آمریکا در ۲۰۲۴ با چه چالش‌های جدی مواجه است؟

8:43 - 03 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۹۶۹
آمریکا در ۲۰۲۴ با چه چالش‌های جدی مواجه است؟
کارشناسان بر این باور هستند که انتخابات ریاست‌جمهوری، وضعیت اقتصادی، موضوع مهاجران، جنگ غزه و موارد دیگر از چالش‌های اصلی آمریکا در سال ۲۰۲۴ هستند.

خبرگزاری میزان - آمریکا سال ۲۰۲۴ را با حواشی و تنش‌ها در زمینه‌های مختلف آغاز کرده است، اما کارشناسان می‌گویند که آمریکا در سال ۲۰۲۴ با چالش‌های مختلفی مواجه است که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره شده است.

انتخابات آمریکا

آمریکا امسال شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار جنجالی خواهد بود؛ این در حالی است که رقابت‌های مقدماتی ۲ حزب اصلی، یعنی حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از ماه ژانویه (دی/ بهمن) آغاز شده است؛ این رقابت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

آمار‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال رقابت مجدد میان جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین بسیار بالا است. 

این در حالی است که آمریکایی‌ها سن این ۲ نامزد را چالشی بزرگ برای کشورشان خوانده‌اند.

در همین حال، نامزد‌ها به‌طور مداوم از سیاست‌های یکدیگر انتقاد می‌کنند.

رکود اقتصادی

کمیسر سابق کمیسیون راه آهن تگزاس آمریکا گفت که خطر رکود در آمریکا به دلیل بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصادی همچنان وجود دارد.

رایان سیتون گفت: من هنوز معتقدم که خطر رکود وجود دارد.

این مقام سابق گفت که بدهی مصرف‌کننده در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد، نرخ بهره بانک مرکزی همچنان بالا بوده و مردم با چالش‌های مسکن مقرون به صرفه مواجه هستند. 

علاوه بر این، سیتون ابراز اطمینان کرد که این عوامل در کنار ترس از رکود، بر انتخابات آتی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. 

پیش از این اتاق حسابداری آمریکا در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) پیش‌بینی‌ای را منتشر کرد که براساس آن بدهی ملی آمریکا با حفظ نرخ‌های فعلی درآمد و هزینه، سریع‌تر از اقتصاد این کشور رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۵۰ به ۲۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی ملی خواهد رسید. 

به گفته این اداره، دولت آمریکا در بلندمدت با یک مسیر مالی ناپایدار مواجه است که در صورت حل نشدن این مشکل، بحران جدی اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ایجاد می‌شود.

موضوع ورود مهاجران

موضوع ورود مهاجران، به یکی از چالش‌های اصلی دولت آمریکا تبدیل شده است.

این موضوع به حدی مورد توجه قرار گرفته که کنگره آمریکا تاکنون در تصویب بسته‌های کمکی برای رژیم صهیونیستی و اوکراین ناکام بوده است.

دلیل این ناکامی این است که قانونگذاران جمهوری‌خواه می‌گویند تا زمانی که طرح معتبری از سوی دولت برای مقابله با ورود مهاجران ارائه نشود، بسته‌های کمکی را تصویب نخواهد کرد؛ آن‌ها خواهان گنجانده شدن طرح مدیریت ورود مهاجران در لایحه بسته کمکی به رژیم صهیونیستی و اوکراین هستند. 

در همین حال، تلاش‌های گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس برای جلوگیری از عبور مهاجران از مرز آمریکا و مکزیک، مجموعه درگیری‌های حقوقی را با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، آغاز کرده است.

این موارد در نهایت می‌تواند تعیین کند که ایالت‌ها در صورت مخالفت با سیاست‌های مهاجرتی فدرال آمریکا، چه مقدار قدرت برای نظارت بر مرز‌های بین‌المللی دارند. 

جنگ غزه و انزوای سیاسی

آمریکا با حمایت تمام و کمال از کشتار مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی با چالشی دیگر مواجه شده است.

از طرفی این جنگ هزینه اقتصادی و از طرفی هزینه سیاسی را به آمریکا تحمیل کرده است؛ آمریکا با وتوی قطعنامه‌هایی که خواهان آتش‌بس در غزه هستند، اعتراض جامعه جهانی و حتی مردم خود را برانگیخته است.

از طرفی اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو نیز تشدید شده است.

دلیل این موضوع اختلاف‌ها میان طرفین بر سر موضوع جنگ غزه و چگونگی ادامه عملیات نظامی در این باریکه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *