متن کامل سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه

11:00 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۱۱۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
متن کامل سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه
سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه برای اجرا در یک دوره سه ساله (۱۴۰۵-۱۴۰۳) در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

خبرگزاری میزان - با توجه به تأکیدات و مطالبه جدی مقام معظم رهبری بر موضوع تحول در قوه قضاییه و پایان دوره زمانی اجرای سند تحول قضایی در اسفندماه ۱۴۰۲، روزآمدسازی سند تحول قضایی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت.

در این راستا، «سند تحول و تعالی قوه قضاییه»، به عنوان نسخه روشن، اجماع‌ساز و جمع‌بندی‌شده‌ای از رویکرد‌ها و راهکار‌های تحولی تدوین شد و در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

زمان اجرای برنامه‌های راهبردی و راهکار‌های این سند برای ایجاد تحول در دستگاه قضا از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان اسفندماه ۱۴۰۵ است.

در تنظیم سند تحول و تعالی قوه قضاییه، به موضوعات مقابله با فساد و تحقق کارآمدی توجه ویژه‌ای شده و دستیابی به «عدالت» و «رضایتمندی مردم» به عنوان پیامد نهایی تحول در قوه قضاییه درنظرگرفته شده است.

بخش‌های مختلف سند تحول و تعالی قوه قضاییه

سند تحول و تعالی قوه قضاییه از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است. براساس دستورالعمل رئیس دستگاه قضا که در مقدمه سند تحول و تعالی قوه قضاییه بر آن تاکیده شده است، این سند به عنوان یک نقشه راه تدوین شده و در تدوین نسخه جدید آن، همه بخش‌های قضایی و اداری وظیفه دارند تمام همت خود را به اجرای مفاد این سند به عنوان عالی‌ترین اولویت دستگاه قضایی معطوف کنند و در تحقق تمام و کمال اهداف آن، تلاش کنند.

فصل اول سند تحول و تعالی قوه قضاییه

متن کامل فصل اول سند تحول و تعالی قوه قضاییه را اینجا مطالعه کنید.

فصل دوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه

متن کامل فصل دوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه را اینجا مطالعه کنید.

فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه

متن کامل فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه را اینجا مطالعه کنید.

فصل چهارم سند تحول و تعالی قوه قضاییه

متن کامل فصل چهارم سند تحول و تعالی قوه قضاییه را اینجا مطالعه کنید.

سند تحول قضایی بر اساس نظرات داخل و خارج قوه قضاییه و نظرات مردم به مسائل اولویت‌دار رسیده است و در نهایت ۲۰۰ اقدام تحولی را برای بازه زمانی سه ساله در قالب سند تحول برای افزایش کارامدی و رفع مشکلات دستگاه قضایی در انجام مأموریت‌های خود بر اساس قانون اساسی ارائه کرده است.

در این سند متولی اجرای هر راهکار و مهلت زمان اجرای آن در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت (تا پایان سال ۱۴۰۳) میان‌مدت (تا پایان سال ۱۴۰۴) و بلندمدت (تا پایان سال ۱۴۰۵) مشخص شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *