بررسی پیشنهاد‌ها درباره آتش‎بس غزه؛ نظر حماس چیست و رژیم صهیونیستی چه می‎گوید

11:40 - 18 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۷۷۴
بررسی پیشنهاد‌ها درباره آتش‎بس غزه؛ نظر حماس چیست و رژیم صهیونیستی چه می‎گوید
منابع آگاه می‎گویند که حماس در طرح آتش‌بس غزه، طرحی سه مرحله‌ای را پیشنهاد کرده که شامل توقف ۴۵ روزه درگیری‌ها می‎شود.

خبرگزاری میزان - حماس به‎تازگی اعلام کرد که پاسخ خود را به طرح آتش‌بس پیشنهادی برای غزه که شامل آزادی زندانی‌ها نیز می‌شود، ارائه کرده است؛ آمریکا نیز می‎گوید که هنوز اعتقاد دارد که توافق ممکن است.

حماس در پاسخ به میانجی‌های قطری و مصری، طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای را پیشنهاد کرده است.

براساس پیش‌نویس سندی که به‌دست رسانه‌ها رسیده، حماس در این طرح گفته که شهرک‌نشینان زندانی که مقاومت در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) بازداشت کرده بود با اسیران فلسطینی مبادله شده و بازسازی غزه، خروج کامل نیرو‌های صهیونیست و مبادله اجساد میان طرفین باید تضمین شود.

جزئیات پیشنهاد حماس

رویترز در گزارشی می‎گوید که حماس پیشنهاد آتش‌بس ۱۳۵ روزه (سه دوره ۴۵ روزه) برای تبادل زندانی‌ها، شامل آزادی برخی از شهرک‌نشینان غیرنظامی بازداشت شده و ارسال کمک‌ها به غزه را ارائه کرده است.

این پیشنهاد همچنین شامل مرحله دوم است که در آن شهرک‎نشینان زندانی مرد در ازای تعداد معینی از اسیران فلسطینی و خروج کامل نظامیان صهیونیست از غزه آزاد می‌شوند. 

پیش از این قطر عنوان کرده بود که نسبت به توافق آتش‌بس در غزه خوش‌بین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم طی سفری به منطقه، گفت که واشنگتن در حال بررسی واکنش حماس بوده و زمانی‎که به اراضی اشغالی سفر کند، درباره آن با مقام‎های صهیونیست رایزنی خواهد کرد.

بلینکن طی کنفرانس مطبوعاتی در دوحه به همراه شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، اظهار کرد: هنوز کار‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما ما همچنان معتقدیم که دستیابی به توافق ممکن بوده و در واقع ضروری است.

پس از این‌که حماس بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که پاسخ خود را به پیشنهاد آتش‌بس ارائه کرده، مقام ارشد قطر، اعلام کرد که این یک «پاسخ مثبت» بوده است؛ اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. 

توافق پیشنهادی آمریکا، رژیم صهیونیستی، مصر و قطر

توافق پیشنهادی که بیش از یک هفته قبل از سوی روسای سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در نشستی با مصری‌ها و قطری‌ها تنظیم شد، آزادی شهرک‌نشینان زندانی باقی‌مانده را در ازای توقف طولانی درگیری تضمین می‌کند. 

حماس پیش‌تر تاکید کرده بود که هر توافقی باید پایان قطعی جنگ را به‌همراه داشته باشد. رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده تا زمانی که حماس نابود نشود، جنگ را برای همیشه متوقف نخواهد کرد.

منابع نزدیک به مذاکرات، گفته‌اند که آتش‌بس دست‌کم ۴۰ روز ادامه خواهد داشت و طی آن مقاومت غیرنظامیان صهیونیست را از میان زندانی‌های باقی‌مانده در غزه آزاد خواهد کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *