در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» مطرح شد

حمیدی‌مقدم: غزه به سینمای مستند معنایی تازه داد/ اختتامیه تحت تاثیر فوت طهماسب و بستری شدن کیانوش عیاری در بیمارستان

19:12 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۸۰۰
حمیدی‌مقدم: غزه به سینمای مستند معنایی تازه داد/ اختتامیه تحت تاثیر فوت طهماسب و بستری شدن کیانوش عیاری در بیمارستان
محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در آیین اختتامیه این جشنواره، ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه، حال و روز این روزهای غزه را به مستندی تلخ تشبیه کرده و کشته شدن نزدیک به ۲۰هزار نفر در این منطقه را یک فاجعه انسانی خواند. 

خبرگزاری میزان - آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شامگاه شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، پس از طنین سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم در تالار وحدت آغاز شد. 

اجرای قطعات موسیقی توسط گروه ارکستر به رهبری بهزاد عبدی همراه با پخش تصویر کودکان غزه آغازگر مراسم اختتامیه بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و دیگر اهالی سینمای مستند کشور در این مراسم حضور دارند. 

محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه اظهار کرد: عددها را دوباره مرور می‌کنیم، ارقام، نشانه‌اند. بیش از ۲۰هزار نفر در غزه قربانی شده‌اند، ۲۰هزار آرزو، ۲۰هزار لبخند از دست رفته است. ۲هزار کیلومتر دورتر از ما، مستند، معنایی تازه به خود گرفته، وقتی از ثبت تاریخ سخن می‌گوییم، «غزه» یک سند است. نسل کشی آشکار و جنایتی هولناک، در جریان است. ما، امشب، اینجا، به بهانه سینمای مستند، گردهم آمده‌ایم، سینمای واقع‌گرای راست‌گو، پس «اینجا چراغی روشن است». به یاد همه قربانیان غزه. به یاد همه کودکانی که در خاک آرمیده‌اند. به یاد دست‌های خالی مادران و قلب‌های شکسته پدران. به یاد «غزه». 

وی ادامه داد: اگر مستندسازان نبودند، این جشنواره طعمی نداشت. اگر عشق و شور و تلاش آنان نبود، سینماحقیقت، جان نمی‌گرفت و به هفدهمین دوره نمی‌رسید پس به احترام همه مستندسازانی که پدیدآورندگان این جشن و این ضیافت هستند. 

دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: در این دوره از جشنواره شاهد رقابت نسل‌های مختلف و درخشش جوانان بودیم. همچنین امسال، بزرگان و اساتید سینمای مستند را در کنار خود داشتیم، گرمای حضورشان، این جشن را اعتبار بخشید، اما آنچه این جشن را شیرین‌تر و به یادماندنی می‌کند، حضور جوانان است، آن‌هایی که با فیلم‌هایشان به جشنواره آمدند، آن‌ها که با حضورشان در اکران‌ها، به خانه جشنواره رونق بخشیده و جوانان پرشوری که در کارگاه‌های آموزشی حضور پررنگشان را ثابت کردند. 

وی افزود: جشنواره امسال، جشنواره فیلم‌های اجتماعی انتقادی و پرسشگر بود، جشنواره آثاری که تاریخ را یادآوری می‌کردند، مستندهای محیط زیست، فیلم‌هایی درباره زنان، درباره خانواده، درباره زیبایی‌های ایران، کاستی‌ها و غم‌های مشترک. فیلم‌های صادق و امیدوار، فیلم‌هایی که تماشاگر را به تکاپو و تلاش دعوت می‌کرد و او را محصور در شرایط و قربانی نمی‌دید. فیلم‌های روشنِ صریح، فیلم‌هایی که راه حل ارائه می‌داد و از پاسخگویی طفره نمی‌رفت. با تدارک بخش غزه، به شکل جدی به مسئله تصویر فلسطین و غزه در رسانه‌های غربی پرداختیم و این موضوع را تحلیل کردیم. 

حمیدی مقدم ادامه داد: فرصت این را پیدا کردیم تا گفت‌وگو کنیم، بخت این را داشتیم که به تماشای آثاری متنوع با افکار و سلایق متفاوت بنشینیم و در نهایت، ضیافتی رنگارنگ و پرشور برپا کنیم، اما دو موضوع اصلی هنوز باقی مانده، ما در حال عبور از مسیری هستیم که طراحی کرده بودیم، هزینه‌های تولید بالا رفته و دست ما به عنوان نهاد متولی تولید در سینمای مستند خالیست، جناب آقای وزیر باید برای این موضوع کاری کرد، سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدیست. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، «سینماحقیقت» و سینمای مستند ایران می‌تواند یک «هاب» منطقه‌ای باشد، قابلیت‌ها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدفی قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنواره‌ای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیون‌ها و پلتفرم‌ها و بازارهای جهانی برایمان مهم است. 

این مدیر سینمایی اظهار کرد: امشب، میزبان شما هستیم، فیلمسازان و هنرمندانی که می‌کوشند ثبت کننده و موثر باشند، این حضور و احساس مسئولیت است که سینمای مستند ایران را زنده نگه می‌دارد، سینمایی که در پنج روز گذشته بخشی از قدرت، جذابیت و شکوهش را در خانه جشنواره دیدیم، امیدوارانه به انتظار هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» می‌مانیم، و به آینده سینمای مستند ایران چشم می‌دوزیم. 

سپس تیزر اصلی جشنواره، تیزر معروف تندیس فیروزه روی پرده رفت تا بخش بعدی مراسم آغاز شود. پس از آن تیزری از فیلم‌های این دوره نمایش داده شد.

در ادامه محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم روی صحنه آمد و اظهار کرد: در اختتامیه جشنواره‌ای که مهم‌ترین جشنواره سینمایی در منطقه است، دور هم جمع شده‌ایم. سینمای مستند ما تصویر جامع و کاملی از زندگی مردم ایران با بهره گرفتن از تاریخ و نگاه به آینده نشان می‌دهد. سینمای مستند ما گذشته، امروز و آینده را در بر می‌گیرد و گوشه‌های ناخوانده تاریخ را نشانه می‌گیرد.

در ادامه گروه‌ مشاوران انتخاب آثار و داوران بخش بین‌الملل معرفی شدند و سپس هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی روی صحنه آمدند و پلان‌هایی از مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل جشنواره پخش شد.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید.

رویا ربانی پس از دریافت جایزه خود گفت: از حضور گرم شما که رونق‌بخش‌جشنواره است، تشکر می‌کنم. من اولین جایزه و مهم‌ترین جایزه را از مخاطبان گرفتم. از هیات داوران بابت انتخاب فیلم تشکر می‌کنم و در آخر دوست دارم بگویم که این جایزه متعلق به همه عوامل فیلم است.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بین‌الملل به فیلم «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد رسید.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان که بی‌هیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم می‌گیرد. این جایزه را به مردم سیستان تقدیم می‌کنم.

در ادامه  احسان فرخی فرد بیان کرد: از عوامل فیلم که چهار ماه شبانه‌روزی تلاش کردند و همچنین هیات داوران تشکر می‌کنم.

جایزه بهترین‌ مستند کوتاه بین‌الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» به کارگردانی رحاب نزال رسید. او در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.

دیپلم افتخار مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش رسید. یشیل تاش روی سن رفت و جایزه‌اش را دریافت کرد.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید. ویدیویی از این فیلمساز پخش شد و او از هیئت داوران تشکر کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند نیمه بلند هم‌نوایی عاشقانه ساخته آذر مهرابی اهدا شد.

آذر مهرابی پس از دریافت جایزه خود گفت: از هیئت انتخاب و داوری بسیار تشکر می‌کنم. من دیشب حدود سی ثانیه آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنون هستم که یک «فیلم» ساخته‌ای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم. اولین پلان‌های این فیلم برای سال ۹۷ و آخرین پلان‌های فیلم برای ۱۴۰۲ است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت خراب شد و من نمی‌توانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و مجبور هستم این جایزه را به صاحب خانه‌ام بدهم. سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندانی که برای کمکی ۱۰میلیون‌ تومانی را در صف دیدم، شرمنده شدم. 

سپس هانا پولاک داور این بخش در صحبت‌های کوتاه خود گفت: امیدوارم همه مردمان دنیا در صلح زندگی کنند. فیلم مستند تصویر دقیق‌تری برای چگونگی مواجه با مشکلات جهانی ارائه می‌دهد. فیلم‌های حاضر در جشنواره به ما آگاهی بسیاری درباره خیلی از مسائل داد و از این بابت از همه دوستان تشکر می‌کنم.

در ادامه جیمز لانگلی دیگر داور این بخش بیان کرد: خیلی خوشحال هستم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. در وضعیتی که تمامی مردم دنیا در رنج هستند، خوب است که به تماشای فیلم‌های مستند که ارائه دهنده راهکار هستند، بنشینیم.

او ادامه داد: این اولین باری نیست که من به ایران می‌آیم. پیشتر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهمان‌نواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکایی‌ام بگویم، به ایران سفر کنند.

سپس مهرداد اسکویی یکی دیگر از داوران بخش بین‌الملل گفت: خیلی خوشحالم که در کنار بزرگ‌ترین مستندسازان جهان توانستم به تماشای فیلم‌های مستند بنشینم. تاریخ در این نقطه جغرافیا به تماشای فیلم مستندسازان و ترسیم دغدغه‌ها و جنگ‌ها و‌ مصیبت‌ها برای ارائه راه‌حلی نیاز دارد. این فیلم‌ها می‌توانند پیام‌رسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد. خوشحال هستم که بخشی از این جشنواره بودم.

او گفت: در این دوره فیلم‌سازهای زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلم‌های مستند ساختند که واقعا شگفتی‌آفرین بود.

در ادامه این مراسم هیئت داوران در بخش مستند بلند بین‌الملل معرفی شدند و رضا میرکریمی و میلیوشا آیتوگانووا روی صحنه آمدند و سلیمان سیسه عضو دیگر این گروه که حضور نداشت، ویدئویی برای این مراسم ارسال کرد.

سلیمان سیسه در ویدئوی ارسالی خود گفت: من سینماگر اهل مالی هستم ایران کشور بزرگی است و حضور در قامت داور در چنین جشنواره‌ای برای من افتخاری به‌غایت بزرگ است. از این موقعیت استفاده کرده و برای مردم ایران درود می‌فرستم.

دیپلم افتخار مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی رسید.

جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «نخ طلایی» اثر نیشتا جین اهدا شد.

نیشتا جین در پیام ویدئویی خود گفت: دوست دارم از هیئت برگزاری جشنواره تشکر کنم. به‌خصوص آقای محمد حمیدی مقدم و شیرین نادری زحمات بسیاری کشیدند و از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنم. متاسفم که امکان حضور در ایران را نداشتم اما روحم با شما در ایران است.

سپس رضا میرکریمی یکی از داوران این بخش گفت: فیلم مستندی که بهترین جایزه را گرفت به‌نظرم اثر خوبی بود که مستندساز برای خودش وظیفه‌ای مادام‌العمر را درنظر گرفته بود. وقتی فیلم به پایان می‌رسید، می‌شد گذر یک عمر زمان را حس کرد.

در ادامه این مراسم محمد حمیدی مقدم با حضور روی صحنه گفت: جشنواره فیلم «کازان» جشنواره‌ای مهم است که برای اولین بار از واژه اسلام استفاده کرده است و هر ساله به سینمای ایران توجهی ویژه دارد و اغلب جایزه می‌گیرند. این جشنواره با هدف همگرایی دینی در کازان برگزار می‌شود. ما در جشنواره سینماحقیقت باتوجه به روابط بسیار خوب تاتارستان و ایران و رد و بدل فرهنگی و علاقه و عشق آن‌ها به حوزه فرهنگی ایران حس کردیم این روابط نیازمند گسترش است. ما برای سپاس و قدردانی این جایزه را به میلیوشا آیتوگانووا اهدا کردیم.

همچنین رضا میرکریمی در صحبت کوتاه خود درباره این جشنواره گفت: بلندنظری همراه با مدارای این جشنواره باعث می‌شود گردهمایی خوبی از همه استعداد‌های کشورهای اسلامی را در آن ببینید.

آیتوگانووا نیز بیان کرد: قبل از هر چیزی از محمد خزاعی تشکر می‌کنم. باعث خوشبختی من بود که در کازان در خدمت شما بودیم. هر سال کیفیت فیلم‌های ایرانی بیش از قبل می‌شود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده می‌تواند پیام‌آور اهداف مشترک بسیاری باشد.

در بخش دیگری از این مراسم اختتامیه، آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر به صحنه آمد و بیان کرد: قبل از هر چیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر می‌کنم که شرایط ایران آمدن من را فراهم کردند. لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.

او ادامه داد: یکی از  دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. نویسنده لبنانی هم می‌گفت سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.

سپس شهیدالعلم به روی صحنه آمد و گفت: من خیلی خوشحال هستم که این‌جا هستم اما در همین لحظه مردم در فلسطین در حال کشته شدن هستند. این هفتاد و پنجمین روز این بحران است. دلیل این اتفاق تنها زیرپا گذاشتن قانون‌های بین‌المللی یک کشور نیست، بلکه از سکوت کشورهای دیگر نیز ناشی می‌شود. من نمایشگاهی در آلمان داشتم که به دلیل حمایتم از مردم فلسطین ابطال شد و فکر می‌کنم حمایت من از فلسطین مساله‌ای نه مربوط به دین که مربوط به وجدان است. من نه تنها در کنار فلسطینیان می‌ایستم که می‌گویم قهرمان‌ها آرزو دارند مثل فلسطینی‌ها باشند.

با پخش تصاویری از سردار حاج قاسم سلیمانی، بخش اهدای جایزه سرباز وطن آغاز شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و زینب سلیمانی برای اهدای جایزه روی سن رفتند.

جایزه سرباز وطن به مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری اهدا شد.

عاید نبا فیلمساز فلسطینی در کنار محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی در بخش تقدیر از وائل الدحدوح خبرنگار الجزیره در غزه روی سن رفت.

عاید نباء پس از دریافت لوح تقدیر وائل الدحدوح گفت: جشنواره سینماحقیقت به قولش که نشان دادن حقیقت است، عمل کرده است. آن‌چه که من دیدم این بود که غزه بخش مهمی از جشنواره بود. اینجا مستند یک کنش مقاومتی است و ما با وائل‌الدحدوح تماس گرفتیم و او می‌داند ما امروز درباره‌اش صحبت کرده‌ایم.

او ادامه داد: فلسطینی‌ها در مقابل سوال آزادی یا مرگ قرار گرفته‌اند. امیدوارم همه شما مردم غزه را در قلبتان نگه دارید و به احترام مردم غزه از جای برخیزید.

وزیر فرهنگ: فضای مدیریتی سینمای کشور باید به راه‌حل‌های روشنی برای حمایت‌ از مستندسازان برسد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: خدای متعال را شاکر هستم که در آغاز فصل زمستان، به بهار حوزه فرهنگ و هنر ورود کرده و فصل جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور را گرامی می‌داریم. آغاز جشنواره‌ها همراه با هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد.

او ادامه داد: جشنواره امسال به لحاظ کمی و کیفی، طبق گزارش‌های خوبی که سازمان سینمایی و آقای محمد حمیدی مقدم عنوان کرده‌اند، به نظر می‌رسد که راه رشد خود را طی کرده است. این‌جا دوستانی که موفق به کسب جایزه شدند نیز گلایه‌های درستی را مطرح کردند. در فضای مدیریتی سینمایی کشور باید به راه‌حل‌های روشنی برای حمایت‌های دقیق و نقطه‌ای از فعالان این حوزه برسیم.

اسماعیلی بیان کرد: در سال جاری برای فیلم کوتاه، با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت. در حوزه حمایت از تولیدات شهرستان‌ها عدد حمایت قابل توجه است. شاید یک سوم کارها از شهرستان‌ها به دبیرخانه می‌رسد و شاید ما از ۷۰ فیلم مستند حمایت کردیم و این حوزه همچون سایر حوزه‌ها کار ساخت پرهزینه‌ای دارد.

اسماعیلی: امروز حمایت گران‌تر و به تبع آن سخت‌تر شده است/ سال آینده تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تا همین دو سال پیش با بودجه‌ای کم می‌شد از فیلمی حمایت کرد اما امروز کار حمایت گران‌تر و به تبع آن سخت‌تر شده است. برای مثال ما شبکه نمایش خانگی را داریم. هدف ما حمایت جدی از این حوزه است. بخش عمده‌ای از حمایت‌های ما خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نیازمند توسعه است. ما آمادگی این حمایت را داریم و دوستان من در سازمان سینمایی باید طرح‌هایشان را ارائه دهند. این نکته را همین‌جا عرض می‌کنم که اگر امسال از ۷۰ اثر مستند حمایت شده است، ما این آمادگی را داریم که سال بعد با دو برابر بودجه، تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم.

او گفت: مسئله مهم امروز کشور موضوع آب است. ما از وزارت نیرو برای ساخت سریالی در حوزه آب درخواست حمایت کردیم. سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است. این را باید بگویم که سینماحقیقت، جشنواره‌ای است که به نام و عنوان خود وفادار است. امسال بسیاری از مستندها در حمایت غزه بود که بیش از ۲۰هزار نفر جلوی چشم همه مردم دنیا در آن‌جا به قتل رسیدند. آیا خون مردم  فلسطین کمرنگ‌تر از انسان‌های شریف دیگر نقاط دنیا است؟ چرا هیچ واکنشی نمی‌بینیم؟ قطعنامه‌ها هم با حدف موضوع آتش بس راضی به حرف شده است.

اسماعیلی ادامه داد: اقلیت نژادپرست ظالم، خشن و خون‌خوار که مدیریت این فضا را در سازمان‌های جهانی جلو می‌برند، آن‌ها دوست ندارند صدا و تصویری از ظلمشان پخش شود، اما مستندسازان این مهم را انجام می‌دهند. از محمد خزاعی درخواست حمایت بیشتر از مستندسازان را دارم تا امکان فعالیت بیشتر فیلمسازان جوانان فراهم شود. در پایان نیز از هیات داوران، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و رسانه تشکر می‌کنم.

بهزاد عبدی و نوازندگان ارکستر دوباره روی صحنه آمده و قطعاتی اجرا کردند.

دکتر مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به روی صحنه آمد و جایزه ویژه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مستند «بحران خاموش» ساخته محمدحسین حقیقی اهدا شد.

محمدحسین حقیقی پس از دریافت جایزه خود گفت: من دوست دارم این جایزه را زمانی بدهند که فیلم را رئیس‌جمهوری و هیئت دولت دیده باشند. با احترام تا آن زمان جایزه را به ایشان برمی‌گردانم. 

با اصرار مجری، حقیقی جایزه را با خود برد.

مصطفی زمانیان  گفت: در دنیای امروز لزوما مسائل مهم دیده نمی‌شوند، مسائلی که دیده می‌شوند مهم می‌شوند. برای همین سینماحقیقت می‌تواند پلی باشد از دنیای هنر بر دنیای سیاست. بنابراین باید از مستندسازی که با ابهام‌زدایی از لابه‌لای مسائل کم اهمیت مهم‌ترین مسائل را پیدا کرده و به عنوان روایتی جذاب تصویر می‌کند، تقدیر کرد. امیدوارم این اولین جایزه سیاستی سینماحقیقت ظرفیتی در آینده برای مستندسازان سیاستی فراهم آورد.

سپس نوبت به بنیاد پانزده خرداد رسید که حمیدرضا ولیان زادگان و یاسر اشراقی روی صحنه آمدند و جایزه ویژه بنیاد پانزده‌ خرداد به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی اهدا شد.

باغشنی پس از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم که فیلم من بتواند کمی از مشکل جمعیتی کشور را حل کند. ما مستندسازان کمر همت به خدمت به انقلاب و نظام بسته‌ایم. امیدوارم بقیه مستندسازان نیز درباره این موضوع مهم شروع به ساخت اثر کنند.

با پخش تیزری به کارگردانی علیرضا دهقان، مراسم به اهدای جوایز شهید آوینی رسید.

یاسر اشراقی گفت: بنیاد پانزده خرداد امیدوار است در آینده ایرانی جوان و قوی داشته باشد. به عنوان اولین جشنواره، از جشنواره فیلم کوتاه تهران از سه فیلم تقدیر کردیم و حالا نوبت به جشنواره سینماحقیقت رسید. در کنار همه بخش‌هایی که به دنبال اعتلای ایران عزیز هستند از دکتر سیمین رودی برای مستندی که به نجات جنین‌های سقط جنین کمک می‌کند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

سیمین رودی در سخنان کوتاه خود گفت: در ایران هفتاد و پنج‌ هزار جنین عزیز ما سقط شدند که امیدوارم جلوی این اتفاق گرفته شود و بیشتر به چنین مسائلی پرداخته شود.

مصطفی دالایی، مهدی نقویان و محمد حمیدی مقدم برای اعطای جایزه «شهید آوینی» روی صحنه آمدند.

جایزه و تندیس برنزی شهید آوینی به مستند «بی‌قرار»  ساخته محمدعلی فارسی اهدا شد.

جایزه و تندیس نقره‌ای شهید آوینی به مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی اهدا شد.

جایزه و تندیس طلایی شهید آوینی به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

مصطفی رزاق کریمی پس از دریافت جایزه خود گفت: چندسالی ساخت مستند «احمد» طول کشید. من اعتقاد دارم موضوع تحقیق در سینمای مستند از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقیق درباره دوران معاصر انقلاب مهم است تا بدون تحریف و دروغ بتوانیم درباره آن کار کنیم.

با معرفی تصویری داوران ملی، بخش دیگری از مراسم کلید خورد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «پورزال» به کارگردانی احسان فرخی‌فرد و ماریا ماوتی رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند نیمه بلند در بخش ملی به فیلم‌ «هفت سال اینجا» به کارگردانی سیدمصطفی سیدالحسینی رسید.

جایزه بهترین پژوهش بخش ملی به حامد کلجه‌ای برای مستند «آذر آبادگان» رسید.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمدرضا ابوالحسنی برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

حامد کلجه‌ای پس از دریافت جایزه خود گفت: در ابتدا از هیئت انتخاب تشکر می‌کنم. مستند قبلی من که پنج سال برای آن کار کرده بودم، حتی به جشنواره راه پیدا نکرد. این اتفاق انتخاب آثار و هیات مشاوران در جشنواره روند بهتری پیدا کرده است. از هیئت داوران تشکر می‌کنم و در ضمن تشکر ویژه‌ای دارم از همسرم که در این وضعیت معیشتی با من همراهی می‌کند. وضعیت معیشتی مستندسازان بسیار سخت است. جشنواره هفدهم می‌توانست برای من نقطه پایان مستندسازی باشد. فیلم «آذر آبادگان» فیلمی تاریخی درباره پاسداشت تمامیت ارضی ایران است. این جایزه را به همه کسانی که به ایران فکر می‌کنند و مرزبانان هستند، تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین گوینده گفتار متن به زنده‌یاد ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۸» رسید.

احسان امی کارگردان مستند با دریافت جایزه مرحوم ناصر طهماسب گفت: امروز که به من گفتند ایشان کاندیدا هستند، هرچه تلاش به برقراری ارتباط می‌کردیم، موفق نمی‌شدیم. نمی‌دانستیم چه اتفاق غمباری افتاده است. آقای طهماسب در برابر هیولای نطق‌کش شبه روشنفکری ایستاد و شخصیتی بزرگ بود.

جایزه بهترین صداگذاری به حسن مهدوی برای مستند «آب بندان» رسید.

جایزه بهترین موسیقی متن به اکبر ابراهیمی برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» رسید.

جایزه بهترین تدوین به حسن وزیرزاده، ساسان فلاح‌فر و عباس وهاج برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

جایزه بهترین تصویربرداری به‌صورت مشترک به رامتین بالف و رشاد بالف برای مستندها «آخرین کوسه نهنگ» و مهدی آزادی برای مستند «پورزال» رسید.

مهدی آزادی پس از دریافت جایزه خود گفت: به برگزارکنندگان جشنواره خسته نباشید می‌گویم. دوست دارم از همسرم که پشتوانه من در همه لحظه‌های زندگی‌‌ام است، تشکر کنم که همواره فضای خانه را گرم نگه می‌دارد.

سپس همسرش روی صحنه آمد و جایزه را به او تقدیم کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران به علی فراهانی صدر برای مستند «قوی‌دل» و جابر بادیاد برای مستند «دختر کوه نور» رسید.

هیئت داوران با توجه به تمرکز ویژه جشنواره امسال به موضوع آب و مسئله جمعیت، فیلم‌های «آب بندان» در موضوع  آب، «بحران خاموش» در موضوع جمعیت و «در پناه نیزار» در موضوع محیط زیست را شایسته توجه دانست.

محمدحسین حقیقی گفت: به فیلمسازان جوانی که در این دوره گوی سبقت را از پیشکسوتان ربودند، تبریک می‌گویم. سینمای مستند در حال شکوفایی است و شاید آن‌ چه که در سینمای آرمانی دهه شصت به دنبال آن می‌گشتیم ادامه‌اش را باید در سینمای مستند جستجو کنیم. این جایزه را به فرد خیری در اصفهان که بانی ساخت این مستند شد، تقدیم می‌کنم. الان دیگر بحث آب منتفی است و به فرمایش رهبری خطرناک‌ترین بحران ما بحران جمعیت است.

او ادامه داد: سالمندی زلزله نیست که شاید بیاید شاید نیاید. ما در حال ورود به چاله سالمندی هستیم که باید جلوی آن گرفته شود.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند بلند به «خانواده خلج» به کارگردانی مصطفی حاجی‌قاسمی و مریم الهامیان رسید.

حاجی قاسمی پس از دریافت جایزه خود گفت: تولید این فیلم چهار سال طول کشید و اگر حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نبود این فیلم به سرانجام نمی‌رسید. باید به شرایط تولیدکنندگان توجه کرد.

جایزه بهترین فیلم مستند به مهدی ایمانی شهمیری برای مستند «تکثیر در اسارت» رسید.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک‌زاده و مستند پدگر به محمد دین‌دشتی اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر به احمد قوی‌دل شخصیت فیلم قوی دل اهدا شد.

احمد قوی دل گفت: از دبیر جشنواره و هیئت داوران سپاسگزار هستم. همه موفقیت‌های ما بر دوش رسانه بود و من از اهالی رسانه ممنونم که آن‌ها هستند که خطر می‌کنند و صدای ما را به گوش می‌رسانند.

جایزه استعداد نو به مستند «برار انیسه» به کارگردانی سید صادق کاظمی اهدا شد.

خزاعی: من از خانواده سینمای ایران و رنج‌کشیده هستم و درد شما را می‌فهمم

در بخش دیگری از این مراسم، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: من دوست دارم گلایه‌های سینماگران را بشنوم و برای آن‌ها راهکار پیدا کنم. من با شما همدردی می‌کنم. دوست داشتم در شرایط بهتری سکان‌دار این مسئولیت می‌شدم. ای کاش بحث‌های اقتصادی امروز به جای این مسائل جایش را به سوژه‌های ناب‌تری می‌داد. من در بدترین شرایط اقتصادی یا شرایط سیاسی سکان‌دار شدم اما من از خانواده خود سینمای ایران و رنج‌کشیده هستم و درد شما را می‌فهمم.

او ادامه داد: من برای بهبود این شرایط تلاش خواهم کرد. جلسات مکرری هم برای بهبود وضعیت داشتم و علیرغم حرف‌های بعضی از عزیزان من فکر می‌کنم افق‌های آینده روشن است. دغدغه من تنها سینمای مستند نیست و تمامی اهالی خانواده سینما را در بر می‌گیرد. سال بعد، سال بهتری خواهد بود و سال ۱۴۰۳ سالی بهتر در زمینه اقتصاد سینما، معیشت و تولید خواهد بود.

خزاعی در پایان سخنانش گفت: در همین‌جا درگذشت ناصر طهماسب صدای ماندگار را تسلیت می‌گویم و همچنین برای کیانوش عیاری که ساعتی قبل به دلیل سکته بستری شده‌اند، آرزوی سلامتی می‌کنم.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره از جشنواره به سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» اهدا شد.

سعید الهی گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده تماشاگران و هم شهید آوینی و جایزه ویژه شهید آوینی می‌شود. این ماجرا پیام‌آور این است که می‌توان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر می‌کنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است.

در پایان این مراسم نیز علی دهکردی گفت: در روزهای اولی که من برای مسئولیت مدیر عامل خانه سینما انتخاب شدم، اسنپ گرفتم و بعد راننده اسنپ به من گفت که من مستندسازم و عضوی از خانه سینما. همان لحظه من فکر کردم کلید خانه‌ای را در دست گرفتم که یک مستندساز به‌عنوان موتور دانش، خلاقیت و هنر راننده اسنپ شده است، اما حالا خوشحالم که این جوان در این سالن جایزه گرفت و جمعیت انبوهی برای او دست زدند. امیدوارم سینماحقیقت بتواند حقیقت سینمای فاخر ما را به گوش و چشم کسانی که چشم و گوششان را بر حقیقت سینما بستند، باز کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *