گفت‌وگو|

آمادگی حماس برای آزادی مشروط اسرای صهیونیست/ میانجیگری تا توقف کامل حملات علیه غزه پذیرفته نمی‎شود

7:30 - 10 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۷۷۸
آمادگی حماس برای آزادی مشروط اسرای صهیونیست/ میانجیگری تا توقف کامل حملات علیه غزه پذیرفته نمی‎شود
نماینده جنبش حماس در ایران با اشاره به آمادگی مشروط مقاومت فلسطین برای آزادی اسرای صهیونیست، گفت که میانجیگری تا زمان توقف کامل جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه پذیرفته نمی‎شود.

گستره و حجم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دور جدید جنایت علیه نوار غزه، بی‌سابقه است و همین امر نگرانی‌های شدیدی را درباره وضعیت بشردوستانه در این منطقه تحت محاصره ایجاد کرده است. 

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان می‎گوید که مقاومت آماده مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

آمادگی حماس برای آزادی مشروط اسرا

قدومی در ابتدا با اشاره به اینکه پس از ۲۳ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌توان به چند پیام اشاره کرد که این پیام‌ها را ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام به‎تازگی اعلام کرد، گفت: نخست اینکه با توجه به تهدید‌های مکرر رژیم صهیونیستی، مقاومت اعلام می‌کند که آماده مقابله با تهدید‌های رژیم صهیونیستی و منتظر آن‌هاست؛ مقاومت منتظر فرصتی برای انتقام جنایت کشتارجمعی کودکانمان است.

این مقام حماس با بیان اینکه پیام سوم به جهانیان درباره تبادل اسرا است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل ادامه دادن به کشتار جمعی دست‌کم ۵۰ نفر از زندانیان خود اعم از سربازان صهیونیست و شهروندان غربی در غزه را که در واقع مهمان حماس هستند، به قتل رساند.

وی با اشاره به اینکه ما صد‌ها زندانی صهیونیست داریم و اگر رژیم صهیونیستی خواهان بازگشت این زندانیان به نزد خانواده‌هایشان است، آماده‌ایم، اما مشروط به اینکه همه اسرای ما در زندان‌های رژیم صهیونیستی که حدود ۷ هزار نفر هستند، آزاد شوند، بیان کرد: البته آزادی این اسرا می‌تواند یک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای انجام شود و ما برای همه این شرایط آماده هستیم.

میانجیگری را تا زمان توقف کامل جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه نمی‌پذیریم

نماینده حماس در بخشی دیگر درباره مذاکرات مربوط به میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، تاکید کرد: ما به هیچ عنوان میانجیگری را تا زمان توقف کامل جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه نمی‌پذیریم.

قدومی با بیان اینکه صحبت‌هایی در این مورد می‌شود و قطری‌ها به نقل از آمریکایی‌ها درباره میانجیگری از طریق قاهره و دوحه، صحبت‌هایی را به ما منتقل کردند، اضافه کرد: بحث درباره میانجیگری در حالی مطرح شد که غزه زیر آتش و تحت جنایت جنگی رژیم صهیونیستی قرار دارد و رژیم صهیونیستی دست به قطع کلی برق و اینترنت و تهدید به حمله زمینی به غزه کرده است.

به گفته این مقام حماس، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا ارتباط غزه با جهان را قطع کند؛ در چنین شرایطی ما به طور علنی اعلام می‌کنیم که به دنبال مذاکره نیستیم و فقط خواهان پایان جنگ هستیم؛ تنها چیزی که می‌خواهیم توقف جنایت‌های جنگی است.

وی با تاکید بر این موضوع که اگر رژیم صهیونیستی اهل جنگ است، ما هم اهل مقاومت هستیم اما قبل از آغاز هرگونه مذاکره و میانجیگری باید جنگ علیه غزه متوقف شود، گفت: در میانه جنگ جایی برای سیاست نیست؛ با توقف جنگ می‌توان از نقش سیاست حرف زد؛ توقف جنگ شرط اساسی است، اما آزادی همه اسرای ما یک نیاز اساسی است؛ همه اسرای ما باید آزاد شوند.

توقف جنگ باید از طریق جامعه جهانی اتفاق بیفتد

قدومی درباره روند توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، اظهار کرد: توقف جنگ باید از طریق جامعه جهانی اتفاق بیفتد؛ ۱۲۰ کشور اخیرا در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه حمایت از فلسطین و توقف جنگ رژیم صهیونیستی رای دادند؛ اما سازمان ملل فلج است؛ تا به امروز ندیدیم که کاری برای فلسطین انجام دهند.

نماینده حماس با بیان اینکه نمی‌دانم ما باید چه تعداد شهید بدهیم تا جامعه بین‌المللی یا سازمان ملل متوجه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین شوند، بیان کرد: مقاومت اهل جنگ نیست اما از خود دفاع می‌کند.

رژیم صهیونیستی بر دروغ و کشتارجمعی بنا شده است

این مقام حماس در بخشی دیگر با رد ادعای رژیم صهیونیستی درباره وجود تونل‌های مقاومت در نزدیکی زیرساخت‌ها و مراکز بهداشتی غزه، می‎گوید: این‌ها دروغ محض است؛ کلیپی که درباره وجود تونل و کارگاه ساخت موشک زیر بیمارستان المعمدانی منتشر شد، این یک دروغ و فریب واضح است.

نماینده حماس در ایران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ روی دروغ و فریب بنا شد، اضافه کرد: دیگر عنصری که این رژیم بر آن استوار شده، قتل‌عام است؛ صهیونیست‌ها ۵۰۰ روستا را در سال ۱۹۴۸ از نقشه حذف کردند؛ طبق گفته بگین، اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «اسرائیل بدون کشتار جمعی ایجاد نمی‌شود».

قدومی در پایان با بیان اینکه جنگ ما جنگ حق و باطل است، گفت: حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و سازمان ملل تا به امروز اصلا برای فلسطین معنایی نداشته و آمریکا تاکنون ۴۶ بار قطعنامه‌های ضد اسرائیل را در سازمان ملل وتو کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *