سوئد؛ ناامن‌‌ترین کشور اتحادیه اروپا برای زنان

13:21 - 20 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۲۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد؛ ناامن‌‌ترین کشور اتحادیه اروپا برای زنان
رکورد شمار قربانیان تجاوز جنسی در اتحادیه اروپا از آنِ سوئد است، کشوری که با تصویرسازی‌های متوهمانه تلاش می‌کند از خود چهره‌ای امن برای زنان بسازد.

خبرگزاری میزان – سوئد در سال‌های اخیر با بحران‌های اجتماعی متعددی مواجه شده که سبب شده‌اند تلاش‌های استکهلم برای نشان دادن چهره‌ای مترقی و مرفه از این کشور به هیچ تبدیل شود.

به گفته اندرو براون، از نویسندگان گاردین، در حالی که سوئد در تصویرسازی‌های متوهمانه از خود و معرفی این کشور به‌عنوان یک آرمان‎شهر تلاش می‌کند، واقعیت‌ها نشان می‌دهند که این کشور از جهات مختلفی به محیطی مرگ‌بار برای زندگی تبدیل شده است.

بحران تجاوز جنسی در سوئد، موضوعی است که طی سال‌های گذشته در سیر صعودی قرار گرفته و سبب شده این کشور به محلی ناامن برای زنان تبدیل شود؛ در میانه تشدید بحران تجاوز جنسی در سوئد، زنان سوئدی ناچار به تغییر شیوه‌های زندگی خود شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان اجتناب از عبور از برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها یاد کرد.

براساس گزارش یک رسانه سوئدی درباره بحران تجاوز جنسی، سوئد درس‌های زیادی می‌دهد، اما مهم‌ترین درس این است که درباره این کشور به دنبال حقیقت باشید.

به گزارش logicallyfacts، ویدیو‌های منتشر شده درباره آمار بالای تجاوز جنسی در سوئد در شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بحران تا چه حد در این کشور اسکاندیناوی جدی است.

سوئد در میان کشور‌های اروپایی دارای بالاترین نرخ تجاوز جنسی است؛ نرخ تجاوز جنسی در سوئد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۹ نفر است؛ این در حالی است که نرخ یاد شده در مجارستان ۳.۹ و در لهستان ۳ است.

مقام‌های سوئدی در واکنش به موضوع، بهانه‌ها و توجیه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند؛ آن‌ها ادعا می‌کنند که سیستم پیگیری و رصد قربانیان تجاوز در سوئد عملکرد بهتری دارد و از این رو آمار بالاتری ارائه می‌شود.

شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد با دستاویز قرار دادن نبود تعریف جهانی از تجاوز جنسی ادعا کرده است که مواردی در سوئد به‌عنوان تجاوز جنسی ثبت می‌شوند که در دیگر کشور‌ها در دسته تجاوز قرار نمی‌گیرند.

دیگر بهانه آن‌ها که ریشه در سیاست‌های ضد مهاجرتی دارد، این است که مهاجرپذیر بودن سوئد سبب تشدید این بحران شده است.

با وجود این، مقام‌های سوئدی تاکنون مدارک و شواهدی برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرده‌اند؛ کارشناسان می‌گویند که تاکنون بررسی درباره ارتباط میان مهاجرت و جرم و جنایت وجود نداشته است.

داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که سوئد، در سال ۲۰۲۲، با ثبت ۸۶ مورد تجاوز جنسی در هر ۱۰۰ هزار نفر، بالاترین نرخ تجاوز جنسی را در کشور‌های اتحادیه اروپا داشته است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، سوئد با بالاترین نرخ تجاوز جنسی، در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در صدر قرار داشت.

فعالان حقوق بشری می‌گویند که دلیل نرخ بالای تجاوز جنسی در سوئد سیطره فرهنگ تجاوز بر این کشور است.

با وجود افزایش شمار شکایت‌های مربوط به تجاوز جنسی در سوئد (۴ برابر شدن شکایت‌های مربوط به تجاوز جنسی طی ۲ دهه) فقط ۲۰ درصد از این شکایت‌ها منجر به محاکمه می‌شوند و تعداد کمتری از آن‌ها به محکومیت عاملان تجاوز جنسی می‌انجامد.

ثبت تعداد بالای موارد تجاوز جنسی در سوئد سبب شده تا این کشور در جهان به‌عنوان کشور تجاوز جنسی شناخته شود؛ سوئد از سال ۲۰۰۵ تاکنون با رشد گزارش‌های ثبت شده مربوط به موارد تجاوز جنسی در ادارات پلیس مواجه شده است.

منتقدان تاکید دارند که تشدید بحران تجاوز جنسی در سوئد به ناتوانی دولت این کشور در حفاظت از زنان و دختران بازمی‌گردد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد تجاوز جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *