نشست شورای امنیت درباره برجام|

ادعای تروئیکای اروپایی درباره ایران؛ گوترش خواستار لغو تحریم‌ها شد

9:51 - 28 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۰۱۴
ادعای تروئیکای اروپایی درباره ایران؛ گوترش خواستار لغو تحریم‌ها شد
تروئیکای اروپایی در پی نشست شورای امنیت درباره برجام، ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرد.

خبرگزاری میزان - انگلیس، فرانسه و آلمان پس از نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‎ای مشترک صادر و ادعا‌های تکراری را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کردند. 

تروئیکای اروپایی در این بیانیه مدعی شد: ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برجام که در قطعنامه ۲۲۳۱ تایید شده، نقض کرده است. 

این بیانیه همچنین ادعا کرد: هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای وضعیت برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. خط سیر کنونی تنها ایران را به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند. این مهم‌ترین نگرانی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

انگلیس، فرانسه و آلمان با وجود همکاری دائمی و کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شدند: همکاری نکردن مداوم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس را از انجام کار‌های حیاتی برای تعیین ماهیت برنامه هسته‌ای ایران باز می‌دارد و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند. طبق درخواست مکرر مدیرکل، توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی آن باید به‌طور کامل و بدون تاخیر بیشتر دنبال شود. 

این سه کشور همچنین ادعا‌های خود را درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه مطرح کردند. 

تروئیکای اروپایی در ادامه نیز ادعا‌هایی را درباره برنامه موشکی ایران مطرح کرد.

آن‌ها مدعی شدند: ایران با بی‌توجهی کامل به این قطعنامه، موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را به‌طور گسترده توسعه و آزمایش کرده است و اصول و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند. 

گوترش: آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد که آمریکا باید تحریم‌های خود علیه ایران را لغو و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران را تمدید کند تا این توافق ازسرگرفته شود.

روسیه: برجام هیچ جایگزینی ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم با اشاره به گزارش رئیس هیئت اتحادیه اروپا درباره برجام، گفت: ما متاسفانه متذکر می‌شویم که این بیانیه از اصول بی‌طرفی که اتحادیه اروپا باید هنگام انجام وظایف خود به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به آن پایبند باشد، فاصله زیادی داشت.

به گفته وی، اروپایی‌ها به‌جای ترسیم وضعیت عینی درباره برجام، تلاش می‌کنند مسئولیت بحران کنونی را برعهده ایران بگذارند و هر کاری که می‌توانند برای مشروع ساختن اقدامات مخرب آمریکا انجام دهند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: مسکو معتقد است برجام هیچ جایگزینی ندارد و ازسرگیری این توافق ضروری است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *