جنگ غزه و تشدید تنش میان کشور‌های آمریکای لاتین با رژیم صهیونیستی

14:03 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۵۲۷
جنگ غزه و تشدید تنش میان کشور‌های آمریکای لاتین با رژیم صهیونیستی
کشور‌های آمریکای لاتین طی ماه‌های گذشته به‌طور علنی نشل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد‌های شدید قرار داده و روابط خود با این رژیم را محدود کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - موجی از دولت‌های آمریکای لاتین از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حال فاصله گرفتن از این رژیم به دلیل کشتار فلسطینی‌ها و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها هستند.

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در چند هفته گذشته بار‌ها انتقادات شدیدی را از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه مطرح کرده است.

هم لولا و هم گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا این جنگ را نسل‌کشی توصیف کرده‌اند. اظهارات لولا باعث ایجاد اختلاف دیپلماتیک میان برزیل و رژیم صهیونیستی شده و هر دو طرف سفرای طرف مقابل را برای تذکر احضار کردند. لولا تا زمانی که نظرات خود را پس نگیرد، از ورود به اراضی اشغالی منع شده است. 

برزیل همچنین در ماه اکتبر (مهرماه) خواستار صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه شد؛ قطعنامه‌ای که در نهایت از سوی آمریکا وتو شد. 

از زمان آغاز جنگ، چندین کشور دیگر آمریکای لاتین از جمله شیلی، کلمبیا و هندوراس، سفیران خود را از اراضی اشغالی فراخوانده‌اند. این در حالی است که بولیوی و بلیز به‌طور کلی روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کرده‌اند. 

مخالفت قاطع آمریکای لاتین با جنگ علیه غزه همچنین حاکی از کاهش نفوذ آمریکا در این منطقه است. آمریکا همچنان حامی ثابت رژیم اشغالگر در ارتباطات عمومی، جلسات سازمان ملل، و از طریق فروش تسلیحات و کمک‌های نظامی است.

بولیوی یکی از پنج کشوری بود که در ماه نوامبر (آبان) وضعیت غزه را برای تحقیق به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داد تا مشخص شود که آیا جنایات انجام شده است یا خیر. در این ارجاع، بولیوی و همتایان آن از جمله آفریقای جنوبی، شاکی پرونده جاری علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به شواهدی از جنایات علیه فلسطینی‌ها از جمله قتل، شکنجه، رفتار غیرانسانی، آزار و اذیت، آپارتاید، استناد می‌کنند.

مکزیک و شیلی نیز این کار را در ژانویه (دی) انجام دادند. در همین حال، وزارت خارجه برزیل و کلمبیا بیانیه‌هایی مبنی بر حمایت از بررسی پرونده نسل‌کشی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری منتشر کردند.

رئیس‌جمهور برزیل تلاش کرده تا جایگاهی را که این کشور در دوره‌های قبلی‌اش در صحنه جهانی داشت، احیا کند؛ نقشی که در زمان ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو از آن عقب‌نشینی کرده بود. 
با ادامه درگیری در غزه، موضع آمریکای لاتین در قبال جنگ به قوت خود باقی مانده است. مواضع دولت‌های آمریکای لاتین، به‌ویژه آن‌هایی که در انتقاد از رژیم صهیونیستی صریح هستند، می‌تواند بر روابط با آمریکا تاثیر منفی بگذارد. 

مواضع بسیاری از سران آمریکای لاتین طرفدار فلسطین نیز ناشی از سیاست‌های مترقی اجتماعی فعالان بومی است که در سال‌های اخیر قدرت را به دست گرفته‌اند. سیاستمداران مترقی اجتماعی اکنون در دو سوم کشور‌های آمریکای لاتین قدرت دارند که بیش از ۹۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل می‌دهند.

این گروه‌ها مدت‌هاست که در کمپین‌های همبستگی فلسطین و دیگر جنبش‌های حقوق بومی مشارکت داشته‌اند، به‌ویژه از زمانی که رژیم صهیونیستی به تسلیح بسیاری از ظالم‌ترین دولت‌های منطقه در قرن بیستم کمک کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *