«زیرخاکی» و «نون خ» برنامههای مخاطب پسند رسانه ملی بودند
خبرگزاری میزان - در این جلسه ضمن بیان میزان آمار بازدید مخاطبان از تلویزیون سلیم غفوری قائممقام صداوسیما گفت: امسال به خاطر برنامهریزی خاص رسانه ملی و توجه به کیفیت آثار تولیدی با اقبال مخاطبان روبهرو بودیم. برخی از برنامهها همانند «زندگی پس از زندگی» و «محفل» رقابت تنگاتنگ را داشتند.
وی افزود: فرایند جدیدی که با عنوان نظارت بر فیلمنامههای کامل در نظر گرفته شده بود کار خود را آغاز کرده، اما چون کار خود را دیرتر برگزار کرد برخی از سریالهایی که اکنون روی آنتن هستند نتوانستند از خدمات این بخش بهره ببرند، زیرا بخشهایی از این سریالها مثل سریال «هفتسر اژدها» در حال فیلمبرداری بود. با این حال سریالهایی مانند «زیرخاکی» و «نون خ» توانست با اتکا به کیفیت در تولید و فیلمنامه حرکت کند و به جذب مخاطب در تلویزیون بپردازد.
وی زمان درباره میزان مخاطبان تلویزیون بیان کرد: پایین آمدن میزان مخاطبان تلویزیون تنها در ایران رخ نداده بلکه اکنون به خاطر حضور و وجود فضای مجازی و فناوری در کنار هم میزان مخاطبان در تلویزیون در سراسر دنیا تحت تاثیر قرارگرفته و رو به کاهش است بدین ترتیب مردم از بسترهای دیگر نیاز خود به سرگرمی را تامین میکنند.
غفوری حضور هنرمندان در قاب تلویزیون را موردبررسی قرارداد و تاکید کرد: خوشبختانه کارگردانان و هنرمندان بزرگ هم اکنون با صداوسیما در حال فعالیت هستند به طور مثال سریال «سلمان فارسی» و یا «موسی» به واسطه کارگردانان و هنرمندان بزرگ خود در حال تولید هستند پس نمیتوان گفت که هنرمندان بزرگ ما با تلویزیون فاصله گرفتهاند.
قائممقام صداوسیما تصریح کرد: فرایند تولید اثر بسیار زمانگیر وقتگیر و حتی در برخی موارد طرحها و ایدهها باید پخته تا برای تولید آماده شود این فرایند زمان بسیاری را به خود اختصاص میدهد و سبب میشود تا آثار به دیر برای پخش حاضر شوند، اما با این همه همچنان به دنبال آثار با کیفت برای عرضه به مخاطبان سیما هستیم.
وی به ادامه روند برنامههای تلویزیون پس از نوروز و رمضان اشاره و تاکید کرد: سریال «نون خ» و «هفتسراژدها» در اردیبهشت ادامه خواهند داشت و پس از پایان آنها سریالهای جدید و جذابی به روی آنتن میرود. امسال با برنامهریزیهایی که انجام شده و به کمک «سیما فیلم» سریالهای متعددی به روی آنتن میرود و شبکههای یک و سه از این مهم بهرهمند خواهد بود.
غفوری در مورد سلبریتیها و بهرهبرداری از آنها برای آنتن گفت: رسانه ملی هیچگاه در تلویزیون اعلام نکرده است که از هیچیک از سلبریتیها استفاده نخواهد کرد بلکه برنامه بر این بود که تلویزیون از حضور هنرمندان استقبال کند بنابراین با توجه به قبول شرایط ویژه رسانه ملی، هنرمندان میتوانند در قاب تلویزیون حضور پیدا کنند. هیچ سلبریتی نمیتواند بر اساس اصول خود حرکت کند و در عین حال در تلویزیون نیز حضور داشته باشد البته کاهش تعداد سلبریتیها حاصل اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ بود که به خاطر برخی دلایل کمرنگ شد و هرچه از آن فضا فاصله میگیریم بازگشت آنان بیشتر است.
وی به برخی از برنامههای موفق تلویزیون در نوروز و رمضان ۱۴۰۳ اشاره و بیان کرد: برنامههای تلویزیونی مانند برنامه «زندگی پس از زندگی» و یا «محفل» تولید و برای مخاطبان ارائه شد. این برنامهها بدون چهرههای شاخص توانستند روایتهای خود را ارائه و مورد اقبال جامعه قرار بگیرند پس هنرمندانی که اصول و سوابق رسانه ملی را پذیرا باشند و به سوابق احترام بگذارند اجازه حضور در رسانه ملی را خواهند داشت.
غفوری بیان کرد: حوزه برنامههای رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت. شبکهها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالبهای برنامهسازی تنوع داشت.
خورشیدی مدیرعامل تلوبیون تصریح داد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر به فرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا میکردند. بیش از ۴۰ هزار آیپی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آیپی شبکه دو را تماشا میکردند.
وی افزود: پربازدیدیترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه زندگی پس از زندگی بوده است، اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند. برنامههای «پناه» و «هلال» در ردههای بعدی قرار گرفتند. در بین برنامههای سال تحویل برنامههای سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوستداشتنی» به ترتیب پرمخاطب بودهاند. در میان برنامههای «سرگرمی»، «مهمانی»، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریالها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه شده در هر قسمت «نونخ»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها»، «رستگاری» و «جومونگ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.
محسن شاکرنژاده رئیس مرکز تحقیقان صداوسیما نیزضمن بیان آماری از عملکرد رسانه ملی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز گفت: نظرسنجی برنامههای صداوسیما درب منازل مردم یا به صورت تلفنی صورت میگیرد و سریالها هر دو هفته یکبار و برنامههای شاخص هر ماه یکبار نظرسنجی میشوند. در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت مخاطب صداوسیما ۶۶ درصد است. البته این نظرسنجی در تهران و مراکز استانها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستانها و روستاها بیشتر است. این آمار در شهرستانها حدود ۷۰ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است. این اعداد در عصر اینترنت چیزی شبیه معجزه است. میزان مخاطبان شبکههای تلویزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به ده درصد میرسد. پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی انگلستان ۱۸ درصد مخاطب داشتهاند.
وی افزود: بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی دنبال میکنند. وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنید باید مخاطب برود کست را هم لحاظ کنیم. در بین سریالها «نونخ» ۴۱.۵ درصد، «زیرخاکی» ۲۴.۹ درصد، «هفتسر اژدها» ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» ۱۵.۵ درصد مخاطب داشتهاند. سریال «نون. خ» نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب داشته است. همچنین در برنامههای شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش مخاطب نسبت به سال قبل داشتیم. از این ریزش استقبال میکنیم، چون نشان میدهد مردم در مراسم مساجد شرکت کردهاند.
علی بخش زاده معاون صدا بر عملکرد صدا در طی ایام ماه مبارک اشاره و بیان کرد: بر اساس اهداف در نظر گرفته شده برنامههای در شش محوربا سیاستهای کلان در نظر گرفته شده بود به اجرا در آمد. توجه به مواسات مومنان، ترویج آداب و سنن پرشکوه در ماه مبارک رمضان، توجه به صبر و مقاومت در مقابل نظام سلطه همچنین ترویج سفرههای ساده افطاری در خانهها و مساجد از جمله سیاستهای قابل توجه و اجرایی محسوب میشوند.
وی تصریح کرد: شبکه رادیو ایران با برنامه «قرار بیقراری» به صورت زنده فرازهای آسمانی از قرآن را برای تلاوت ارائه کرد، همچنین برنامه «در حریم راز» که بهصورت ضبطی بود بخشی برنامههای در نظر گرفتهشده را تحت پوشش قرارداد. رادیو جوان با برنامه «خدا اجازه» که مختص سحرگاهان بود و برنامه «ماه جوان»، «شب عزیز» برنامههای دیگری بودند که در ماه مبارک رمضان ارائه شدند. اما شبکه تهران نیز با برنامه «الهیه»، «باغ فیض» مباحث در مورد ماه مبارک ارائه کردند. رادیو فرهنگ با برنامه دست «دعای بهار»، «روزه گشا» تلاش داشتند تا به مخاطبان اطلاعرسانی داشته باشند.
بخش زاده افزود: رادیو قرآن نیز با برنامه «دلارام» مختص سحر صدای «نیایش» مختص افطار و «بهاره قرآن» خدمات ویژهای را برای مخاطبان خود در نظر گرفت رادیو معارف نیز با برنامه «بهشت اجابت» در سحر و «دعوت» در موقع افطار میزبان مخاطبان خود بود. رادیو گفتگو نیز با برنامه «اینجا آغاز مهربانی است»، «در انتظار باران» و «پناهبرخدا» به پوشش برنامههایی درباره ماه مبارک رمضان پرداخت. رادیو ورزش نیز با برنامه «تسنیم نیاز»، «ضیافت پهلوانان»، «عصر بهاری» همچنین رادیو پیام با برنامههای «پیام سحر» به صورت زنده به تولید پرداخت همچنین «آواز رمضان» و «پیام امیر» که فرازهایی از نهجالبلاغه را مطرح میکرد ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کرد.
محمد کشوری مدیر اتاق وضعیت و معاونت مجلسی ضمن بیان آماری از رسانه ملی افزود: در بخش شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای داخلی شاهد حضور مخاطبان بودیم، زیرا همه آنها از طریق آنتن برنامههای تلویزیون را نمیدیدند برخی از طریق از طریق تلوبیون و یا فضای مجازی برنامهها را دنبال میکردند. آمار بازدیدها نشان میدهد درمجموع بازدیدکنندگان در تلگرام M ۱۷۳ مجموعه بازدیدکنندگان در اینستاگرام B ۱.۱ مجموعه بازدیدکنندگان در ایتا M ۸۵.۵ مجموعه بازدیدکنندگان روبیکا M ۱۳۹ بوده است.
انتهای پیام/