تحولات اوکراین؛ عقب‌نشینی واشنگتن و برلین از عضویت کی‌یف در ناتو

11:07 - 11 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۵۴۰
تحولات اوکراین؛ عقب‌نشینی واشنگتن و برلین از عضویت کی‌یف در ناتو
آمریکا و آلمان معتقدند که هفتادوپنجمین اجلاس ناتو زمان مناسبی برای دعوت رسمی ناتو از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نظامی نیست.

خبرگزاری میزان - فارین‎پالیسی در گزارشی می‎گوید در حالی‎که کی‌یف و متحدانش در اروپای شرقی خواهان دعوت رسمی ناتو برای عضویت اوکراین به‎محض برگزاری هفتادوپنجمین اجلاس آتی در ماه جولای هستند، اما آمریکا و آلمان معتقدند که ماه جولای زمان مناسبی برای این اقدام نیست.

براساس این گزارش، لهستان و کشور‌های بالتیک با عقب‌نشینی قابل توجهی از سوی واشنگتن و برلین روبرو هستند که معتقدند هنوز برای عضویت کامل اوکراین در ناتو به دلیل ادامه جنگ با روسیه خیلی زود است.

این گزارش اضافه می‌کند که مقام‎های هر دو کشور فکر می‌کنند که به‎جای بحث در مورد عضویت احتمالی اوکراین در ناتو، تمرکز بر تامین نیاز‌های این کشور برای جنگ با روسیه منطقی‌تر است.

جیم تاونسند، یکی از مقام‎های سابق وزارت دفاع آمریکا، می‎گوید: آمریکا به متحدان خود گفته است که این موضوع (عضویت اوکراین در ناتو) را در دستور کار قرار ندهید.

این در حالی است که برخی از مقام‎های اروپا و آمریکا فکر می‌کنند که عضویت اوکراین در ناتو وضعیت درگیری را تغییر خواهد داد.

در جریان نشست سالانه ناتو در ویلنیوس در ماه جولای، سران ناتو بر روی بسته‌ای متشکل از سه عنصر برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به این ائتلاف توافق کردند. با این حال، ناتو هنوز برای اوکراین دعوت رسمی ارسال نکرده است.

زلسنکی برکناری فرمانده کل ارتش را تکذیب کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خبر‌هایی را درباره برکناری والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش در ۳۰ ژانویه پس از انتشار گزارش‌هایی درباره اینکه زالوژنی مجبور به کناره‌گیری شده است، رد کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری زالوژنی در پی انتشار تصویری که زلنسکی و سرگئی شاپتالا، رئیس ستاد کل اوکراین را در دفتر زالوژنی نشان می‌دهد، برانگیخته شد.

پیش از این، برخی از قانون‎گذاران و روزنامه‌نگاران برجسته اوکراینی گفته بودند که زالوژنی از سمت فرماندهی کل ارتش برکنارشده و اضافه کردند که زلنسکی هنوز این فرمان را صادر نکرده است. 

مکرون اوکراین را به تشدید بحران کشاورزی اروپا متهم کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اوکراین را به تشدید بحران کشاورزی اروپا با صادرات محصولات غیر استاندارد متهم کرد.

مکرون در حالی این اظهارات را مطرح کرد که محاصره شهر‌های بزرگ از جمله پاریس از سوی کشاورزان ادامه دارد. معترضان خواستار حقوق و شرایط بهتر و کاهش تشریفات اداری اتحادیه اروپا هستند.

به گفته وی، ما خواستار تدابیر واضح در مورد واردات از اوکراین شده‌ایم؛ زیرا امروز محصولاتی وارد می‌شود که بازار اروپا را بی‌ثبات می‌کند.

واکنش لاوروف به برنامه‌ آمریکا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در انگلیس

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: روسیه از برنامه‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در انگلیس آگاه است و در حال راستی‌آزمایی این اطلاعات است.

وی با اشاره به این‎که ما چنین گزارش‌هایی را شنیده‌ایم و در حال بررسی منشا و صحت آن‌ها هستیم، اظهار کرد: ما تمام سلاح‌های هسته‌ای این سه کشور ناتو (آمریکا، انگلیس و فرانسه) را یک زرادخانه هسته‌ای واحد می‌دانیم و برنامه‌های خود را برای تضمین امنیت روسیه طراحی می‌کنیم. 

وزیر خارجه روسیه، گفت: پیکربندی این زرادخانه ممکن است تغییر کند، اما ماهیت تغییر نمی‌کند؛ ما در برنامه‌ریزی خود این موضوع را در نظر می‌گیریم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *