تشدید اختلاف‌ها میان واشنگتن و تل‌آویو؛ ناامیدی بایدن از نتانیاهو

9:56 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۳۲
تشدید اختلاف‌ها میان واشنگتن و تل‌آویو؛ ناامیدی بایدن از نتانیاهو
منابع آگاه از افزایش تنش در روابط واشنگتن و تل‌آویو در پی اختلاف‌ها در موضوع جنگ غزه خبر داده‌اند.

خبرگزاری میزان - اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو درباره جنگ غزه و اهداف عملیات نظامی طی هفته‌های گذشته آشکار شده و برخی منابع می‌گویند که لحن گفت‎وگو‌ها میان مقام‎های دو طرف تغییر کرده است.

آکسیوس در گزارشی، می‌گوید که امتناع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از پیگیری درخواست‌های دولت آمریکا در موضوع عملیات نظامی در نوار غزه، باعث ناامیدی فزاینده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‎های ارشد در واشنگتن شده است.

عصبانیت بایدن از نتانیاهو

یک مقام آمریکایی، می‎گوید: وضعیت بد است، ما گیر کرده‌ایم. صبر رئیس‌جمهور رو‎به‎اتمام است.

به گفته وی، بایدن از ۲۰ روز قبل با نتانیاهو تماسی نداشته است.

به‌طور خاص، مقام‎های رژیم صهیونیستی همچنان از خواسته واشنگتن، یعنی دسترسی تشکیلات خودگردان به درآمد‌های مالیاتی مسدود شده خودداری می‌کنند. علاوه بر این، آمریکا انتظار تلاش‌های بیشتری از سوی رژیم صهیونیستی در حمایت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دارد.

مقام آمریکایی توضیح داد که بایدن معتقد است اسرائیل به اندازه کافی برای ورود کمک‌ها به غزه همکاری نمی‌کند.

وی می‎گوید: نخست‌وزیر اسرائیل بیشتر درخواست‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه را رد کرده است.

بی‌میلی نتانیاهو به بحث جدی درباره طرح‌های پس از عملیات نظامی و همچنین نگرانی‌های فزاینده در رابطه با ادامه مرحله فعال عملیات بدون حرکت به سمت خصومت‌ها با شدت کمتر، به عصبانیت کاخ دامن زده است.

هزینه سیاسی حمایت دولت بایدن از جنگ رژیم صهیونیستی 

یک منبع آگاه به آکسیوس با توصیف حال‌وهوای کاخ سفید، گفت: ناامیدی بزرگی وجود دارد.

به گفته این مقام آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به نتانیاهو اطلاع داده که اجرای طرح اسرائیل برای دوران پس از جنگ غزه، غیرممکن است.

برخی کارشناسان معتقدند که اگر رژیم صهیونیستی عملیات خود را در غزه را به میزان چشمگیری کاهش ندهد، احتمال حفظ همین سطح حمایت از کارزارنظامی اشغالگران برای بایدن دشوارتر خواهد بود.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ علیه رژیم صهیونیستی که ۱۰۱ روز قبل رخ داد، بایدن با حمایت نظامی و دیپلماتیک بی‌سابقه، حمایت کامل خود را از این رژیم نشان داده و عملی کرد. او می‌داند این موضوع در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به بخشی از پایگاه اجتماعی او ضربه زده است. 

بقای سیاسی؛ هدف نتانیاهو از ادامه جنگ

کارشناسان معتقدند در حالی که نظامیان رژیم صهیونیستی به حملات در نوار غزه ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد هدف اعلام‎شده تل‌آویو، یعنی از بین بردن مقاومت محقق نخواهد شد.

لورنزو ترومبتا، محقق و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، گفت: برای بسیاری از اسرائیلی‌ها و شاید برای نتانیاهو و وزرای او روشن است که این هدف (نابودی مقاومت) دور از دسترس است.

کارشناسان، می‌گویند اما نتانیاهو ادامه جنگ علیه غزه را راهی برای بقای سیاسی خود می‌داند و به همن دلیل با کاهش درگیری‌ها مخالف است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *