خشم کشاورزان اروپایی؛ ریشه اعتراضات چیست و به کدام سمت می‎رود؟

13:05 - 13 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۸۵۳
خشم کشاورزان اروپایی؛ ریشه اعتراضات چیست و به کدام سمت می‎رود؟
اعتراض کشاورزان اروپایی در حالی که ریشه در موضوع های آب‌وهوایی و اقتصادی دارد، اکنون به حوزه سیاست این قاره نیز کشیده شده است.

خبرگزاری میزان – کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر شاهد تشدید اعتراض‌های سراسری کشاورزان هستند؛ اما این اعتراض‌ها چرا آغاز شدند و گزینه‌های پیش روی اتحادیه اروپا در برابر این بحران چیست؟

کشاورزان اروپایی به چه چیزی معترض هستند؟

کشور‌های اروپایی پس از بی‌توجهی به اعتراض‌های کم نمودیافته کشاورزان در ماه‌های اخیر در هفته‌های گذشته با شکل تشدید شده اعتراض‌های آن‌ها مواجه شدند؛ این اعتراض‌ها در یونان، آلمان، پرتغال، لهستان، بلژیک، فرانسه، ... رخ داد.

با وجود نگرانی‌های خاص کشاورزان در برخی از کشور‌ها مانند نگرانی کشاورزان آلمانی از حذف تدریجی معافیت‌های مالیاتی کشاورزی یا الزام هلند برای کاهش نیتروژن که مورد اعتراض کشاورزان این کشور قرار گرفته، بسیاری از مسائل مورد اعتراض کشاورزان اروپایی مشابه هستند.

کشاورزان اروپایی به کاهش قیمت‌های فروش، افزایش هزینه‌ها، مقررات سنگین، قدرت یافتن خرده‌فروشان، افزایش بدهی‌ها، تاثیرات و مقررات تغییرات آب‌وهوایی و واردات ارزان خارجی اعتراض دارند.

آن‌ها می‌گویند که به موازات افزایش هزینه‌های کشاورزان به‌ویژه هزینه‌های انرژی، کود و حمل‌ونقل در بسیاری از کشور‌های اروپایی به‌ویژه در پی جنگ اوکراین، دولت‌ها و خرده‌فروشان برای کاهش قیمت مواد غذایی اقدام کرده‌اند.

در عین حال، واردات محصولات کشاورزی نیز به زعم کشاورزان اروپایی مشکل‌ساز شده است؛ واردات ارزان محصولات کشاورزی سبب کاهش قیمت‌ها و افزایش نارضایتی‌ها از رقابت ناعادلانه شده است.

واردات ارزان در برخی از نقاط اروپا به‌ویژه در فرانسه منبع خشم فزاینده کشاورزان است.

 

اعتراض کشاورزان اروپایی؛ از کجا شروع شده و به کجا می‌رسد؟

بروکراسی بروکسل و خشم کشاورزان

یکی از وجوه مشترک اعتراض کشاورزان در اروپا اعتراض به بوروکراسی بروکسل است.

کشاورزان اروپایی می‌گویند که سیاستمداران اروپایی ریاکارانه بر مشکلات کشاورزان سرپوش می‌گذارند؛ بسیاری از کشاورزان اروپایی می‌گویند که قوانین موجود اتحادیه اروپا ناعادلانه و غیرواقعی هستند، ضمن اینکه از نظر اقتصادی ویران‌گر محسوب می‌شوند.

روز پنجشنبه همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا صد‌ها تراکتور مرکز شهر بروکسل، پایتخت بلژیک و قلب اتحادیه اروپا را به کنترل خود درآوردند؛ کشاورزان عصبانی پارلمان اروپا را با تخم مرغ هدف قرار دادند.

اگرچه موضوع کشاورزان در دستور کار سران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه قرار نداشت، اما سیاستمداران اروپایی به دلیل آگاهی از پیامد‌های بی‌توجهی به این اعتراض‌ها، نتوانستند آن را نادیده بگیرند.

 

اعتراض کشاورزان اروپایی؛ از کجا شروع شده و به کجا می‌رسد؟

افزایش دما و تشدید تنش‌ها

رویداد‌های شدید آب‌و‌هوایی به دلیل تغییرات اقلیمی به شکل فزاینده‌ای بر تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است؛ ضمن اینکه آتش‌سوزی ناشی از افزایش دما، سبب از بین رفتن محصولات کشاورزان در برخی از کشور‌های اروپایی مانند یونان شده است.

کمبود آب در برخی از کشور‌ها مانند اسپانیا و پرتغال نیز در پی تغییرات آب‌وهوایی شدید تنش‌های جدی را رقم زده است.

 

اعتراض کشاورزان اروپایی؛ از کجا شروع شده و به کجا می‌رسد؟

تاثیر اعتراض‌های کشاورزان بر زنجیره تامین اروپا

با افزایش و سرایت سریع اعتراض‌های کشاورزان در میان کشور‌های اروپایی نگرانی‌های جدی در زمینه حفظ زنجیره تامین در این کشور‌ها به وجود آمده است.

در عین حال، گزارش‌هایی از بروز اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی برای برخی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های مواد غذایی در برخی از کشور‌ها مانند بلژیک ثبت شده است.

آیا سیاستمداران اروپایی موفق به خاتمه دادن به اعتراض‌های کشاورزان می‌شوند؟

در حالی که برخی از کشور‌های اروپایی با عقب‌نشینی از مواضع خود موفق شده‌اند تا حدی اعتراض‌های کشاورزان را تعدیل کنند، نگرانی در پایتخت‌های اروپایی از این روند افزایش یافته است.

عقب‌نشینی برخی از دولت‌های اروپایی در برابر اعتراض‌های کشاورزان در برخی از کشورها مانند فرانسه به کاهش اعتراض‌ها منجر شد؛ کشاورزان معترض فرانسوی اقدام به جمع‌آوری برخی از موانع نصب شده خود کردند.

اما اعتراض‌ها در برخی دیگر از کشورها همچنان ادامه دارد؛ به گزارش رویترز، کشاورزان معترض گذرگاه‌های مرزی بلژیک و هلند را مسدود کردند.

اکنون پایتخت‌های اروپایی نگران هستند که اعتراض‌های مشابه به دیگر بخش‌ها و صنایع سرایت کرده و آن‌ها را با چالش‌های جدی‌تری مواجه کند.

آن‌ها همچنین نگران ریشه دواندن احزاب راست افراطی در میان کشاورزان معترض هستند؛ پیش‌بینی می‌شود که احزاب راست افراطی با جلب حمایت کشاورزان دستاورد قابل توجهی در انتخابات پارلمانی اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *