هزینه‌کرد ۵ میلیارد دلاری وزارت نفت برای خاموش‌کردن گاز‌های مشعل

16:41 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۹۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
هزینه‌کرد ۵ میلیارد دلاری وزارت نفت برای خاموش‌کردن گاز‌های مشعل
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از وزارت نفت برای ۵ میلیارد دلاری که تاکنون برای خاموش‌کردن گاز‌های مشعل هزینه کرده است، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این رویکرد، به‌ویژه در منطقه غرب کارون، تداوم یابد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، علی سلاجقه با بیان اینکه مازوت‌سوزی یکی از دغدغه‌های مردم است، اعلام کرد: شاید ضریب آلایندگی مازوت نسبت به بسیاری از سوخت‌های دیگر کمتر باشد، اما از نظر روحی و روانی بین مردم این بحث مطرح شده که مازوت به‌عنوان یک سوخت سنگین، آلایندگی بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: البته این سوخت در مناطقی از کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ بنده هم شنیدم که مجلس شورای اسلامی گزارش مازوت‌سوزی را به قوه قضائیه ارائه کرده است. این فرایندی است قانونی در مجلس که بر اساس آن، نمایندگان وظیفه خود را انجام می‌دهند و امیدواریم که دستگاه‌ها هم به تکلیف خودشان عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: باید بگویم که رویکرد دولت سیزدهم به‌سوی کاهش مازوت‌سوزی است و امیدواریم همه دستگاه‌ها در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

سلاجقه درباره اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستار لغو مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر مجوز مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌های بخاری برای مقابله با کسری تراز انرژی شده است، گفت: با توجه به شرایط تغییر درجه حرارت در فصول مختلف سال، همچنین اسراف ما در مصرف انرژی به‌ویژه در زمینه سوخت‌های فسیلی، در مواقعی از سال برای تأمین انرژی به‌ویژه نیروگاه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شویم، اما به هر صورت نمی‌توانیم مردم را از خدمات‌رسانی محروم کنیم.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم تنها دولتی است که تا امروز خاموشی و قطعی برق و انرژی نداشته و مردم در فصل‌های مختلف سال، از لحاظ گرما و سرما با مشکل روبه‌رو نشده‌اند البته گاهی ناگزیر به استفاده از مازوت هستیم؛ زمانی که شورای عالی امنیت ملی موضوعی را تکلیف می‌کند، ما هم از لحاظ قانونی مکلفیم به آن عمل کنیم، اما با توجه به رویکردی که وزارت نفت در زمینه بهینه‌سازی و کیفی‌سازی سوخت دارد، کم‌کم شاهد از سبد خارج شدن سوخت‌های آلاینده خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: سوختن گاز‌های مشعل در جنوب کشور به‌نوعی هم هدررفت سرمایه است، از سویی سبب آلودگی هوای آن منطقه می‌شود. ازاین‌رو، خاموش‌کردن آن‌ها یکی از برنامه‌های اصلی دولت به شمار می‌آید و تاکنون هم تا حدودی موفق بوده است.

سلاجقه ادامه داد: دولت سیزدهم وارث شرایط سختی از نظر اقتصادی و اجتماعی در کشور است، اما در همین شرایط سخت اقتصادی تاکنون ۵ میلیارد دلار هزینه کرده و ۵۴ مشعل گازی را خاموش و از سیستم خارج کرده است. یکی از نقاطی که دولت همچنان روی آن کار می‌کند، خاموش‌کردن مشعل‌هاست و ما نیز به‌عنوان سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور کامل به این تصمیم اهتمام ورزیدیم. وزارت نفت نیز در این حوزه به‌خوبی کار کرده است.

وی تأکید کرد: از وزارت نفت برای ۵ میلیارد دلاری که تاکنون برای خاموش‌کردن گاز‌های مشعل هزینه کرده است قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این رویکرد، به‌ویژه در استان‌های غرب کارون ادامه یابد تا شاهد ازبین‌رفتن مشکلات محیط‌زیستی ناشی از سوختن مشعل‌های گازی در آن مناطق نباشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خاموش‌شدن مشعل‌ها از جنبه ایجاد ارزش افزوده، بسیار ارزشمند است؛ درواقع با سوخت گاز‌های مشعل این سرمایه کشور است که می‌سوزد و از بین می‌رود که با خاموش‌کردن آن‌ها حجم زیادی گاز ذخیره و به چرخه تولید بازگشت داده می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *