نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسید

11:09 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۶۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسید
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به روند کاهشی نرخ بیکاری در سال‌جاری گفت: نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسیده است.

خبرگزاری میزان _ محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری صبح امروز اظهار کرد: نرخ بیکاری کل اقتصاد در پاییز سال ۱۴۰۲ به ۷.۶ درصد رسیده که این عدد نسبت به پاییز‌های سال‌های گذشته پایین‌ترین نرخ بیکاری است. 

وی در ادامه افزود: همچنین رشد اشتغال ناقص روندی کاهشی داشته و از ۸.۹ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است. 

به گفته کریمی، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال از ۱۶.۱ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۴ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است. 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۸ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۴ درصد در پاییز سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گفته وی، میانگین فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و نرخ بیکاری کل، به حدود ۳.۵ درصد رسیده که این عدد در سال‌های گذشته حدود ۶ درصد بوده است. 

کریمی با تاکید بر اینکه اگر نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی و نرخ بیکاری کاهش باشد نشان‌دهنده رونق بازار است، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال ۱۴۰۰، ۴۰.۹ درصد بوده که در پاییز سال ۱۴۰۲ به ۴۱.۵ درصد رسیده و ۶ دهم درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر کار، با اشاره به اینکه میانگین خالص اشتغال ایجادی در ۳ فصل ابتدایی سال‌جاری ۷۸۰ هزار شغل بوده، اظهار کرد: خالص ایجاد اشتغالی در بهار سال‌جاری ۷۲۸ هزار شغل، ۹۰۷ هزار شغل در تابستان و ۷۰۶ هزار شغل در پاییز بوده است. 

وی در ادامه نرخ بیکاری زنان جوان در پاییز سال‌جاری را ۳۷.۹ درصد دانست و گفت: نرخ بیکاری زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ سال و همچنین نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل نیز کاهشی بوده است.

نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی است 

کریمی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی شده است، اعلام کرد: این روند با سرعت در حال طی‌شدن است و در تلاش هستیم که تمامی استان‌ها به نرخ تک‌رقمی برسند.

معاون وزیر کار در ادامه افزود: از نظر دولت این آمار و ارقام مطلوب نیست و امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی‌های مناسب به حالت مطلوب دست پیدا کنیم.

به گفته وی، بهبود فضای کلان اقتصادی، خروج اقتصاد کشور از حالت شرطی‌بودن، هم‌افزایی و مشارکت بخش‌های مختلف اقتصاد در حوزه اشتغال و همراهی مردم با سیاست‌های بازار کار از عوامل افزایش نرخ اشتغال و کاهش بیکاری بوده است.

احیای ۶ هزار واحد‌های اقتصادی نیمه‌فعال و راکد در ۲ سال گذشته

کریمی درباره احیای واحد‌های تولیدی گفت: گام دیگری که برای رونق بازار کار برداشته شد، احیای بیش از ۶ هزار واحد‌های نیمه‌فعال و راکد بوده و تاثیر به‌سزایی بر اشتغال کشور داشته است.

معاون وزیر کار همچنین در پایان گفت: اقدام دیگر دولت در حوزه اشتغال تسهیل در صدور مجوز‌های کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف بوده است. مجوز‌های مشاغل خانگی و مراکز مشاوره در گذشته تا ۱۰ ماه طول می‌کشید؛ اما اکنون در چند روز صادر می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *