موقعیت شکننده نتانیاهو در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی

7:30 - 25 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۰۸۰
موقعیت شکننده نتانیاهو در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از آغاز جنگ با غزه نیز با چالش‌های بسیاری روبرو بود اکنون با ادامه جنگ با درخواست‌های بسیاری از سوی شهرک‌نشینان برای استعفا مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - بنیامین نتانیاهو در یک اقامتگاه در قدس اشغالی سکونت دارد اما در حالی که جنگ غزه در سومین ماه خود است، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ندرت در اقامتگاه خود حضور دارد؛ در عوض، او زمان خود را در کنست و مقر ارتش رژیم صهیونیستی در تل‌آویو سپری می‌کند.

بی‌بی، که نام مستعار نتانیاهو است، در شش انتخابات پیروز شده است. او به‌عنوان فردی با طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری این رژیم، در مجموع ۱۶ سال این سمت را برعهده داشته است. او بلندپروازی‌هایی را برای ادامه فعالیت‌های طولانی‌تر داشت.

نتانیاهو ۷۴ ساله در تمام مدتی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده هرگز قدرت بیشتری از حال حاضر در اختیار نداشته است.

اینکه نتانیاهو دقیقا تا چه اندازه به پیشنهاد‌های ادعایی رو به‌رشد انگلیس و آمریکا، نزدیکترین متحدانش، برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان توجه خواهد کرد تا حدی به وضعیت سیاست داخلی رژیم صهیونیستی بستگی دارد.

پیش از شروع جنگ، نتانیاهو از قبل در وضعیتی چالشی قرار داشت و به لطف توافق با جناح مخالف این رژیم، دوباره نخست‌وزیر شد و یک کابینه ائتلاف ائتلافی را تشکیل داد. 

او هنوز هم درگیری یک دادگاه چندین ساله در پرونده فساد است. 

صد‌ها هزار نفر در اوایل سال ۲۰۲۳ در اعتراض به طرح اصلاح سیستم قضایی رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها می‌رفتند. بسیاری احساس می‌کردند که این طرح به کابینه قدرت بیش از حد در برابر دادگاه عالی این رژیم داده است.

عملیات طوفان الاقصی و وضعیت داخلی نتانیاهو

زمانی که مبارزان مقاومت در هفتم اکتبر عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرده و هزار و ۲۰۰ شهرک‌نشین را به هلاکت رسانده و ۲۴۰ شهرک‌نشین را بازداشت کردند، بسیاری از صهیونیست‌ها اختلال در عملکرد کابینه نتانیاهو را عامل نقص امنیتی دانستند.

دالیا شیندلین، استراتژیست سیاسی و کارشناس افکار عمومی در بنیاد «قرن»، یک اندیشکده در تل‌‎آویو، گفت: این که نتانیاهو اجازه داد چنین اتفاقی بیفتد، هم باعث ناامیدی شدید است و هم اینکه این اتفاق تحت نظارت او رخ داد. زمانی که این اتفاق افتاد، نتانیاهو مسئولیت را برعهده داشت.

در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان)، خانواده‌های شهرک‌نشینان زندانی در غزه پس از راهپیمایی از تل‌آویو به دروازه‌های دفتر نتانیاهو در قدس اشغالی رسیدند تا از او بخواهند اقدامات بیشتری برای بازگرداندن عزیزانشان به اراضی اشغالی انجام دهد.

رابطه نتانیاهو با این شهرک‌نشینان دشوار بوده است. 

بسیاری از شهرک‌نشینانی که در آن روز در ماه اکتبر به هلاکت رسیدند، از مناطقی بودند که پیش‌تر هم با نتانیاهو مخالف بودند. 

به گزارش «تلگراف»، برخی شهرک‌نشینان می‌گویند که نتانیاهو باید کناره‌گیری کرده و قدرت را به شخص دیگری بدهد و اجازه دهد شخص دیگری این موضوع را مدیریت کند.

اگر نتانیاهو به این فکر می‌کند که در اولین روز پس از جنگ چه کاری انجام دهد، رای‌دهندگان صهیونیست نیز در حال بررسی این هستند که با او چه کنند. 

کاهش حمایت‌ها از نتانیاهو

یائیر لاپید، رئیس مخالفان کابینه فعلی رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود که بنیامین نتانیاهو اعتماد شهرک‌نشینان را از دست داده است.

نظرسنجی جدیدی که از سوی روزنامه عبری‌زبان معاریو منتشر شد، نشان می‌دهد که حمایت عمومی از نتانیاهو به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

پایگاه کاردل در مقاله‌ای درباره این موضوع نوشت که مقبولیت نتانیاهو در میان شهرک‌نشینان از آغاز جنگ در هفتم اکتبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

رسانه‌های عبری‌زبان هم گزارش داده‌اند که اعضای حزب لیکود کنست رژیم صهیونیستی گفته‌اند در صورت باقی ماندن نتانیاهو در قدرت و برگزاری انتخابات، به او رای اعتماد نخواهند داد. 

از هفتم اکتبر تاکنون اعتراضات بسیاری در اراضی اشغالی برگزار شده و معترضان به سیاست‌ها و مدیریت نتانیاهو خواستار اسغفای او شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *