نشست جهان پسا طوفان الاقصی برگزار شد

17:46 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۲۱۸
نشست جهان پسا طوفان الاقصی برگزار شد
نشست «جهان پسا طوفان الاقصی» با هدف بررسی تحولات فلسطین و آینده جبهه مقاومت برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست «جهان پسا طوفان الاقصی» از سوی اندیشکده روابط خارجی و جبهه مقاومت اندیش‎گاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد.

طی این نشست، فلسطین و آینده جبهه مقاومت، تصویر جبهه مقاومت در منظر افکار عمومی و دولت‌ها و همچنین رویکرد و عملکرد نظام سلطه نسبت به جبهه مقاومت با حضور محسن پاک‌آیین، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل سیاسی، مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‎گر مسائل راهبردی و بین‌الملل و علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین مورد بررسی قرار گرفت.

عبدی در آغاز این نشست با اشاره به تاثیر عملیات طوفان الاقصی در زمینه جهانی، گفت: طوفان الاقصی دومین تکانه نظم جهانی بعد از جنگ اوکراین است؛ با این تفاوت که اتفاق اول از ناحیه قدرت‌های نوظهور رقم خورد که پیش از این هم قدرت به حساب می‌آمدند.

کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه طوفان الاقصی علاوه بر اینکه نظم آمریکایی را به چالش کشیده، در حال حاضر چالش تمدنی را برای غرب مطرح کرده است، اظهار کرد: طوفان الاقصی نماینده نظم آمریکایی یعنی نظم جهانی خود آمریکا را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به اینکه جنگ حال حاضر جنگ وجودی برای اسرائیل است، بیان کرد: اگر مقاومت بر رژیم صهیونیستی غلبه کند شاهد لرزه بر تار و پود رژیم صهیونیستی و هژمونی آمریکا در غرب خواهیم بود.

عبدی با بیان اینکه پیروزی مقاومت در ۳ عرصه تاثیر خواهد داشت، عرصه داخلی اسرائیل، منطقه‌ای و بین‌المللی، اضافه کرد: پس از پیروزی هر قاعده‌ای که بین فلسطینی‌ها وصهیونیست‌ها بود بر هم خواهد خورد.

کارشناس مسائل بین‎الملل با تاکید بر اینکه در عرصه داخلی کابینه نتانیاهو فروپاشی می‌کند، ادامه داد: طوفان الاقصی در هفتم اکتبر آغاز شد اما طوفان بعدی (فروپاشی کابینه نتانیاهو) پس از جنگ است؛ بسیاری از مقام‎های صهیونیست مجبور به کناره‌گیری خواهند شد؛ این رژیم در ادامه دچار تغییرات ساختاری خواهد شد.

به گفته عبدی، اسرائیل باوجود حمایت‌های رسانه‌ای غرب با ضربه بزرگی در عرصه افکار عمومی و بین‌المللی مواجه شده است.

محسن پاک‌آیین نیز در بخشی دیگر از نشست با اشاره به اینکه امروز حضور آمریکا در منطقه کاهش یافته و دلیل آن محور مقاومت و عملیات طوفان‌الاقصی است، گفت: آمریکا امروزه از ابرقدرتی فاصله گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طوفان الاقصی یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تضعیف کرده است، اظهار کرد: آمریکا قدرت این‎که بتواند افکار عمومی را برای حمایت از رژیم صهیونیستی متقاعد کند، ندارد.

دیپلمات سابق کشورمان با تاکید بر اینکه طوفان الاقصی مزیت ابرقدرتی آمریکا را به چالش کشیده و این کشور را در مجامع بین‌المللی منزوی کرده است، عنوان کرد: هر ضربه‌ای که اسرائیل می‎خورد در واقع آمریکا هم ضربه می‌خورد.

مصطفی خوش‌چشم نیز در ادامه با اشاره به تغییرات جهان پسا طوفان الاقصی، گفت: در آینده جهان تک قطبی و یا دوقطبی نخواهد بود و جهان متشکل از ائتلاف‌های مختلف خواهد بود.

تحلیل‎گر مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه طوفان الاقصی به گروه‌های دیگر مقاومت فلسطینی نشان داد که آن‌ها چه کاری باید انجام دهند، اضافه کرد: عملیات طوفان الاقصی باعث افزایش محبوبیت حماس در فلسطین شده است؛ این عملیات همچنین نشان داد که اسرائیل یک طبل توخالی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در بخشی دیگر درباره پیامد‌های شکست رژیم صهیونیستی، گفت: اگر اسرائیل شکست بخورد یعنی نظم آمریکایی در منطقه شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *