جنگ گانتز و نتانیاهو در کابینه رژیم صهیونیستی

14:44 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۳۷
جنگ گانتز و نتانیاهو در کابینه رژیم صهیونیستی
تصمیم بنی گانتز برای جدایی از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با افزایش اختلاف‌‎ها، نخست‎وزیر این رژیم را با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه می‌کند.

خبرگزاری میزان - انتظار می‌رود بنی گانتز در یک سخنرانی خروج حزبش را از کابینه اضطراری تشکیل شده پس از جنگ غزه اعلام کند.

حرکت گانتز، ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که هنوز اکثریت ۶۴ عضوی در کنست را در اختیار دارد، از بین نخواهد برد، اما احتمالا با ادامه جنگ در غزه و مذاکرات آتش‌بس، کابینه او را بی‌ثبات و بحران سیاسی را در اراضی اشغالی تشدید می‌کند.

بنی گانتز کیست؟

بنی گانتز، رئیس حزب مخالف اتحاد داخلی اراضی اشغالی و یکی از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی است.

 او در ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) به بنیامین نتانیاهو، به عنوان رئیس کابینه جنگ، اولتیماتوم داد تا طرحی برای پایان جنگ در غزه تا ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) ارائه کند.

گانتز وزنه تعادل برای نتانیاهو در نظر گرفته می‌شد و اگر او استعفا دهد، فشار بر نتانیاهو برای پایان دادن به جنگ افزایش می‌یابد، اما برخی تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که نخست‌وزیر صهیونیست می‌تواند برای حمایت بیشتر به متحدان راست افراطی خود در کابینه تکیه کند.

گانتز، ۶۴ ساله، رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی است، سمتی که در سال ۲۰۱۱ به عهده گرفت.

او ارتش رژیم صهیونیستی را در سال ۲۰۱۵، ترک کرد و در سال ۲۰۱۸ به سیاست روی آورد.

پس از جنگ غزه نتانیاهو یک کابینه جنگ اضطراری تشکیل داد، نوعی کابینه برای نظارت بر جنگ غزه؛ این کابینه گروهی از رقبای سرسخت است؛ ۳ عضو دارای رای آن عبارتند از نتانیاهو، گانتز و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی.

اعمال فشار گانتز به نتانیاهو برای پایان دادن به جنگ

با طولانی شدن جنگ غزه، گانتز ماه گذشته از نتانیاهو خواست تا طرحی را برای پس از جنگ ارائه دهد که شامل بازگرداندن صهیونیست‌های بازداشت شده است.

گانتز که یکی از اعضای کابینه جنگی نتانیاهو است، از سوی دولت بایدن و بسیاری از دولت‌های غربی و عربی دیگر به عنوان یک میانه‌رو شناخته می‌شود؛ خروج او احتمالا فشار بین‌المللی و آمریکا را بر نتانیاهو افزایش می‌دهد.

گانتز پیش از این در سخنرانی خود گفت که یک اقلیت افراطی تصمیم‌گیری را در اراضی اشغالی به دست گرفته و رژیم صهیونیستی را به بن‌بست می‌کشاند.

خروج احتمالی گانتز از ائتلاف در حالی رخ می‌دهد که دولت بایدن به شدت برای توافق مبادله و آتش‌بس در غزه -یکی از نکات کلیدی در اولتیماتوم گانتز به نتانیاهو- فشار می‌آورد.

یک منبع آگاه در این باره به آکسیوس گفت: در اوایل این هفته، گانتز با مقام‌های ارشد دولت بایدن صحبت کرد، درباره تصمیم قریب‌الوقوع خود به آن‌ها گفت و نظر آن‌ها را جویا شد.

به گفته این منابع آگاه، مقام‌های ارشد آمریکا به گانتز گفتند که این تصمیم اوست و تاکید کردند که قصد ندارند در یک موضوع سیاسی داخلی اراضی اشغالی مداخله کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *