شکاف در کابینه جنگ؛ بحران چندوجهی در اراضی اشغالی

8:12 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۵۹۷
شکاف در کابینه جنگ؛ بحران چندوجهی در اراضی اشغالی
کارشناسان می‌گویند که تنش‌ها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه به اوج خود رسیده است.

خبرگزاری میزان - عملیات طوفان الاقصی و در پی آن تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به اختلاف‌ها در این رژیم دامن زده است.

پس از آنکه گادی آیزنکوت، وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، گفت که هدف اصلی جنگ از شکست حماس غیرواقعی است و خواستار برگزاری انتخابات در چند ماه آینده شد، اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی عمیق‌تر و نمایان‌تر شده است.

آیزنکوت به‎تازگی، گفت: کسانی که از شکست مطلق (مقاومت) و فقدان اراده و توانایی صحبت می‌کنند، حقیقت را نمی‌گویند. 

آیزنکوت اندکی پس از آن صحبت کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر ادعا کرده بود که عملیات نظامی این رژیم تا زمانی‎که به «پیروزی کامل» بر حماس دست یابد، ادامه خواهد یافت.

اظهارات او همچنین پس از آن مطرح شد که رژیم صهیونیستی بخشی از نیرو‌های خود را از شمال غزه خارج کرده است.

آیزنکوت همچنین گفت: یک دستاورد استراتژیک حاصل نشد؛ ما حماس را نابود نکردیم.

این اظهارات آخرین نشانه شکاف در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی و همچنین افزایش نارضایتی از برنامه‌های جنگی نتانیاهو است. کابینه جنگ که اندکی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تشکیل شد، شامل برخی از وزیران است که از قبل نیز با یکدیگر اختلاف داشتند. 

درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات 

آیزنکوت همچنین گفت که رژیم صهیونیستی به انتخابات تازه نیاز دارد، زیرا شهرک‌نشینان دیگر به مدیریت نتانیاهو اعتماد ندارند.

به گفته او، باید پای صندوق‌های رای برویم و در چند ماه آینده انتخابات برگزار کنیم. در حال حاضر اعتمادی وجود ندارد.

مقام نظامی رژیم صهیونیستی با مقصر خواندن نتانیاهو در موضوع شکست در روز هفتم اکتبر، گفت: چگونه با شخصی که مسئول چنین شکست مطلقی است، پیش برویم؟

یوهانان پلسنر، رئیس موسسه تحلیل سیاسی در اراضی اشغالی، گفت: در حال حاضر اختلاف‌های عمده‌ای در سیاست و رویکرد کابینه وجود دارد.

روون هازان، کارشناس صهیونیست علوم سیاسی نیز معتقد گفت که با گذشت بیش از ۱۰۰ روز جنگ، اختلافات ناگزیر پدیدار خواهند شد. او گفت: اختلاف‌ها هر روز تشدید می‌شود.

تنش با آمریکا 

روابط رژیم صهیونیستی با اصلی‌ترین متحدش، یعنی آمریکا، نیز متشنج‌تر از قبل شده است.

به‎تازگی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سناریوی مورد نظر آمریکا و دیگر کشور‌های غربی را درباره آینده فلسطین رد کرد. 

البته موضوع اختلافات و کشمکش شدید و آشکار بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو تاثیر خاصی بر رویداد‌های کنونی، به‌ویژه روند کشتار جمعی و تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه ندارد و تنها رسانه‌های آمریکایی و عبری‌زبان گاهی مطلبی از مقام‎های دو طرف درباره این اختلافات منتشر می‌کنند.

فعالان رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در روز‌های گذشته و براساس اطلاعاتی که از منابع مختلف منتشر شده، تاکید کردند که اختلافات بین بایدن و نتانیاهو درباره سرنوشت غزه بعد از جنگ و مسائل دیگر به اوج رسیده است. 

این رسانه‌ها گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به اراضی اشغالی دیدار‌های بسیار پرتنشی با مقام‎ها صهیونیست داشته و بایدن نیز یک بار تلفن را به روی نتانیاهو قطع کرده است.

در همین حال جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به‌صورت رسمی اعلام کرده که آمریکا با آتش‌بس در غزه موافق نیست و هم‌زمان یک مسئول آمریکایی دیگر بر ضرورت افزایش کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف این رژیم در غزه تاکید کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *