رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۲ هزار و ۹۱۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/هزار و ۷۴۸ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
خبرگزاری میزان - ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم اربابرجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها از سیاستهای قوه قضاییه بوده و عمدهترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.
بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد بهطوریکه بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است. بسیاری از مردم به ادارهی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالیرتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواستههای خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمیآورند.
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک میکند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.
موارد مهم، قابلتأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد بهمنظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دلهای مردم بوده فینفسه ارزشمند است.
در همین راستا رئیس قوه قضاییه دوشنبه (۲۸ اسفند) در نشست شورای عالی قوه قضاییه بیان کرد که در رسیدگی به امور قضایی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود؛ اگر چه حجم و سختی کار زیاد است و توقعات نیز از مجموعه قضایی بالاست، اما معذلک ما باید برای رضای خدا و در جهت منافع مردم و کشور، نهایت تلاش را در انجام مسئولیت خود داشته باشیم و این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهیم؛ لذا مسئولان قضایی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آتی موکول نکنند. مقامات و مسئولان و کارکنان قضایی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند.
رئیس دستگاه قضا گفت که مقامات و مسئولان قضایی، حضور در اجتماعات مردمی و شنیدن نظرات و رفع مسائل و مشکلات مردم را بعنوان جزئی از برنامههای خود تعریف کنند؛ بویژه در ماه مبارک رمضان، توفیق حضور در مساجد و مشارکت در امور خیر مساجد را از دست ندهید؛ در مساجد ما در همه ایام بویژه ماه مبارک رمضان، انواع و اقسام کار خیر و نیکوکاری انجام میگیرد که مسئولان قضایی میتوانند در این امور خیر، نظیرِ گلریزانها، کمک به فقرا و توسعه حل اختلافات و رفع تخاصمات مشارکت کنند.
به همین منظور رئیس قوه قضاییه در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعتها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجتالاسلام والمسلمین اژهای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضایی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.
همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضاییه، از کلیه همکاران و مسئولان قضایی که در ایام تعطیلات نوروز، بصورت شبانهروزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمترسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضایی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضایی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.
ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
سید علیاصغر رفاهی در گفتوگو با میزان درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام میکند.
وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامهنگاریها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخهایی که از استانها به این ادارهی کل ارسال میشود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیهشده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۳ برای ۲ هزار و ۹۱۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکسشده است.
رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بهصورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.
پاسخگویی تلفنی
وی بیان کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفتهشده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در فروردین ماه مجموعاً تعداد ۷۴۱ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزارو ۶۶۴ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلامشده است.
درخواستهای مردمی ثبتشده در تارنمای سامع
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گستردهی مراجع قضایی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی مربوط به درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود.
وی بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۳ تعداد هزار و ۷۴۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: تعداد درخواستها بر اساس موضوعات قضایی در سامانه سامع، ۷۰۵ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۲۸۶ موردانتقاد از فرایند دادرسی، ۱۸۱ مورد اطاله دادرسی، ۱۳۰ مورد دریافت گزارش، ۱۰۲ موردانتقاد به نحوه اجرای آرا، ۸۳ موردانتقاد به رفتار و عملکرد، ۶۲ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۲۳ مورد مباحث تولید، ۱۷۶ مورد درخواست ارفاقات قانونی بود و درباره درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری در سامانه موردی ثبت نشد و سایر موضوعات قضایی «درخواستهای ساده» بودند.
رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواستهای مردمی ثبتشده در سامانه سامع گفت: ۲۳ مورد ثبت اولیه، ۱۴۴ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و...، ۵۵ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۱۷۱ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و هزار و ۳۵۵ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.
تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند. درهمین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی میپردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
رفاهی، بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۲۲۹ نفر، معاون مدیرکل ۸۹ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۳۹ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی ۲۰۱ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۶ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۹۱۰ نفر که در مجموع هزارو ۴۷۴ نفر ملاقات شدهاند.
وی ادامه داد: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد هزارو ۳۱۹ درخواستهای مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۳۹۲ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفت.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در فروردین ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۲۳۷ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۱۵۸ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۱۷۰ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۸۵ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۱۴۲ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۳۵ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۳۰ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۵۵ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع هزارو ۱۲ مورد است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۲۲۷ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۹۴ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۱۱۳ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۶۷ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ کدام از نامههای استان خراسان شمالی در فروردین ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند.
همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۳۵ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۵۷ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
انتهای پیام/