جمهوری‌خواهان در آستانه رای‌گیری مقدماتی؛ فاصله هیلی با ترامپ کمتر شد

15:18 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۳۷۱
جمهوری‌خواهان در آستانه رای‌گیری مقدماتی؛ فاصله هیلی با ترامپ کمتر شد
رقابت جمهوری‌خواهان برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری این حزب که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، با حساسیت بسیاری از سوی آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

خبرگزاری میزان - فصل انتخابات ۲۰۲۴ به‌طور رسمی آغاز شده و رای‌دهندگان آمریکا در روند انتخاب رئیس‌جمهور بعدی خود قرار دارند.

رای‌گیری در رقابت‌های نامزدی ریاست‌جمهوری آمریکا برای سال ۲۰۲۴ با رقابت‌های حزبی در ایالت آیووا از ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) آغاز می‌شود. 

در این رای‌گیری نامزد‌های جمهوری‌خواه برای کسب اولین پیروزی خود با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ اگرچه دونالد ترامپ همچنان به‌عنوان گزینه اصلی برای پیروزی در این رقابت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

پس از آیووا، برخی از مهم‌ترین رقایت‌ها مربوط به ایالت‌های نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا خواهد بود.

ایالت‌ها قوانین متفاوتی دارند، اما انتخابات مقدماتی تعیین می‌کند که هر نامزد از سوی چه تعداد نماینده مورد حمایت قرار می‌گیرد. نمایندگان سپس در کنوانسیون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در تابستان برای انتخاب رسمی نامزد حزب رای می‌دهند.

کاهش فاصله هیلی و ترامپ در نیوهمپشایر

نتایج نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی فاصله خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر را تک رقمی کرده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از رای‌دهندگان انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه ترامپ را انتخاب می‌کنند. این در حالی است که ۳۲ درصد گفته‌اند که از هیلی حمایت خواهند کرد. این یعنی اختلاف در حمایت از این ۲ نامزد تنها هفت درصد است.

نزدیک‌ترین رقیب بعدی کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی است که با کسب ۱۲ درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد. 

همچنین ویوک راماسوامی با هشت درصد و ران دیسانتیس با پنج درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس آمارها، حمایت از نیکی هیلی در نیوهمپشایر از ماه نوامبر تاکنون ۱۲ درصد افزایش داشته است.

اما در اوضاع کلی در آمریکا کمی متفاوت است. آمار‌ها نشان می‌دهد که حمایت از بایدن در میان جمهوری‌خواهان ۶۰.۴ درصد است. در همین حال، دیسانتیس ۱۲.۱، هیلی ۱۱.۷ و راماسوامی ۴.۳ درصد آرا را در اختیار خواهند داشت.

رای‌دهندگان مستقل؛ عرصه جدید رقابت ۲ حزب اصلی

داده‌های جدید گالوپ نشان می‌دهد که مستقل‌های سیاسی جایگاه خود را به‌عنوان بلوک رای‌دهی غالب در آمریکا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ تثبیت کرده‌اند. 

رقابت مجدد مورد انتظار بین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و ترامپ شاهد رقابت هر ۲ نامزد برای جذب رای‌دهندگان مستقل خواهد بود.

براساس داده‌های گالوپ، به‌طور متوسط ۴۳ درصد از بزرگسالان آمریکایی در سال ۲۰۲۳ مستقل شناخته شده‌اند که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ تاکنون است.

در همین حال، آمریکایی‌هایی که به‌عنوان دموکرات معرفی می‌شوند به پایین‌ترین میزان، یعنی ۲۷ درصد رسیده‌اند. دموکرات‌ها در بیشتر سال‌ها از زمان آغاز نظرسنجی‌های منظم در سال ۱۹۹۱، برتری داشتند.

گالوپ همچنین دریافت که در سال ۲۰۲۳، بیشتر افراد مستقل به جمهوری‌خواه در مقایسه با دموکرات متمایل بوده‌اند.

ادعای اف‌بی‌آی درباره دخالت‌های خارجی در انتخابات

مدیر اف‌بی‌آی اداعا کرد که آنچه «اقدامات پیشین برخی کشورها در جریان و به‌منظور اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» خوانده شده، باعث شده است کشورهای بیشتری به مداخله در این رویداد علاقه‌مند شوند و این موضوع انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آمریکا را متفاوت از دوره‌های قبل کرده است.

کریستوفر ری با بیان این ادعا در کنفرانس بین‌المللی امنیت سایبری در شهر نیویورک تاکید کرد از سال ۲۰۱۸ تاکنون، تعداد حکومت‌ها و بازیگران خارجی که به‌دنبال مداخله یا دست‌کم تاثیر بر جریان انتخابات آمریکا هستند افزایش یافته و تکنیک‌های آن‌ها نیز پیشرفته‌تر شده است.

ری گفت آمریکا نیز در این مدت ساختارهای دفاع سایبری خود را به‌ویژه در زمینه مشارکت‌هایی که آژانس‌های فدرال، مقامات انتخابات ایالتی و صنایع خصوصی با یکدیگر انجام می‌دهند، تقویت کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *