گفت‌وگو|

خالد قدومی: روز قدس سنت حسنه به جای مانده از امام خمینی(ره) است/مقاومت تنها راه پایان دادن به اشغالگری

8:00 - 25 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۹۷۲
خالد قدومی: روز قدس سنت حسنه به جای مانده از امام خمینی(ره) است/مقاومت تنها راه پایان دادن به اشغالگری
نماینده حماس در ایران ضمن اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری روز جهانی قدس، گفت که مقاومت تنها راه پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

همزمان با روز قدس که از سوی امام خمینی(ره) بر تارک تاریخ به یادگار گذاشته شد تا مردمان مسلمان جهان از ستمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می‌کنند، غافل نمانند، خبرگزاری میزان در گفت‎وگو با مقام ارشد فلسطینی به ابعاد مختلف روز جهانی قدس و موضوع فلسطین پرداخته است که در ادامه می‎خوانید.

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران، ضمن اشاره به اهمیت روز جهانی قدس بر گزینه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید می‎کند.

روز جهانی قدس یک سنت حسنه به جای مانده از امام خمینی(ره)

قدومی، گفت: روز جهانی قدس یک سنت حسنه به جای مانده از امام خمینی (ره) است؛ روز جهانی قدس، مسئله مهم و البته مهم‌ترین مسئله کنونی جهان اسلام و حقوق بشر جهانی را به مسلمانان و آزادگان جهان یادآوری می‌کند؛ تنها مورد اشغالگری کنونی در سطح جهان، اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است و مسئله قدس هم از این اشغالگری پدید آمده است.

این مقام فلسطینی، بیان کرد: در عین حال، شهر قدس به عنوان شهر محل قبله اول مسلمانان اهمیت زیادی دارد؛ در یک روز که همان جمعه آخر ماه رمضان باشد، همه مسلمانان از شیعه و سنی از عرب و غیر عرب برای یادآوری موضوع فلسطین و اعلام همبستگی با فلسطین با هم متحد می‌شوند؛ این رویداد فی نفسه یک نقطه قوت است و به مسلمانان منطقه برای یاری به فلسطینیان تحت اشغال و زیر فشار جنایت‌های رژیم صهیونیستی توانایی می‌دهد.

اهمیت روز جهانی قدس

نماینده جنبش حماس در ایران، اظهار کرد: اهمیت روز جهانی قدس به دلیل تاثیر بر همبستگی مسلمانان در موضوع فلسطین تا جایی است که شهرک نشینان صهیونیست که بخشی از جمعیت راستگرای افراطی اراضی اشغالی هستند، اصرار دارند که در ماه عبادت رمضان وارد مسجدالاقصی شوند و حرمت این مکان مقدس را به شیوه‌های مختلف مانند ضرب و شتم نمازگزاران هتک کنند؛ در واقع روز قدس به فلسطینیان در مواجهه با دشمن صهیونیستی کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: روند فعلی در جهان، روند کاهش یا حتی شکست روایت رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی است؛ در جریان عملیات سیف القدس ۲۰۲۱ دیدیم که چگونه مردم اروپا با حضور در خیابان‌ها با مردم فلسطین اعلام همبستگی و علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان اعلام انزجار کردند؛ ما دیدیم که حتی برخی از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند که جنایت‌های رژیم صهیونیستی افزایش یافته است؛ در حال حاضر رژیم صهیونیستی بار اخلاقی برای کشور‌های غربی شده که خود به وجود آورنده رژیم جنایتکار مذکور بودند و از آن همچنان حمایت می‌کنند.

تاثیر روز قدس بر مقاومت فلسطین

قدومی، تاکید کرد: فلسطینی‌ها از طریق مقاومتشان در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی پیام‌های متعددی برای دنیا ارسال کردند؛ آن‌ها اعلام کردند که ما کشور و مردمی مسالمت آمیز هستیم و می‌خواهیم مانند دیگر مردم جهان در امنیت زندگی کنیم، اما هرگز به حقوق حقه خود نرسیده‎ایم؛ آن‌ها تاکید کردند که حقوق خود را از سازمان ملل مطالبه می‌کنند و این سازمان باید بدون جانبداری، جنایت‌های رژیم صهیونیستی را بررسی و رسیدگی کند؛ نادیده گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی، کاهش نظام عدالت و متنافی حقوق بشر است.

نماینده جنبش حماس در بخشی دیگر اظهار کرد: سوالی که نه فقط برای مسلمانان و مردم منطقه بلکه برای مردم جهان مطرح است، این است که چرا سازمان ملل، کشور‌های غربی و نهاد‌های حقوق بشری رویه خاصی در مورد رژیم صهیونیستی دارند؟ اگر حتی رژیم صهیونیستی دوست و متحد کشور‌های غربی هم باشد، باید حقوق بشر و قوانین بین المللی را رعایت کند؛ چرا کشور‌های غربی رویه دوستانه‌ای در قبال این رژیم اتخاذ کرده و براساس آن عمل می‌کنند.

وی گفت: امروز مقاومت فلسطین پیشرفته‌تر از همیشه است، روایت فلسطینی‌ها در جامعه بین المللی مقبولیت فراوان یافته است و در مقابل رژیم صهیونیستی دچار شکست شده است؛ دیگر مردم اروپا نمی‌پذیرند که رژیم صهیونیستی به ادعای وقوع هولوکاست بخواهد علیه مردم فلسطین جنایت کند.

دلایل تشدید جنایت‎های رژیم صهیونیستی در پی روی کار آمدن نتانیاهو

قدومی تصریح کرد: تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در پی روی کار آمدن کابینه راستگرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم سه دلیل عمده دارد؛ نخستین دلیل، حضور شخصیت‌های راستگرای افراطی مانند بن گویر و اسموتریچ در این کابینه است؛ کابینه‌ای که هفت وزیر آن به همراه هزاران شهرک نشین صهیونیست به جنوب نابلس یورش بردند؛ این در حالی است که براساس قوانین بین المللی، شهرک نشینان ساکنان مناطق اشغالی و غیرقانونی هستند و بن گویر حتی در دادگاه خود رژیم صهیونیستی دستکم پنجاه پرونده به دلیل اعمال خشونت علیه فلسطینیان دارد.

به گفته وی، دلیل دوم این است که این کابینه به هدایت نتانیاهوی مغفول از عدالت، به ساکنان اراضی اشغالی وعده تامین امنیت را داده است، اما در اجرای آن ناکام مانده است؛ به همین دلیل، به خشونت‌های تشدید شده علیه فلسطینیان و حمله به مناطق خارج از فلسطین اشغالی در قالب تهاجم از جمله به سوریه و لبنان روی آورده است؛ این امر نشان دهنده ماهیت رژیم صهیونیستی است.

قدومی، اضافه کرد: دلیل سوم، استناد کابینه افراط گرای رژیم صهیونیستی به یک ادعای قدیمی است که مدعی است فلسطین اصلا وجود نداشته و بخشی از «اسرائیل بزرگ» است؛ این ادعا‌ها در نشست رسانه‌ای بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در پاریس، مطرح شد؛ او در این نشست با ارائه نقشه‌ای مجعول مدعی شد که اردن، سوریه و جولان بخشی از «اسرائیل بزرگ» هستند و اصلا مردمی به نام مردم فلسطین وجود ندارد؛ این رویکرد عملا زندگی و حتی مسئله سازش و روند صلح را ناممکن می‌کند.

مقاومت تنها راه پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی

نماینده حماس در ایران در پایان با اشاه به اینکه ما تحت اشغال رژیم صهیونیستی هستیم و زیر تبعیض نژادی و جنایت‌های این رژیم زندگی می‌کنیم، تاکید کرد: ما جز مقاومت راهی نداریم؛ ما تحت اشغال رژیم صهیونیستی در راه دفاع از حقوق حقه خود هیچ راهی جز مقاومت نداریم؛ در چنین شرایطی ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا سازمان ملل وارد عمل شود و حقوق ما را احقاق کند یا ما با همراهی دوستان خود و کشور‌های اسلامی که تاکنون بار‌ها از ما دفاع و با ما در روز قدس اعلام همبستگی کردند، در برابر اشغالگران می‌ایستیم و مقاومت می‌کنیم؛ مشخص است که ما تا آزادی قدس و پایان یافتن این رژیم منحوس راه دیگری جز مقاومت نداریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *