تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه یمن در شورای امنیت؛ پشت پرده این اقدام چه می‌گذرد؟

10:00 - 21 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۰۸۲
تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه یمن در شورای امنیت؛ پشت پرده این اقدام چه می‌گذرد؟
یمن در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ارتش این کشور در شورای امنیت، آن را یک بازی سیاسی خواند.

خبرگزاری میزان – شورای امنیت سازمان ملل صبح روز پنجشنبه، ۲۱ دی، قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ارتش یمن را تصویب کرد.

این قطعنامه که در چارچوب رویکرد حمایتی آمریکا از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، در شورای امنیت مطرح و با فشار واشنگتن تصویب شد، در واقع واکنش این کشور به نیابت از رژیم صهیونیستی به رشته عملیات‌های مقاومتی در منطقه علیه رژیم صهیونیستی است؛ عملیات‌هایی که در موارد متعددی نیز علیه پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در منطقه انجام شدند.

قطعنامه شورای امنیت علیه ارتش یمن چه می‌گوید؟

در قطعنامه شورای امنیت علیه ارتش یمن که با فشار آمریکا به تصویب رسید، آمده است که ارتش یمن باید فورا آنچه را حملات مانع تجارت جهانی و نقض حقوق و آزادی‌های کشتیرانی و نیز صلح منطقه‌ای خوانده شد، متوقف کند.

این قطعنامه همچنین بر آزادی کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی که در ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان) از سوی ارتش یمن توقیف شده بود، تاکید کرد.

به نظر می‌رسد تصویب این قطعنامه گامی برای ائتلاف ناکام به سرکردگی آمریکا موسوم به Prosperity Guardian است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی با هدف اعمال فشار بر شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه با طرح ادعا‌های ضد ایرانی، مدعی شد که عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ نیازمند پاسخی جهانی است.

این ادعای آمریکا برای پاسخگویی جهانی در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر اعلام کرد که برخلاف خواسته جامعه جهانی، مخالف برقراری آتش‌بس در غزه است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل ضمن زیر سوال بردن ائتلاف به سرکردگی آمریکا در دریای سرخ، گفت: این قطعنامه یک قطعنامه سیاسی است.

وی همچنین گفت: مسکو بر این باور است که تشکیل ائتلاف در دریای سرخ از سوی آمریکا و تصویب این قطعنامه به پیشنهاد این کشور، تلاش‌هایی هستند که واشنگتن برای مشروعیت بخشیدن به اقدام‌های خود در منطقه انجام می‌دهد.

روسیه و برخی از کشور‌های دیگر عضو شورا هشدار دادند که تصویب این قطعنامه می‌تواند بر آتش‌بس جنگ یمن تاثیر منفی بگذارد.

واکنش یمن به تصویب قطعنامه ضد یمنی در شورای امنیت

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن، تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت را «بازی سیاسی» خوانده و رد کرد.

وی تاکید کرد: آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن نیز پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

دلیل اهمیت دریای سرخ چیست؟

پس از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، مقاومت منطقه از جمله در کشورهای عراق و یمن با اجرای رشته عملیات‌هایی به این جنایت‌ها پاسخ داد.

ارتش یمن نیز در این چارچوب صراحتا اعلام کرد که تا زمانی که حملات رژیم صهیونیستی به غزه ادامه داشته باشد، مانع عبور هرگونه کشتی مرتبط با این رژیم در دریای سرخ می‌شود.

ارتش یمن تاکنون ۲۶ عملیات علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده است.

دریای سرخ دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ این دریا آسیا و به‌صورت ویژه منطقه غرب آسیا را از طریق کانال سوئز و تنگه باب المندب به اروپا متصل می‌کند.

سالانه تقریبا ۱۰ درصد کل تجارت نفت و حدود یک تریلیون دلار کالا از این تنگه عبور می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *