نقش آموزش و پرورش در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال/ توصیه یک کارشناس آموزشی به برگزاری چهارشنبهسوری در مدارس
محمدرضا نیکنژاد در گفتوگو با میزان با توجه به نزدیک شدن به آخرین شب چهارشنبه سال درباره نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیبهای حوادث این شب گفت: آمادگی برای چنین مراسمی باید با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد چراکه این مراسم دارای ریشههای اجتماعی است و گستردگی دارد و برای کاهشهای آسیبهای ناشی از حوادث آخرین چهارشنبه سال در درجه اول نیاز به فرهنگسازی است که باید با در نظر گرفتن گرایشهای اجتماعی و فرهنگی باشد که در جامعه وجود دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه اقدامات خطرناک در این شب تاکنون با خط و نشان کشیدن و برخوردهای تنبیهی و سلبی از بین نرفته است ادامه داد: مدرسه یک نهاد اجتماعی است و باید با دیگر ستونهای اجتماعی تعامل داشته باشد، محیط مدرسه باید به عنوان نهاد محلهای در نظر گرفته شود و مردم محل در آن محیط حضور پیدا کنند و از این رو بهتر است در کنار اقدامهای تنبیهی و سلبی کارهایی در مدارس انجام شود و این روند تحت کنترل قرار گیرد، برای مثال مسئولان مدرسه میتوانند از دانشآموزان و والدینشان بخواهند در ساعت خاصی از این شب در مدرسه حضور پیدا کنند تا در کنار هم این مراسم که ریشههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دارد را با کنترل و آرامش کامل برگزار کنند، همچنین مسئولان مدرسه میتوانند پارک یا فضایی را برای برگزاری این مراسم در نظر بگیرند و با این اقدام از آسیبهایی که میتواند متوجه دانشآموزان باشد جلوگیری کنند.
این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه نشان دادن عکسهای دلخراش و گفتن خبرهایی از مرگومیر و آسیبهایی که به نوجوانان و جوانان وارد میشود اگر قرار بود نتیجه دهد تاکنون نتیجه داده بود، افزود: لازم است مدرسه یه عنوان یک نهاد اجتماعی که وظیفهاش در کنار آموزش، پرورش نیز است به صورت کاملا کنشگرانه و فاعلانه به این موضوع وارد شود و به نهادهای دیگر نظیر فرماندهی انتظامی و دستگاه قضایی که وظیفه نظارت دارند کمک کند.
انتهای پیام/