌ها در فنلاند و سوئد به حقوق کارگران و در ایتالیا به حقوق زنان حمله می‌کنند و در همه جا اهمیت تغییرات آب و هوا را زیر سؤال می‌برند.

آنچه در این انتخابات خطرناک است، تأثیر گروه‌های سیاسی راست افراطی است و اینکه آیا گروه‌های طرفدار اروپا می‌توانند اکثریت را حفظ کنند یا خیر؛ حتی اگر چنین شود، راست افراطی کرسی‌هایی به دست می‌آورد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *