درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

7:30 - 08 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۸۸
درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟
ترکیه طی ۲ دهه اخیر پیشرفت‎‌هایی در زمینه صنعت پهپادی داشته به‎گونه‌ای که اکنون یکی از صادرکنندگان پهپاد در جهان به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان – ترکیه می‌گوید که در سال‌های اخیر توانسته صنعت هواپیمای بدون سرنشین خود را ارتقا دهد و انواع پهپاد‌ها را با قابلیت‌ها و کاربری‌های متفاوت تولید کند.

مقام‌های ترکیه می‌گویند که از سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان هواپیما‌های بدون سرنشین ظاهر شده‌اند که اهمیت فناوری هواپیما‌های بدون سرنشین را در صحنه بین‌المللی برجسته می‌کند.

توسعه فناوری هواپیما‌های بدون سرنشین از سوی صنایع هوافضای ترکیه و شرکت «بایکار»، به عنوان شرکت پیشرو سازنده پهپاد، به ترکیه این امکان را داده تا کمتر با چالش‌های خرید هواپیما‌های بدون سرنشین از کشور‌های دیگر روبرو شود.

درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

 

علاوه بر این مقام‌های آنکارا می‌گویند که پهپاد‌های ترکیه پیشتر در درگیری‌هایی مانند لیبی و قره‌باغ استفاده شده‌اند.

ظهور ترکیه به عنوان سازنده پهپاد را می‌توان به اقدام‌های این کشور در فناوری دفاعی نسبت داد.

آنکارا می‌گوید که پهپاد‌ها برای دفاع و طرح‌ریزی ترکیه در سطح بین‌المللی مهم هستند.

درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

ترکیه می‌گوید پهپاد‌های این کشور مانند بیرقدار تی‌‎بی-۲ در نظارت و حملات هدفمند موثر هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که درآمد ترکیه از صادرات دفاعی خارج از کشور بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۴۲ درصد افزایش یافته و قرارداد‌های خارجی ۹۰ درصد از درآمد برخی شرکت‌ها را در این کشور تشکیل می‌دهند.

دگرگونی این صنعت ترکیه ریشه در اوایل دهه ۲۰۰۰ دارد؛ زمانی که آنکارا راهبردی را برای ایجاد یک بخش دفاعی خودپایدار ترسیم کرد.

رسانه‌های ترکیه معتقدند که صنعت پهپاد‌های جوان و عمدتا بخش خصوصی ترکیه با سرعت تجاری زیادی توسعه یافته است.

 

درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

مروری بر شاخص‌ترین پهپاد‌های ساخت ترکیه

به گزارش گروه بحران، پهپاد بیرقدار تی‌بی-۲  که برای اولین بار از سوی ارتش ترکیه در سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت، تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۵۰ هزار ساعت پرواز کرد و حجم وسیعی از داده را تولید کرد.

بیرقدار تی‌‌بی-۲ یک سیستم تاکتیکی مسلح/پهپاد است که از سوی شرکت بایکار توسعه و تولید شده است؛ طراحی بسیار پیچیده‌ای که تمام راه حل‌های مورد نیاز اپراتور را در یک سیستم یکپارچه ارائه می‌دهد.

این سیستم متشکل از ایستگاه کنترل زمینی، پایانه داده زمینی، پایانه نمایش از راه دور، پایگاه پیشرفته با ژنراتور و ماژول‌های تریلر است؛‌ تی‌بی-۲ یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین تاکتیکی با استقامت در ارتفاع متوسط است که قادر به انجام مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی و حملات مسلحانه است

شرکت‌های ترکیه همچنین پهپاد‌های دیگری مانند مدل‌های آکینچی و آک‌سونگور را صادر می‌کنند که در مقایسه با تی‌بی-۲ می‌توانند بالاتر و طولانی‌تر پرواز کنند.

ترکیه می‌گوید قصد دارد سهم خود را در این صنعت نوپا با سیستم‌های جدید، مانند پهپاد پیشرفته‌تر بیرقدار تی‌بی-۳ و سایر سیستم‌های بدون سرنشین، مانند پهپاد‌های جنگنده کیزیلما گسترش دهد.

بیرقدار تی‌بی-۳ پهپادی است که برای ماموریت‌های نظارتی و شناسایی طراحی شده است؛ این پهپاد ساخت ترکیه برای کار در روز و شب طراحی شده و کارشناسان این کشور می‌گویند برای طیف وسیعی از کاربرد‌ها مناسب است.

درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

این پهپاد دارای طول بال ۲۰ متر و حداکثر وزن برخاست ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است.

ترکیه معتقد است بیرقدار تی‌بی-۳ یک پهپاد با کارایی بالاست که برای کاربرد‌های مختلف از جمله نظارت، شناسایی و جنگ طراحی شده است؛ همچنین دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های چشمگیر است که آن را از سایر پهپاد‌های موجود در بازار متمایز می‌کند.

این پهپاد قادر است تا ۲۴ ساعت بدون سوخت‌گیری پرواز کند و برای ماموریت‌های دوربردی که به زمان پرواز طولانی نیاز دارند، ایده‌آل است.

درباره صنعت پهپادی ترکیه چه می‌دانیم؟

هواپیما‌های بدون سرنشین برای چند دهه بخشی از زرادخانه ترکیه بوده‌اند، اگرچه در ابتدا به جای پهپاد‌های جنگی به نظارت و کنترل تکیه می‌کردند و از خارج خریداری می‌شدند؛ از سال ۱۹۹۳، آنکارا برای جمع‌آوری اطلاعات میدانی نبرد در مورد پ‌ک‌ک به ده‌ها پهپاد ساخت آمریکا متکی بود، اما به سرعت ساخت خود را آغاز کرد.

برای مثال شرکت بایکار در سال ۲۰۰۰ شروع به توسعه سیستم‌های پهپاد کرد؛ در سال‌های بعد، ترکیه به تولید پهپاد‌های خود ادامه داد.

شرکت‌هایی که برای اولین بار از سرمایه‌گذاری‌های سال ۲۰۰۴ بهره بردند، امروزه جزو تولیدکنندگان هواپیما‌های بدون سرنشین هستند؛ تا اواخر سال ۲۰۲۳، بایکار بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ کارمند داشت و به بزرگ‌ترین صادرکننده این کشور در زمینه دفاعی و هوافضا تبدیل شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: پهپادهای ترکیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *