آموزش و اخلاق ۲ بال اصلی پزشکی کشور است/ دایره‌المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود

11:48 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۵۶
آموزش و اخلاق ۲ بال اصلی پزشکی کشور است/ دایره‌المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اهمیت اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای در میان پزشکان گفت: دو بال اصلی پزشکی کشور آموزش و اخلاق است.

خبرگزاری میزان - صبح امروز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نشست خبری دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی که با حضور محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در این نشست با اشاره به اهمیت کنگره اخلاق پرشکی گفت: دو بال اصلی پزشکی کشور آموزش و اخلاق است. اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای پزشکان اهمیت بالایی دارد و این دو مورد در کنار یکدیگر دو بال پیشرفت و اعتلای جامعه پزشکی هستند. از همین رو سازمان نظام پزشکی کشور با تمام توان در خدمت کنگره اخلاق پزشکی است.

وی با تاکید بر لزوم توجه قانون گذاران به اسناد بالادستی کشور در حوزه بهداشت، سلامت و آموزش پزشکی تصریح کرد: وظیفه وزارت بهداشت تربیت نیروی تخصصی پاسخگوست و این مطلب به صراحت در سیاست‌های کلان حوزه سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده وجود دارد.

مدیرکل سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به مبانی قانونی آموزش پزشکی کشور را زیر سوال خواهد برد اظهار داشت: رعایت همه ضوابط اخلاقی و تعهد حرفه‌ای با فراهم کردن بستر و ارائه خدمت و رفع دغدغه جامعه پزشکی از سوی دولت ایجاد و رعایت اخلاق حرفه‌ای باید توسط سیاست‌گذاران و مسوولان ذی‌ربط انجام شود.

به گفته رئیس‌زاده آموزش علم و فن و ارتباط دو سویه میان پزشک و بیمار وظیفه جامعه پزشکی کشور است.

واقعی‌شدن تعرفه‌های پزشکی از حقوق بیمار دفاع می‌کند

رئیس‌زاده افزود: مسئولین باید دغدغه‌های جامعه پزشکی را کاهش دهند و  این مهم ضرورت دارد پس در ابتدا لازم است تعرفه‌های پزشکی واقعی شود و اهمیت این مسئله دقیقا از منظر حقوق بیمار است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: حداقل‌های درآمدی در مورد دستیاران و نیرو‌های طرحی رعایت نمی‌شود و لازم است در جهت کیفیت ارائه خدمات، به دغدغه‌های آن‌ها توجه اساسی شود.

رئیس‌زاده درباره فروش غیرقانونی دارو گفت: برای فروش اینترنتی دارو از طریق سکو‌های مجازی باید حریم و اسرار بیماران حفظ شود، در غیر اینصورت در تضاد اخلاق پزشکی است و از نگرانی‌های جدی ماست. 

در ادامه نشست، باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از رونمایی دایره‌المعارف اخلاق پزشکی خبر داد و گفت: این دایره‌المعارف در کنگره سالانه اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این دایره‌المعارف ۱۰۰ مدخل دارد که بخشی از آن منتشر و مابقی آن در سایتی که درنظر گرفته‌ایم بارگذاری می‌شود.

لاریجانی گفت: امیدوارم در آینده این دایره‌المعارف توسط همکاران در سرفصل‌های مختلف بروزرسانی شود.

دبیر کنگره اخلاق پزشکی دربازه زمان و مکان برگزاری این کنگره گفت: کنگره اخلاق پزشکی از ۲۵ تا ۲۷ بهمن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود و محور اصلی آن؛ اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش و مسئولیت اجتماعی است.

رئیس کمیته اخلاق پزشکی با بیان اینکه چالش در آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی را نیز دچار چالش خواهد کرد ادامه داد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌ها سطح علمی را دچار نقصان خواهد کرد و از آنجایی که بسیاری از سایر کشور‌ها برای درمان به ایران می‌آیند، در آینده برای ارائه خدمات باکیفیت درمانی نیز به تدریج دچار چالش خواهیم شد.

تحصیل ۷۰ دانشجوی اخلاق پزشکی در کشور

سعید بیرودیان دبیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز در این نشست بیان داشت: در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ پرونده شکایت در زمینه اخلاق پزشکی تشکیل شده که به بحث انتظامی بازمی‌گردد و به روابط بین پزشک و بیمار مربوط می‌شود.

بیرودیان با اشاره به تحصیل ۷۰ دانشجوی اخلاق پزشکی در کشور، گفت: سوگند نامه پزشکی ایرانی تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *