اقدام نظامی غرب علیه یمن؛ اهداف و پیامدها

8:55 - 12 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۵۵۶
اقدام نظامی غرب علیه یمن؛ اهداف و پیامدها
کارشناسان می‌گویند که آمریکا و متحدانش با استفاده از حملات به یمن قادر نخواهند بود که از ادامه حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

خبرگزاری میزان - حملات ارتش ملی یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی به یکی از نگرانی‌های اصلی این رژیم و حامیان آن، به‌ویژه آمریکا شده است.

با عبور بیش از ۶۸ کشتی در روز از کانال سوئز که ۱۲ درصد از کل کالا‌های مبادله شده در جهان را حمل می‌کنند، نادیده گرفتن حملات فزاینده به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ برای جامعه بین‌المللی غیرممکن است. 

در این زمینه، تصمیم آمریکا و انگلیس برای اقدام نظامی علیه پایگاه‌های نظامی یمن به‌طور گسترده پیش‌بینی می‌شد. 

اما استراتژی پشت این اقدام چیست؟ آیا استراتژی غرب حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را متوقف خواهد کرد و به اهداف آمریکا کمک می‌کند؟

میدل ایست آی در مقاله‌ای درباره تاثیر حملات آمریکا و انگلیس بر اقدامات یمن نوشت: آمریکا و انگلیس توانایی نظامی را برای ضربه به پایگاه‌های یمنی‌ها و شلیک از آسمان به هر پهپاد یا موشکی که برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه می‌یابد، دارند، اما آیا آن‌ها قادر خواهند بود ظرفیت یمنی‌ها برای ادامه حملات به کشتی‌ها را از بین ببرند؟

این پایگاه نوشت از قبل مشخص است که حملات غرب یمن را متوقف نخواهند کرد؛ یمنی‌ها قبلا متعهد شده‌اند که اقدام‌های تلافی‌جویانه‌ای را انجام دهند و تنها چند ساعت پس از بازگشت هواپیما‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه‌های خود، حمله موشکی دیگری را در نزدیکی دریای سرخ انجام دادند.

میدل ایست آی نوشت: به یاد داشته باشید؛ هزاران حمله هوایی عربستان قادر به نابودی توانایی‌های نظامی یمنی‌ها در طول جنگ طولانی مدت نبودند؛ چرا باید حملات هوایی بسیار محدودتر انجام شده از سوی نیرو‌های آمریکا و انگلیس موثرتر باشد؟

بنابراین حتی از نظر نظامی، یک علامت سوال بزرگ وجود دارد که آیا آمریکا و انگلیس شانس واقعی برای دستیابی به اهداف اعلام شده خود دارند یا خیر. 

استاندارد‌های دوگانه

برای مردم سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، اقدام آمریکا و انگلیس بوی استاندارد‌های دوگانه می‌دهد.

حتی اگر مردم منطقه قبلا اظهارات یمنی‌ها مبنی بر حمایت از فلسطینی‌ها را جدی نمی‌گرفتند، اکنون آن‌ها خواهند پرسید که چگونه کشور‌های غربی می‌توانند اقدام نظامی علیه یک عمل همبستگی با مردم تحت محاصره را توجیه کنند. 

حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی ممکن است خطوط کشتی‌رانی را مختل نکند، اما تسلیحاتی که آمریکا تامین کرده، تاکنون به‌طور مستقیم در مرگ حدود ۲۷ هزار نفر در غزه نقش داشته است. 

سران سیاسی انگلیس و آمریکا ادعا می‌کنند که باید علیه یمنی‌ها برای محافظت از جان غیرنظامیان حاضر در کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ اقدام کنند، اما زمانی که آن‌ها اجازه می‌دهند ادامه کشتار هزاران غیرنظامی فلسطینی ادامه یابد، ریاکاری درجه یک به‌نظر می‌رسد.

خشمی که این موضوع در سراسر خاورمیانه ایجاد می‌کند واقعی بوده و در حال افزایش است.

حملات ادامه خواهد داشت

همه نشانه‌ها حاکی از آن است که حتی اگر تعداد زیادی از پایگاه‌های نظامی یمنی‌ها بر اثر حملات آمریکا و انگلیس به‌طور جدی تخریب شده باشند، حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

برای پایان حملات ارتش یمن، سران غربی باید برای پایان دادن به استاندارد‌های دوگانه خود در مورد رژیم صهیونیستی و فلسطین تلاش کنند.

برای دستیابی به یک آتش‌بس دوجانبه دائمی بین غزه و رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ، به فشار قابل اثباتی نیاز بوده و مهم‌تر از همه این فشار باید از سوی آمریکا و متحدانش اعمال شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *