زبان رمان انتقال‌ دهنده اطلاعاتی کامل به مخاطبان است

10:55 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۴۲۸
زبان رمان انتقال‌ دهنده اطلاعاتی کامل به مخاطبان است
برگزیده جشنواره بین‌المللی اشراق تولید محتوا با توجه به ویژگی‌های نوجوانان را مسیری برای رشد شخصیت و تلاش برای رسیدن به اهداف و آرزوهای آنان دانست و استفاده از زبان رمان را بهترین گزینه خواند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی آرمین نویسنده برگزیده جشنواره بین‌المللی اشراق در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون کتاب «ربات پرنده را دوست دارم» گفت: این کتاب با محوریت دغدغه‌مندی یک نوجوان در مسیرِ زندگیِ پرحادثه‌اش، کشمکش‌ها با خود، دوستان و محیط پیرامونش، درماندگی‌ها و چاره اندیشی‌ها، سختی‌ها، موانع و قدرت مقابله با آن‌ها نوشته شده و به نوعی امید را در زندگی نوجوانان و جوانان را مطرح می‌کند. 

وی ادامه داد: کتاب «ربات پرنده را دوست دارم» جلد دوم و در ادامه کتاب «پرواز با پاراموتور را دوست دارم» است، با این حال مستقل است. این رمان به صورت مصور نوشته شده و برای گروه نوجوانان در نظر گرفته شده است. این کتاب در چند فصل نکاتی اخلاقی و راهبردی برای زندگی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. 

آرمین در مورد بخش‌هایی از کتاب «ربات پرنده را دوست دارم» بیان کرد: «عباس» شخصیت نخست داستان است که شاگرد تعمیرگاه بوده و با تعمیر پاراموتور آشنا است. او برای پیشرفت بیشتر به تهران می‌رود و محل یک مهندس با نام جعفری را پیدا می‌کند. در آنجا روی هواپیماهای مدل کار می‌کنند و سطحشان خیلی از پاراموتور بالاتر است، ولی متاسفانه پسری به نام نادر که یکی از شاگردان خوب مهندس جعفری است، نسبت به عباس حسادت می‌کند و در همان ابتدای ورودش به باشگاه هوایی با حیله‌ای او را دَک می‌کند و نبردی را با عباس آغاز می‌کند. در ادامه نیز ابتدا عباس سعی می‌کند با او درست رفتار کند ولی بعد از مدتی عباس هم به مقابله با او می‌پردازد و این نبرد باعث ماجراهایی جذاب و پرهیجان می‌شود. 

وی استقبال مخاطبان را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: خوشبختانه در جلد اول این کتاب با عنوان کتاب «پرواز با پاراموتور را دوست دارم» استقبال‌ها از کتاب بسیار بود و همین امر سبب شد تا به نگارش جلد دوم این مجموعه بپردازم. 

این نویسنده به کتاب «ربات پرنده را دوست دارم» اشاره کرد و افزود: این کتاب که حول محور رویای پرواز و بلندپروازی‌های چند نوجوان است، پر از تعلیق، ماجراجویی و رویارویی با اتفاقات و موقعیت‌های گوناگون و جدید است که لحظه‌ای نمی‌توان کتاب را زمین گذاشت و از خواندنش غافل شد. به کارگیری عناصر مهم داستانی و نثری روان و قابل فهم، در بیان زندگی پر از پستی و بلندی عباس، شخصیت اصلی رمان کمک فراوانی دارد، به همین دلیل نقاط ضعف و قوت این شخصیت و نحوه بروز آن‌ها در موقعیت‌های مختلف را به خوبی بیان کرده است. 

آرمین در مورد پیام کتاب «ربات پرنده را دوست دارم» بیان کرد: کنجکاوی، سرکشی، آرمان‌گرایی، پرخاشگری بالا و رفتارهای پرخطر، میل به ابراز وجود، اعتقاد به مهم بودن، تلاش برای اثبات خود، جست‌وجوگری هویت مستقل، تفکر انتزاعی، طغیان هیجانات ناپایدار و… نکاتی هستند که به خوبی در رمان دیده شده و برگرفته از شخصیت نوجوانان است، بنابراین مسیر برخورد درست با موانع پیش رو و مشکلات زندگی را نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه به مخاطب نشان داده تا خودش را دست کم نگیرد و هدفی کوچک نباشد، بلکه به دنبال رشد و تعالی حرکت کند. 

وی در پایان استفاده از زبان رمان را اثرگذار دانست و بیان کرد: رمان‌ها اغلب جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند و در عین حال میزان اطلاعات بیشتری را به مخاطب مخابره می‌کنند، در حالی که خاطره‌نویسی و مستندنگاری و عواملی از این دست خلاهایی در برقراری ارتباط ایجاد می‌کند. 


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *