گفت‌وگو|

قدومی: نتانیاهو و آمریکا مانع توافق آتش‌بس در غزه می‌شوند

7:45 - 26 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۲۳۴
قدومی: نتانیاهو و آمریکا مانع توافق آتش‌بس در غزه می‌شوند
نماینده جنبش حماس در ایران با اشاره به منطقی و معقول بودن شرایط مقاومت فلسطین برای برقراری آتش‌بس از مانع‌تراشی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به نتیجه به‌عنوان مهم‌ترین عامل ناکام ماندن مذاکرات یاد کرد.

طی روزهای اخیر صحبت‌ها درباره توافق آتش‌بس در غزه به موضوع اصلی بحث‌های مربوط به تحولات غزه تبدیل شده است.

با وجود گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و تشدید اعتراض‌ها به این روند، جنگ یادشده همچنان ادامه دارد و تلاش‌های میانجی‌گرانه برای دستیابی به آتش‌بس به دلیل مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا به جایی نمی‌رسد.

همزمان وضعیت انسانی و بشردوستانه در غزه در مسیر وخامت فزاینده حرکت می‌کند؛ آنچه اکنون در رفح در جریان است، در صورت اجرای قوانین بین‌المللی به‌صورت دقیق و درست، می‌تواند به محکومیت رژیم صهیونیستی و متعاقب آن توقف جنایت‌کاری این رژیم در سراسر نوار غزه منجر شود.

در همین رابطه خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به چرایی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آتش‌بس در غزه، می‌گوید که دلیل این امر رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌عنوان حامی اصلی این رژیم هستند.

نماینده جنبش حماس با بیان اینکه مسئله امضای توافق برای آتش‌بس ربطی به محتوا و مضمون مذاکرات ندارد، اظهار کرد: شرایط مطرح شده از طرف مقاومت منطقی و براساس حقوق مردم فلسطین است، اما مشکل اصلی در مسیر دستیابی به توافق، طرز تفکر دشمن و مداخله‌های آمریکا و دولت بایدن است.

قدومی با اشاره به اینکه کابینه جنایت‌کار نتانیاهو با فشار جدی همگانی برای توقف جنگ مواجه نشده است، عنوان کرد: اگر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی ادامه دارد به دلیل شرایط مطرح شده از سوی مقاومت فلسطین برای آتش‌بس نیست، بلکه به دلیل نبود فشار به‌ویژه از سوی آمریکا روی رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنایت است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط و مطالبات مردم فلسطین برای آتش‌بس هنوز محقق نشده است، از توقف جنگ، توقف نسل‌کشی، خروج اشغال‌گران از غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود و باز شدن گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان شرایط آتش‌بس یاد کرد و گفت: این‌ها شرایط منطقی هستند؛ ما اصلا به موضوع‌های سیاسی و آینده فلسطین و تبادل اسرا نرسیدیم؛ چراکه نتانیاهو اصلا نمی‌خواهد این موضوع‌ها در مذاکرات مطرح شود.

مقام حماس با بیان اینکه نتانیاهو می‌داند که با توقف جنگ، پرونده قضایی‌اش به جریان افتاده و او را به حبس می‌اندازد، اضافه کرد: نتانیاهو می‌داند که از مقاومت شکست سنگینی خورده و اهداف اعلامی‌اش محقق نشده است؛ تمام شدن جنگ در چنین شرایطی برای نتانیاهو به معنای پیروزی مردم غزه و مقاومت فلسطین و افتادن او به زندان است.

وی با تاکید بر اینکه نتانیاهو باید از طریق فشارهای دیپلماتیک به پذیرش آتش‌بس واداشته شود، معتقد است که این فشار‌ها به‌ویژه باید از سوی آمریکا و دولت بایدن بر رژیم صهیونیستی اعمال شوند.

به گفته قدومی، بایدن به رژیم صهیونیستی فشار نمی‌آورد، زیرا در میانه رقابت‌های انتخاباتی قرار دارد و به لابی‌های صهیونیستی نیاز دارد؛ بایدن باید امنیت را برای همه انسان‌ها و نه فقط اسرائیلی‌ها بخواهد.

نماینده حماس در بخشی دیگر درباره موضوع دستیابی به توافق آتش‌بس، اظهار کرد: در حال حاضر جنگ در جریان است و ما دچار مسائل جنگی هستیم؛ این در حالی است که رژیم کودک‌کش صهیونیستی به سراغ انجام قتل‌عام در پناهگاه‌های آوارگان و مراکز امن سازمان ملل و آتش زدن چادرهای آوارگان رفته است.

مقام جنبس حماس، گفت: رژیم صهیونیستی اصلا به دنبال توافق نیست، اما مقاومت فلسطین به لطف خدا و همراهی دوستان خود در محور مقاومت دشمن را در نهایت ناچار به امضای توافق آتش‌بس می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *