دهه کرامت بهترین زمان برای تفکر در سبک زندگی ایرانی و اسلامی است
محمدعلی رضایی در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره جایگاه حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) محدث بودند و در علم نیز یک بانوی برجسته محسوب میشدند در عین حال چه در زمان حیاتشان و حتی بعد از رحلت کرامتشان مورد تاکید قرار داشت و مدعای این مهم، زائران متعدد از سراسر جهان است که برای عرض ارادت به پیشگاه وی راهی قم میشوند است.
وی اهمیت وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه (س) در ایران مطرح و تصریح کرد: حضور بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) در کشورمان سبب شد تا حوزه علمیه قم بعد از حوزه علمیه نجف اشراف پایگاهی برای ترویج دین اسلام محمدی شود و نقشه اسلام در گستره وسیعتری شکل بگیرد.
رضایی به زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره و بیان کرد: زیارتنامهای که از حضرت فاطمه معصومه (س) وجود دارد دعایی است که پس از وفات ایشان امام رضا (ع) بیان فرمودند و مومنان را به خواندن آن در هنگام زیارت و پس از بیان تسبیحات حضرت زهرا (س) دعوت کردند تا ارادت خود را به خاندان امامت و ولایت اعلام کنیم، در این زیارتنامه نکاتی ارزنده درباره حضرت فاطمه معصومه (س) بیان شده که با تفکر در آن جایگاه و ابعاد شخصیتی خواهر گرامی امام رضا (ع) بیان شده است.
این کارشناس علوم قرآنی علت نامگذاری دهه کرامت را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: دهه کرامت بهروزهای مابین ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) گفته میشود، این بزرگواران از جمله کریمان خاندان ولایت و امامت در کشور هستند که سیره رفتاری و شخصیت آنان زمینه را برای نامگذاری این دهه با عنوان «دهه کرامت» فراهم کرده است، فلسفه شکلگیری دهه کرامت را میتوان در ایجاد فضای فکری و تدبیر در امر ولایت دانست، مسافرت خواهر گرامی امام رضا (ع) از مدینه به سوی مرو مباحث فراوانی را به دنبال دارد که تامل در آن ارزنده است.
رضایی درباره ضرورت ترویج فرهنگ کرامت و نهادینه کردن آن در جامعه اظهار کرد: ترویج فرهنگ کرامت و نهادینه کردن آن امری مهم و قابل تامل است، ارزشهای نهفته در سیره رفتاری و شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) همچنین سیره رفتاری امام رضا (ع) مقولههایی هستند که دهه کرامت آن را دنبال میکند، این رشد چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی نیازمند توجه و تدبر است، امری که در اسلام ناب محمدی نیز بر آن تاکید شده به عبارت دیگر خودسازی و پرورش کرامت انسانی به روحی متعالی نیاز دارد که تنها با الگوبرداری از این بزرگان به ساختار فردی افراد بدل شده که از آن با نام خودسازی نام برده میشود.
وی کرامت را یکی از محورهای تعالی انسان دانست و بیان کرد: سیره رفتاری حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) هر دو جایگاهی ویژه دارد همین کرامت این دو بزرگوار است که هر روز خیل عاشقان را به سوی خود میکشد، کرامات این خواهر و برادر بزرگوار به حدی است که بسیاری از شیعیان زائران بارگاه آنان شده و برای نزدیکی به خدا و دعا به آنجا میروند.
این کارشناس علوم قرآنی همچنین در مورد ولایتعهدی امام رضا (ع) بیان کرد: مأمون امام رضا (ع) را به بهانه ولایتعهدی و به اجبار از مدینه به مرو کشاند او تلاش کرد تا دسیسههای خود را در پس این حرکت قرار داده و به اهداف خود در حفظ حکومت و استحکام پایههای حکمرانیاش دست یابد او با این عمل تلاش داشت تا بسیاری از شورشهای شکلگرفته در سرزمینهای زیر نظر خود را خاتمه دهد، اما تدبیر امام رضا (ع) راه را بر او میبست و پرده از چهره او بر میداشت در عین حال رویکرد و برخورد امام رضا (ع) با مردم زمینه شناخت اذهان عمومی از، ولی زمان خود را بیشازپیش به همراه داشت تا جایی که ارادت مردم به امام رضا (ع) زمینه کینه و دشمنی مامون را بیش از هر زمان دیگری برانگیخت و زمینه را برای شهادت این امام همام فراهم کرد.
رضایی درباره کرامت نهفته در وجود مبارک امام رضا (ع) تصریح کرد: کرامت امام رضا (ع) در زمانی که در مرو به عنوان ولایتعهدی حضور داشتند چنان تأثیرگذار بود که در زمانی کوتاه توانست جامعه را با خود همراه کند داستان رهایی آهو از بند صیاد یکی از روایتهایی است که در مورد امام رضا (ع) وجود دارد و این امر کرامت خاص ایشان و ابعاد گسترده شخصیتی این امام بزرگوار را به خوبی بازگو میکند، برخورد امام هشتم (ع) و دستگیری ایشان از نیازمندان و تمام کسانی که برخورد و یا ملاقاتی با ایشان داشتند حکایت از کرامت این امام بزرگوار دارد.
انتهای پیام/