واکنش تروئیکای اروپا به قطعنامه شورای حکام درباره ایران

11:48 - 17 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۷۹۳
واکنش تروئیکای اروپا به قطعنامه شورای حکام درباره ایران
تروئیکای اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود را درباره ایران تکرار کردند.

خبرگزاری میزان – تروئیکای اروپا با انتشار بیانیه‌ای به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان دادند.

در این بیانیه آمده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم.

تروئیکای اروپا مدعی شدند که این قطعنامه پاسخی به «امتناع مداوم ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده مربوط به مواد هسته‌ای» است.

در این بیانیه ادعا شده است:  ایران طبق توافقنامه پادمان‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) از نظر قانونی موظف است با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد.

کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه با نادیده گرفتن بدعهدی خود در برجام مدعی شدند: ایران پیوسته در همکاری معنادار با آژانس شکست خورده است، دسترسی آژانس را با حذف بازرسان مجرب محدودتر کرده است.

تروئیکای اروپایی ادعا کردند: با این قطعنامه جدید، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیامی جدید و قوی از حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش‌های بی‌وقفه مدیرکل آن برای رسیدگی به این موضوع ارسال می‌کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت کرده و ممنوعیت حضور بازرسان را لغو کند؛ این قطعنامه با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و۱۲ رای ممتنع همراه شد.

محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به قطعنامه غیرسازنده انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای حکام، گفت: این قطعنامه نه می‌تواند توجه جامعه بین‌المللی را از قصد واقعی تروئیکا برای فرصت کافی دادن به رژیم اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در غزه با مصونیت کامل، منحرف کند و نه بر ایران فشار آورد تا از حقوق خود و پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، صرف نظر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *