پژوهش مبارزهای است که تمامی ندارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حیدر تورانی در مراسم روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش اظهار کرد: پژوهش از یک نظر بر دوگونه است؛ پژوهشی ابتکاری یا نوجویانه یعنی یافتن یا کشف آنچه بر دیگران مجهول است و پژوهش تأکیدی یا نوگسترانه یعنی گستردن یا تفصیل آنچه بر دیگران به اجمال معلوم است.
وی ادامه داد: هنگام پرداختن به یکی از این دو گونه پژوهش، از آنچه دیگران دریافتهاند، یاری میگیریم تا به آنچه در نیافتهاند، برسیم یا دریافتهای سربسته آنان را بگشاییم؛ در هر حال پژوهش متضمن نوعی نوآوری است و از تکرار، تقلید و کهنهآموزی به دور است.
رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش افزود: پژوهنده راستین به حقیقت پژوهان بزرگ مینگرد و از کوششها، موفقیتها و لغزشهای آنان جرأت میگیرد و هرگز کورکورانه از کسی تقلید نمیکند؛ تقلید کورکورانه، اصالت و وحدت شخصیت را به خطر میاندازد و خلاقیت را میزداید.
وی با بیان اینکه پژوهش، پویشی درنگ ناپذیر است، اضافه کرد: پویایی و تداوم پژوهش کمک میکند که فرصتهای جدیدی به دست آید؛ پژوهش برای مبارزهای است که تمامی ندارد. با هر پژوهش و کشف لایهها و حفرههای پنهان، لایهها و حفرههای ناشناخته دیگری پدیدار میشوند.
تورانی ادامه داد: تصمیمگیری باید نزد همه افراد به ویژه مدیران و کارشناسان سازمان نه فقط بر قضاوتهای شهودی و ایمانی بلکه بر یافتههای پژوهشی استوار باشد و به باور تبدیل شود.
وی تصریح کرد: اغلب مدیرانی که تجربه اندوختهاند، بیشتر علاقه و اصرار دارند با تکیه بر یافتههای ذهنی خود و تجربههایی که دارند اظهارنظر و حتی قضاوت کنند، در حالی که لازم است علاوه بر تجربههای شخصی، به مطالعات و یافتههای پژوهشی نیز اهمیت دهند و تصمیمات خود را بر آنها استوار سازند.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: امروز روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش است. برای اخذ تصمیمات درست و گرفتار نشدن و غوطهور نشدن در چرخه بدون درمان انجام درست کار نادرست نیازمند توجه بیشتر و ارج نهادن به پژوهش، پژوهشگاه و پژوهشگران توانمند آن است.
وی افزود: خوشبختانه با تصویب زیرنظام پژوهش و ارزیابی و ظرفیتهای بسیار خوبی که از طریق این زیرنظام حاصل خواهد شد، امید آن میرود که خورشید پژوهش هر روز بهتر از دیروز بدرخشد و نظام آموزشی کشور از آن بهرهمند شود.