تحولات دریای سرخ و تاثیرات اقتصادی آن بر اروپا

8:05 - 02 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۷۶۸
تحولات دریای سرخ و تاثیرات اقتصادی آن بر اروپا
اقدام‌های ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی باعث نگرانی اروپایی‌ها درباره تاثیرات آن بر اقتصاد این قاره شده است.

خبرگزاری میزان - والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا به‌تازگی هشدار داد که اختلالات تجاری متعاقب تحولات دریای سرخ برای چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اروپا و همچنین عرضه و قیمت انرژی خطرآفرین است. 

دامبروسکیس، گفت: ما می‌بینیم که در مسیر‌های کشتی‌رانی مربوط به دریای سرخ و به تبع آن استفاده از کانال سوئز اختلالاتی ایجاد شده است.

وی ادعا کرد: در حال حاضر می‌بینیم که اثرات آن اختلالات مهار شده است؛ همچنین اثرات آن بر قیمت نفت و گاز نیز مهار شده است، اما مطمئنا این خطری برای اقتصاد اروپا است که ما باید از نزدیک آن را دنبال کنیم.

عملیات‌های اخیر ارتش ملی یمن علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی را مجبور کرده که از این منطقه اجتناب کنند.

دریای سرخ و کانال سوئز یکی از استراتژیک‌ترین مسیر‌های تجارت دریایی جهان هستند که حدود ۱۵ درصد از ترافیک جهانی کشتی‌رانی از آنجا عبور می‌کند؛ مسیر انحرافی جایگزین در اطراف دماغه «امید نیک» می‌تواند تا یک ماه زمان سفر را اضافه و تجارت جهانی را با تاخیر و هزینه‌های اضافی تهدید کند.

چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ کشتی‌رانی کانتینری جهان، عملیات خود را در دریای سرخ متوقف کرده یا از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند، از جمله مرسک متعلق به دانمارک، که کشتی آن در اوایل ماه جاری هدف عملیات ارتش یمن قرار گرفت.

یمنی‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در پاسخ به درگیری‌ها در نوار غزه هدف قرار می‌دهند.

پیامد‌ها برای اروپا

یمنی‌ها گفته‌اند که حملات هوایی آمریکا و انگلیس «بدون مجازات نمی‌ماند» و این موضوع نگرانی را برای اروپایی‌ها برانگیخته و بیشتر شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی به دلیل ترس از تلافی، ممکن است از مسیر جایگزین دماغه امید نیک استفاده کنند. 

اقتصاددانان نسبت به یک اثر دومینو که در نهایت می‌تواند مصرف‌کنندگان اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد، هشدار می‌دهند.

یک اقتصاددان در مقاله‌ای در یورونیوز نوشت: اروپا و مردمش می‌توانند انتظار داشته باشند که با هزینه‌های انرژی بالاتر، تاخیر در ارسال و بازگشت تورم که به نرخ‌های بهره بالاتر و طولانی‌تر منجر می‌شود، مواجه شوند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا واردات نفت خود از خاورمیانه را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای کنار گذاشتن محصولات انرژی روسیه افزایش داده است که به افزایش اتکای اتحادیه اروپا به نفت عبوری از دریای سرخ و کانال سوئز منجر شد. 

تاثیر بر زنجیره تامین 

شرکت‌های تسلا، ولوو و سوزوکی همگی اعلام کردند که به دلیل مشکلات زنجیره تامین ناشی از تحولات دریای سرخ، تولید خود را در کارخانه‌های اروپایی به حالت تعلیق در می‌آورند. 

به گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت بزرگ نفتی انگلیسی «شل» نیز چند روز قبل انتقال تمامی محموله‌های نفتی دریای سرخ را به دلیل تشدید تنش‌ها در این منطقه متوقف کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *