جنایت‌های آمریکا علیه بشریت در افغانستان؛ پیامدهای یک جنگ‌ ۲۰ ساله

7:45 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۸۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت‌های آمریکا علیه بشریت در افغانستان؛ پیامدهای یک جنگ‌ ۲۰ ساله
مردم افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری آمریکا در این کشور همچنان با پیامد‌های مرگ‌بار در این کشور روبه‌رو هستند و این وضعیت همچنان پس از خروج نظامی آمریکا نیز ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - افغانستان بیش از ۴۰ سال از جنگ، بلایای طبیعی، فقر و ناامنی غذایی رنج برده است. 

تلفات بالای غیرنظامیان

براساس آمار اعلام شده، هزینه‌های جانی و انسانی جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰)، شامل تلفات مستقیم جانی، بیش از ۱۷۶ هزار نفر در افغانستان و ۶۷ هزار نفر در پاکستان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، بیش از ۲۶۹ هزار مورد در سوریه در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ و بیش از ۱۱۲ هزار مورد در یمن طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. 

شمار افرادی که به‌طور مستقیم در خشونت‌های جنگ‌های افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن و جا‌های دیگر جان خود را از دست دادند، تقریبی بوده و چندین برابر غیرنظامیان به دلیل تاثیر‌های این جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

تخریب اقتصادی، خدمات عمومی، زیرساخت‌ها و محیط زیست در اثر جنگ به مرگ‌هایی منجر می‌شود که مختص به زمان درگیری‌ها نبوده و مدت‌ها پس از رها شدن بمب‌ها رخ می‌دهد و در طول زمان در مقیاس آن افزایش می‌یابد. 

شمار افرادی که به‌طور غیرمستقیم در مناطق جنگی پس از ۱۱ سپتامبر کشته شدند، از جمله در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن، ۳.۶ تا ۳.۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. 

برخی از مردم در جنگ کشته شدند، اما شمار بیشتری، به‌ویژه کودکان، به دلیل آثار جنگ، مانند گسترش بیماری، سقوط اقتصادی، نبود امنیت غذایی، تخریب زیرساخت‌های بهداشت و درمان، آلودگی زیست محیطی، تروما و خشونت جان خود را از دست داده‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که نزخ ناامنی غذایی در افغانستان از ۶۲ درصد در قبل جنگ به ۹۲ درصد پس از جنگ رسیده است. این آمار همچنین سوءتغذیه در میان کودکان زیر ۵ سال را ۹ درصد برای پیش از جنگ و ۵۰ درصد پس از جنگ نشان می‌دهد. فقر نیز پیش از جنگ ۸۰ درصد و در حال حاضر ۹۲ درصد است.

ویرانی، میراث جنگ ۲ دهه‌ای آمریکا در افغانستان

آمریکا پس از ۲ دهه اشغال نظامی افغانستان در حالی نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرد که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان در مقایسه با ٢٠ سال قبل بهبود نیافته بود. 

تحلیلگران می‌گویند که حضور نظامی طی این سال‌ها جز میلیارد‌ها دلار خسارت و کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی و اعضای ناتو، و کشته شدن هزاران شهروند افغانستان دستاوردی نداشته است. 

تجربه افغانستان بر ادعا‌های گذشته حامیان آمریکا خط بطلان می‌کشد؛ ادعاهایی مبنی بر این‌که آمریکا به هر نقطه‌ای از جهان واردشده به توسعه آنجا کمک کرده است. 

حمایت آمریکا از تروریسم در افغانستان

جنگ علیه گروه‌های تروریستی بهانه حضور نظامیان آمریکا در افغانستان پس از حادثه ١١ سپتامبر و فروریختن برج‌های دوقلوی تجاری در آمریکا بود. آمریکا این گروه‌ها را مسئول این حملات عنوان کند که البته همچنان پرسش‌هایی درباره علل حقیقی وقوع آن وجود دارد. 

آمریکا با مترادف قرار دادن نام طالبان به‌عنوان تروریست‌های بین‌المللی، حمله به افغانستان را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با همراه کردن برخی کشور‌های همسو حمله به افغانستان به‌عنوان منطقه حضور گروه‌های تروریستی را در دستور کار قرار داد.

این در حالی است که که مشخص شده موضوع مبارزه با تروریسم بهانه‌ای برای هدف بزرگ‌تر آمریکا، که همان حضور در منطقه و غارت ثروت‌های نهفته و زیرزمینی افغانستان است، بود.

آمریکا با تجارب جنگ سرد و استفاده از گروه‌های تروریستی، منطقه غرب آسیا را دچار بحران‌ها و خسارت‌های متعددی کرده است.

خروج نیرو‌های آمریکا، افغانستان را در آشفتگی قرار داد در حالی که تلاش‌های «ضد تروریسم» آمریکا به‌طور متناقضی محیطی را برای رشد سازمان‌های تروریستی محلی ایجاد کرد، علاوه بر این، میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی که از نیرو‌های آمریکایی به جا مانده بود، به دست این گروه‌ها راه یافت و ابری تهدیدآمیز را نه تنها بر افغانستان و خاورمیانه، بلکه بر کل جهان ایجاد کرد.

براساس گزارش‌های شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌های آمریکایی، گزارش وزارت دفاع این کشور نشان داد که از سال ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۲۱، درست قبل از خروج ارتش آمریکا از افغانستان؛ واشنگتن حدود ۱۸ میلیارد دلار کمک و تجهیزات نظامی به نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان داده بود.

در زمان خروج نظامیان آمریکایی، دستکم ۷ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات پیشرفته در افغانستان باقی ماند؛ رسانه‌ها رقم هزینه تسلیحات رها شده را به طور بالقوه ده‌ها میلیارد دلار گزارش کردند.

این تجهیزات شامل هواپیما‌های پیشرفته، موشک، خودرو‌های نظامی، سلاح‌های سبک و مهمات و تجهیزات ارتباطی نظامی بود؛ گزارش رسانه‌ها همچنین به گزارشی از وزارت دفاع آمریکا استناد می‌کنند که این پرسش را مطرح می‌کند که چرا این همه تجهیزات به جای مانده است؟

با وجود چنین حجم وسیعی از سلاح‌های مرگبار به جا مانده در افغانستان، جلوگیری از افتادن آن‌ها به دست سازمان‌های تروریستی دشوار است که این امر تهدید امنیتی قابل توجهی در داخل افغانستان و کشور‌های همسایه است.

آمار‌ها نشان می‌دهد زمانی که آمریکا به تازگی به افغانستان حمله کرده بود، تنها چند سازمان تروریستی وجود داشت، اما در زمان خروج این کشور، تعداد گروه‌های تروریستی در افغانستان به بیش از ۲۰ گروه افزایش یافت.

شکنجه و رفتار غیر انسانی

زندان بگرام یکی از مهم‌ترین زندان‌های آمریکا است که در ۵۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد. زندان بگرام دارای ١٢٠ بند با ۵ تا ۶ هزار زندانی بود و از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۲ در محوطه پایگاه هوایی بگرام ایجاد شد.

در یافته‌های رسانه‌های غربی که براساس مصاحبه با ٢٧ نفر از زندانیان بگرام تهیه شده، آمده است که زندانیان در بگرام در جریان تحقیق با آزار و شکنجه‌های جسمی، مانند آویزان کردن از سقف، قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما، برهنه کردن زندانیان در برابر نظامیان زن و دست‌کم در ۴ مورد تهدید با اسلحه و موارد مواجه بودند.

بحران مهاجران و اخراج اجباری

میراث آمریکا برای مردم افغانستان، سیل مهاجران و پناهجویان به کشور‌های دیگر بود. تاکنون کشور‌های همسایه افغانستان میزبان چند میلیون پناهجوی افغانستانی بوده‌اند.

در شرایط فعلی بیش از ۸ میلیون مهاجر افغانی در کشور‌های هم‌جوار مانند ایران و پاکستان و دیگر کشور‌های جهان حضور دارند.

افغانستان در سطح جهان بیشترین رقم مهاجران را به خود اختصاص داده است. مجموع مهاجران افغانستانی که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ثبت کرده، به ۲۷ میلیون نفر رسیده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *