تامین مالی نیروگاه سیکل ترکیبی استان گلستان با مشارکت بانک توسعه اسلامی

14:23 - 30 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۴۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تامین مالی نیروگاه سیکل ترکیبی استان گلستان با مشارکت بانک توسعه اسلامی
وزیر اقتصاد افتتاح پروژه‌های تامین انرژی استان گلستان را در رفع ناترازی انرژی در این استان موثر برشمرد و گفت: بسیاری از پروژه‌های استان به دلیل عدم تامین برق و ناترازی انرژی متوقف هستند که با افتتاح این پروژه‌ها می‌توانند به چرخه بازگردند.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد در استان گلستان با تاکید بر اینکه پیشبرد پروژه‌های استان گلستان نیازمند تامین انرژی است، یادآور شد: مردم استان از ناترازی‌های حوزه آب حتی در فضول غیر گرم و هم در مرکز استان رنج می‌برند و امیدواریم با افتتاح این پروژه و سایر پروژه‌های استان در سال آینده شاهد مشکلات کمتری در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به ناترازی حوزه برق در استان گلستان گفت: بسیاری از پیشرفت‌های ما متوقف به موضوع برق است؛ مثل منطقه آزاد اینچه برون که علی رغم تصویب آیین نامه و منصوب شدن مدیرعامل، اما هیچ پروژه صنعتی در این منطقه مجوز تامین برق نگرفته است و شاهد به ثمر نشستن ثمره رونق آن در زندگی مردم نیستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به افتتاح پروژه‌های تامین انرژی استان تاکید کرد: این پروژه هم کمک خواهد کرد تا استان از ناترازی انرژی بیرون بیایید آن هم نه فقط مصرف خانگی که حوزه صنعت هم از آن منتفع شود.

وی یادآوری کرد: در ابتدای دولت از این جهت بسیار عقب افتادگی داشتیم؛ تمام پروژه‌های بانک توسعه اسلامی نزدیک ۳ سال دچار توقف شده بود. شخصا با مدیرعامل بانک توسعه اسلامی در جده مذاکره و به عنوان اولویت یک دولت خواستم که پروژه‌ها با اولویت در دستور کار قرار گیرند. دوستان تا حدی درباره تحریم‌ها مشکل داشتند و از آن‌ها خواستیم تا مجوز‌های لازم را برای بازگشت این پروژه‌ها به چرخه دریافت و کار را آغاز کنند؛ همین کار موجب شد تا پروژه سد زرین گل تا بقیه پروژه‌ها به حرکت در بیاید. وی اظهار امیدواری کرد که با سرعت گرفتن کار تا سفر آتی رئیس‌جمهور شاهد باشیم که سرریز این زحمات به حوزه تولید صنعت و رونق وارد شود و به کاهش بیکاری و رونق سرمایه‌گذاری در استان کمک کند.

به گزارش شادا، خاندوزی گفت: هرچند متوسط نرخ بیماری کشور به ۷.۹ درصد کاهش یافته، اما نرخ بیماری متوسط در گلستان بیش از ۹ درصد است و در شاخص‌های سرمایه گذاری نیز ناترازی‌های انرژی محدودیت ایجاد کرده لذا کار نکرده و راه نرفته زیاد است، اما همت وزرات نیرو بالا است و قطعا با غلبه بر موانع شاهد رونق اقتصادی استان خواهیم بود. بر اساس این گزارش، تکمیل فاز بخار نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار پیش‌بینی شده ۴۵۰ میلیون یورو با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت «مپنا» و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی استان گلستان با حضور وزیر اقتصاد/ تامین مالی ۴۵۰ میلیون یورویی نیروگاه با مشارکت بانک توسعه اسلامی 

عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آباد در استان گلستان با تامین مالی ۴۵۰ میلیون یورویی با حضور وزیر اقتصاد آغاز شد.

عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آباد در استان گلستان با تامین مالی ۴۵۰ میلیون یورویی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نیرو در جریان دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان آغاز شد.

تکمیل فاز بخار نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار پیش‌بینی شده ۴۵۰ میلیون یورو با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت «مپنا» و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان آغاز شد. اعتبار ۴۵۰ میلیون یورویی این پروژه با تشکیل کنسرسیومی از بانک‌های عامل و با مشارکت بانک توسعه اسلامی انجام شده است.

مبلغ اعتباری این پروژه بیش از ۲۰ همت است و با اجرای این پروژه ظرفیت تولید این نیروگاه از یک هزار مگاوات به یک هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت. همچنین این پروژه برای ۷۰۰ نفر مستقیم و ۳۰۰ نفر غیر مستقیم در دوران ساخت و ۱۰۰ نفر در دوران بهره برداری اشتغالزایی ایجا خواهد شد.

سیکل ترکیبی این نیروگاه در مدت سه سال به  بهره برداری میرسد و راندمان تولید برق در این نیروگاه از ۳۲ درصد فعلی به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید. این مراسم در جریان دومین دور سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان برگزار شد.

رضا خواجه نائینی، معاون توسعه مدیریت و منابع، علی عادل عابدی نژاد داورانی مدیرکل دفتر امور استان ها، دکتر رضا خدابنده معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و مبین سلمانیان معاون مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات و مددی مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد در این سفر حضور دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *