طرح ۳ مرحله‌ای بایدن برای آتش‌بس غزه؛ حماس واکنش نشان داد

10:33 - 12 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۱۴۵
طرح ۳ مرحله‌ای بایدن برای آتش‌بس غزه؛ حماس واکنش نشان داد
رئیس جمهور آمریکا طرحی ۳ مرحله‌ای را برای آتش بس در نوار غزه ارائه کرده، اما رژیم صهیونیستی همچنان به ادامه حملات خود در رفح تاکید دارد.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک توافق ۳ مرحله‌ای پیشنهادی از سوی رژیم صهیونیستی را به جنبش مقاومت اسلامی حماس تشریح کرد که به ادعای وی منجر به آزادی افراد بازداشت شده می‌شود و می‌تواند به جنگ غزه پایان دهد.

بایدن با بیان این ادعا که حماس «دیگر قادر نیست» حمله گسترده دیگری به رژیم صهیونیستی انجام دهد، از هر دو طرف خواست تا برای آتش‌بس طولانی‌تر به توافق برسند.

رئیس‌جمهور آمریکا از این طرح به عنوان «نقشه راه برای آتش‌بس پایدار و آزادی همه افراد بازداشت شده» یاد کرده است.

مراحل طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه

به گفته بایدن، مرحله اول طرح پیشنهادی به مدت ۶ هفته ادامه خواهد داشت و شامل «آتش‌بس کامل و همه‌جانبه»، خروج نظامیان صهیونیست از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی تعدادی از صهیونیست‌های بازداشت شده در ازای آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی است.

براساس این طرح، افراد بازداشت شده آمریکایی در این مرحله آزاد می‌شوند و افرادی که کشته شده‌اند به خانواده‌های خود بازگردانده می‌شوند.

بایدن مدعی است که کمک‌های بشردوستانه در مرحله اول افزایش می‌یابد و روزانه ۶۰۰ کامیون اجازه ورود به غزه را خواهند داشت.

مرحله دوم این طرح شامل آزادی تمامی افراد بازداشت شده باقیمانده و خروج نظامیان صهیونیست از غزه خواهد بود.

بایدن گفت: تا زمانی که حماس به تعهدات خود عمل کند، آتش‌بس موقت، طبق پیشنهاد اسرائیل، به توقف دائمی درگیری‌ها تبدیل خواهد شد.

مرحله سوم این طرح آغاز بازسازی بزرگ غزه است؛ غزه که با دهه‌ها بازسازی از ویرانی‌های ناشی از جنگ مواجه است.

درخواست کنگره از نتانیاهو برای سخنرانی

این طرح در حالی ارائه می‌شود که سران کنگره از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای سخنرانی در ساختمان کنگره آمریکا دعوت کردند.

این دعوت از سوی مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رئیس دموکرات اکثریت سنا، مدتی است که در حال انجام است.

بایدن اذعان کرد که حفظ پیشنهاد رژیم صهیونیستی در مسیر دشوار خواهد بود و تعدادی از جزئیات مذاکره برای انتقال از مرحله اول به مرحله دوم وجود دارد.

ادامه حملات رژیم صهیونیستی در رفح

اظهارات بایدن در حالی بیان شد که ارتش رژیم صهیونیستی تایید کرده که نظامیانش اکنون در بخش‌های مرکزی رفح به حملات خود ادامه می‌دهند و این رژیم تصمیمی برای پایان دادن به حملات خود در رفح ندارد.

طرح اخیر در زمانی ارائه می‌شود که حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با چالش‌های بسیاری برای انتخاب مجدد بایدن مواجه است و جنگ غزه بر حجم این چالش‌ها افزوده است.

واکنش حماس به طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس و مبادله اسرا

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای از طرح اعلام شده از سوی جو بایدن برای آتش‌بس در غزه استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: ما در جنبش حماس به مفاد سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، درباره دعوت به آتش‌بس دائم، خروج نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه، بازسازی این باریکه و مبادله اسرا نگاهی مثبت داریم و معتقدیم که این موضع آمریکا و باور ایجاد شده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی درباره ضرورت توقف جنگ علیه غزه، نتیجه پایداری و مقاومت اسطوره‌ای ملت مجاهد و مقاومت قهرمان فلسطین است.

حماس همچنین بر آمادگی برای تعامل مثبت و سازنده با هر طرحی که مبتنی بر آتش‌بس دائم، خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه، بازسازی این باریکه، بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و دستیابی به توافقی جدی برای مبادله مشروط به پایبندی رژیم صهیونیستی به آن باشد، تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *