اشتغال به آموزش؛ مهمترین راهکار پیشگیری از حضور کودکان در خیابان
خبرگزاری میزان - هفتمین کارگاه هماندیشی نظام حمایت از اطفال و نوجوانان با موضوع مداخلات توانمندسازی پایدار خانوادهمحور، چالشها و راهکارها به همت مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری و با مشارکت سازمان بهزیستی و دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف در تهران و به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز به کار کرد.
سیدعلی کاظمی، دبیر مرجع ملی حقوق کودک در آیین افتتاحیه این همایش و در سخنانی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام بیشترین حمایت نظری و عملی از کودکان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: در دین اسلام پشتوانه و جایگاه رفیعی برای حمایت از کودکان وجود دارد که این موضوع در سیره و زندگانی بزرگان دین ما متبلور است.
وی نیت خیر، بردباری، هوشمندی، دیدگاه مثبت و امید و پشتکار را لازمه به ثمر رسیدن برنامهها در حوزه حقوق کودکان برشمرد و گفت: در این مسیر نیاز به ایمان راسخ داریم تا ضمن تشریک مساعی و ارائه تجارب موفق در کارگاهها و نشستها به بهترین مسیر و دیدگاه مشترک درباره کودکان دست پیدا کنیم.
کاظمی با اشاره به دستور قرآن به برخورد توام با مهربانی و عطوفت با کودکان اضافه کرد: در مورد موضوع کودکان در موقعیت خیابان، باید به این موضوع مهم اشاره کرد که مشکل اصلی کودکان نیستند بلکه مشکل، موقعیت خیابان و عوامل و دلایل قرار گرفتن کودکان در این موقعیت است. باید مولفههای قرار گرفتن کودک در موقعیت خیابان به درستی شناسایی، تبیین و براساس شرایط اجتماعی و فرهنگ، بهترین راهکار ارائه و اجرایی شود.
وی به مشکلات خانوادگی از جمله فقر مالی و فرهنگی، بازماندگی از تحصیل و بلاتکلیفی کودکان بهعنوان برخی از مهمترین مولفههای قرار گرفتن کودکان در موقعیت خیابان اشاره کرد و گفت: اشتغال به آموزش و تحصیل از بهترین و مهمترین راهکارهای پیشگیری از حضور کودکان در خیابان است. براساس قانون و همچنین نظر صریح رهبر معظم انقلاب، همه کودکان در جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل و آموزش دارند و هرکس مانع اجرای این موضوع شود براساس قانون مجرم تلقی میشود.
دبیر مرجع ملی حقوق کودک به اهمیت تناسب نوع حمایت اجتماعی از کودکان با مولفههای حضور آنان در خیابان اشاره و اضافه کرد: این عناصر در مناطق جغرافیایی و فرهنگی مختلف متفاوت است؛ لذا ضرورت دارد ضمن شناسایی و رصد دقیق این عوامل، روشهای تعامل دقیق و حمایت مناسب با آنان شناسایی و اجرایی شود.
وی روش برخورد همهجانبه و مشارکتی را بهعنوان الگوی مشترک در برخورد و تعامل با کودکان در موقعیت خیابان عنوان کرد و اظهار داشت: با رویکرد جامع در نظر گرفته شده در آموزههای اسلامی و موازین قانونی باید تلاش کنیم ضمن کسب تجربه، بررسی تجارب موفق داخلی و بینالمللی و همچنین همافزایی و تشریک مساعی، به مسیر مناسب و همگرایی لازم دست پیدا کنیم.
کاظمی برخورد هوشمندانه و همهجانبه را نص صریح قانون مترقی حمایت از کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: شناسایی، توانمندسازی و بازاجتماعی شدن کودکان و پیوند آنان با خانواده در این قانون بهطور دقیق مورد اشاره قرار گرفته، لذا باید قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را بهعنوان میثاق مشترک پذیرفته و از برخورد سلیقهای پرهیز کنیم.
وی با تاکید بر اینکه همه کودکان براساس قانون شایسته حمایت بوده و هیچ دلیلی برای تبعیض میان کودکان پذیرفته نیست، اظهار داشت: محور اصلی فعالیت در این کارگاه مددکاران اجتماعی هستند که ضمن ارتباط مستقیم با کودکان و خانواده آنان، امکان تعامل و همافزایی با فعالان حقوق کودک و ارائه تجارب خود را برای دستیابی به الگو و راهکاری مناسب و همهجانبه در برخورد با کودکان در موقعیت خیابان دارند.
کاظمی با اشاره به اینکه در آییننامه سابق محور و تمرکز بر مراکز بازپروری و نگهداری بوده، اضافه کرد: در آییننامه جدید مبنا و محور فعالیت، خانواده و حمایت مستمر از کودکان تا خارج شدن آنان از موقعیت خطر است.
این کارگاه در روزهای دوشنبه و سهشنبه ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور فعالان حقوق کودک و مددکاران اجتماعی برگزار و موضوعاتی از جمله ضوررت حمایت از کودکان در موقعیت خیابان از دیدگاه بینالمللی، بررسی چالشهای مداخلات مددکاری اجتماعی در موضوع کودکان در موقعیت خیابان، رویکردهای توانمندسازی قوت مدار، ارائه عوامل تسهیل کننده، راهکارها و تجارب موفق براساس چالشها و تجارب موفق در آن به بحث و بررسی گذاشته میشود.
انتهای پیام/