تولید و تقویت موردکاوی، ضرورتی راهبردی برای تولید علم بومی مدیریت است/ موردکاویهای آموزشی تراز، نزدیکی به میدان و با دادههای دستاول میدانی است
خبرگزاری میزان - لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در همایش موردکاوی در آموزش مدیران دولتی گفت: راه گسترش تولید موردکاوی گسترش سفره موردکاوی برای حضور عالمان رشتههای مختلف دانشگاهی و حضور صاحبان تجربه مدیریتی بوده و تولید و تقویت ادبیات موردکاوی و تجربهنگاری، ضرورتی راهبردی برای تولید علم بومی مدیریت است.
میثم لطیفی؛ معاون رئیسجمهور و رئیس این سازمان، ۸ خردادماه در نخستین همایش ملی کاربرد موردکاوی در آموزش مدیران دولتی ضمن یادآوری اینکه ایده اولیه همایش با شهید رئیسی هماهنگ شده بود، خاطرات مدیریتی وی را بازگو و عنوان کرد: موردکاوی محل تجلی و تجمیع علم و هنر در مدیریت است.
وی افزود: تجربهنگاری به عنوان یکی از بهترین روشها برای اعتمادسازی و ایجاد سرمایه اجتماعی، به مثابه یک الگو و روش ترکیبی پژوهشی و آموزشی است و به همان میزان که یک روش پژوهشی کاربردی به شمار میرود، یک روش آموزشی جذاب و پر آموزه نیز محسوب میشود.
از نظر رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، در مسیر موفقیت در موردکاوی، کیفیت پژوهش به همان اندازه اهمیت دارد که کیفیت خروجی از حیث آموزندگی و تأثیرگذاری مهم است. در داوری فعالیتهای موردنگاری شده باید از محدودیتهای قالبی و شکلی مقالهنویسیها دوری کنیم و اجازه دهیم حداکثر خلاقیتها بروز داشته باشد.
وی کارآمدی موردنگاری در دورههای آموزشی مدیران را به منزله وزن آن دانست و افزود: لازمه موردنگاری برتر، استفاده از آن در دورهها و کارگاههای آموزشی مدیران و لازمه رونق بازار موردکاوی آموزشی، تغییر الگوهای آموزشی یکطرفه به الگوهای آموزشی تعاملی است.
لطیفی ضمن هشدار نسبت به این مساله که نباید تولید موردکاوی را در انحصار کسانی که مدیریت خوانده اند، قرار دهیم، گفت: راه گسترش تولید موردکاوی گسترش سفره موردکاوی برای حضور عالمان رشتههای مختلف دانشگاهی و حضور صاحبان تجربه مدیریتی بوده و تولید و تقویت ادبیات موردکاوی و تجربهنگاری، ضرورتی راهبردی برای تولید علم بومی مدیریت است.
وی با تاکیدبر اینکه باید در دانشکدههای مدیریتی کرسیهای مخصوص موردکاوی گسترش پیدا کند و موردکاوی را برای اعضای هیئت علمی یک تخصص ضروری و همیشگی بدانیم، تصریح کرد: در دستگاهها و سازمانها، مدیران و کارمندانی داریم که به دلیل انباشت تجربه میدانی، استعداد فراوانی برای موردکاوی دارند، لذا باید به این گروه هم میدان بازی و نقشآفرینی بدهیم و مسیر ارتقا و تأثیرگذاری آنها را فراهم کنیم.
لطیفی موردکاوی را مبنای لازم برای تولید آثار هنری دانست و ادامه داد: منبع، منشأ و خاستگاه تمام مکاتب مدیریتی تجربه، میدان و مسئله است و برای رسیدن به تئوریهای جدید و مشخصاً نظریات بومی چارهای جز تمرکز بر مسئلههای میدانی و بومی خودمان نداریم.
وی با بیان اینکه دانشگاهیان باید بپذیرند که راه تولید موردکاویهای آموزشی تراز، نزدیکی به میدان و دستوپنجه نرم کردن با دادههای دستاول میدانی است، گفت: هنوز با فناوری، استخراج و استحصال موردکاوی از دل تجربههای انباشته فاصله داریم و لذا رسیدن به فناوری برتر تجربهنگاری موردکاوی و موردنگاری ضروری است.
انتهای پیام/