مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان: حفظ هویت ملی مهم‌ترین هدف جشنواره قصه‌گویی است

13:40 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۸۴۳
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان: حفظ هویت ملی مهم‌ترین هدف جشنواره قصه‌گویی است
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست رسانه‌ای جشنواره قصه‌گویی، مهمترین هدف این رویداد را حفظ هویت ملی توصیف کرد. 

خبرگزاری میزان - نشست رسانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون و فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره قصه‌گویی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد. 

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست بیان کرد: پیشینه جشنواره قصه‌گویی در کانون به دهه ۷۰ شمسی تعلق دارد. در این دوران نخستین جشنواره قصه‌گویی در کانون کلید خورد و در سال ۷۶ در استان گیلان برگزار شد. بسیار مفتخرم که کانون از دیرباز تاکنون در فرهنگ قصه‌گویی پیشگام است. 

وی افزود: ما طی ۲۵ دوره گذشته سعی کردیم با انتشار کتاب‌های مختلف و همچنین برگزاری جشنواره‌های متعدد در اقصی نقاط کشور سعی داشتیم تا قصه و قصه‌گویی را که در فرهنگ ما ریشه داشته حفظ و احیا کنیم. 

علامتی توضیح داد: قصه‌گویی پایه فرهنگ است بنابراین پرداخت به قصه و قصه‌گویی، دیگر تولیدات فرهنگی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. پس سرمایه‌گذاری در این حوزه نمود عینی در دیگر پایه‌های فرهنگی مانند رمان، فیلم، تابلو نقاشی، شعر و موسیقی خواهد داشت. در واقع با سرمایه‌گذاری روی قصه پایه همه این مباحث را تقویت خواهیم کرد. 

وی قصه‌گویی را به عنوان اصیل‌ترین ابزار تربیتی، کم هزینه‌ترین و ساده‌ترین راه برای تأثیرگذاری تربیتی توصیف کرد و گفت: تاریخ قصه‌گویی با تاریخ بشر برابری می‌کند. احیای فرهنگ قصه‌گویی به‌عنوان هدفی جدی برای کانون مطرح است چرا که ریشه در حرکت‌های عمومی فردی و خانوادگی دارد و ما آن را در بطن جامعه می‌بینیم. 

مدیرعامل کانون تاکید کرد: ماموریت کانون در این خصوص حفظ هویت فرهنگی است. باید نگاه‌مان رو به جلو و با تاکید بر حفظ هویت خود باشد. 

وی با اشاره به ۲۶۰ قصه در قرآن کریم تصریح کرد: این مهم نشان از اهمیت قصه‌گویی دارد. ماموریت فعلی کانون پرورش فکری، سمت و سو بخشیدن به قصه‌گویی و سیاست‌گذاری کلان در این زمینه است و به دنبال مردمی‌سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم. 

علامتی گفت: نهادها و سازمان‌های مختلف را برای شکل‌گیری حرکت‌های بین دستگاهی، فعال کرده تا از فرهنگ قصه‌کویی پشتیبانی کنند. 

وی خبر داد: جشنواره قصه‌گویی امسال به ثبت ملی رسید و این مقدمه‌ای است برای ثبت جهانی آن به نام ایران تا در فهرست آثار یونسکو خواهد قرار داده شود. 

مدیرعامل کانون گفت: بدون‌شک توجه به ارتقاء محتوایی از جمله ویژگی‌هایی است که امسال در برگزاری جشنواره قصه‌گویی به آن توجه زیادی کرده‌ایم، هم‌چنین نگاهی جدی به تاریخ کهن اسلامی داشته‌ایم که مشخصه بارز این دوره از جشنواره را تشکیل داده است. 

علامتی ادامه داد: این موضوع مقدماتی دارد و کمی طول خواهد کشید. هدف اصلی ما این است که فرهنگ قصه‌گویی را بین‌المللی کنیم و میان ملت‌ها به عنوان ابزار گفت‌وگو استفاده کنیم. ارتباطات خوبی با رایزن‌های فرهنگی در کشورها داریم و یکی از موضوعات مدنظر ما قصه و قصه گویی است. 

وی در ادامه اضافه کرد: در صدد علمی‌سازی این موضوع است تا دانش قصه‌گویی را ترویج دهیم. 

سرفصل‌های جشنواره 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره قصه‌گویی در پله بیست و پنجم اکنون در مرحله نهایی است. بخش‌های مختلف آن را می‌توان به مدرن و کلاسیک، آیینی و سنتی، زبان اشاره، بخش ۹۰ ثانیه و بخش بین‌الملل اشاره کرد. موضوعات قرآنی، دینی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیت‌های برجسته ایران از فردوسی تا سردار سلیمانی، موضوع اراده و پیشرفت در راستای پویش رئیس‌جمهور، قصه‌های مربوط به حوزه کسب و کار و بخش دیگر قصه‌های آزاد از موضوعات جشنواره امسال است. 

وی ادامه داد: شعار جشنواره امسال «با قصه لبخند بسازیم» است و رویکردمان در حوزه حکمت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است. این موضوع شعار و استراتژی جشنواره است. 

علامتی با بیان اینکه ارتقای محتوایی قصه‌ها را با چند رویکرد اساسی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: ابتدا زاویه دید جدید حائز اهمیت است. نکته دوم در رویکردها امید آفرینی است. سپس الهام و ایمان‌آفرینی تا بذر ایمان در دل بچه‌ها کاشته شود. و نهایتا لبخند است و جایزه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته است. 

وی آثاری از کشورهای آرژانتین، اسکاتلند، تانزانیا، هند، آفریقای جنوبی کنیا، انگلیس، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه را از جمله کشورهای حاضر در این جشنواره برشمرد و افزود: دو جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی که به یک قصه برتر در این موضع تعلق خواهد گرفت و جایزه دیگر لبخند است. جایزه جهانی لبخند نیز داریم که مقدمه‌ای برای ثبت جهانی قصه گویی است. 

علامتی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه در بخش ملی و بین المللی ثبت شده و در بخش بین الملل ۴۵۰ اثر ثبت شده است. در مراحل استانی این آثار پایش شده‌اند و ۱۸۰ اثر برای بخش پایش ملی و بین‌المللی و در نهایت ۶۰ اثر به بخش ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند. 

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز در طول مرحله استانی به‌صورت حضوری در سالن‌های ما حضور داشتند. ماه گذشته یزد را به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی معرفی کردیم و امسال این شهر میزبان جشنواره خواهد بود و اختتامیه اصلی ۳۰ آذرماه همزمان با شب یلدا برگزار خواهد شد. 

علامتی در خاتمه توضیح داد: امسال بخش ویژه‌ای برای کودکان غزه در نظر داریم و برای آن جایزه ویژه نیز در نظر داریم. همچنین در ایام برگزاری بخش نهایی جشنواره شاهد پخش تلویزیونی آن به صورت زنده و تولیدی از شبکه‌های صدا و سیما خواهیم بود. 

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری: جشنواره کانون بی‌رقیب است

سپس نوبت به فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسید. 

وی اظهار کرد: چه از نظر کمی و چه در ساحت کیفی، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با هیچ یک از رخدادهای موازی که از سوی نهادهای مختلف با محوریت رویداد قصه‌گویی برگزار می‌شود قابل قیاس نیست. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بالاترین آماری که توسط دیگر نهادها در راستای رویدادهای قصه‌گویی برگزار می‌کند به ارسال هزار اثر ثبت شده است. این درحالی است که قریب ۱۸هزار اثر برای پله بیست و پنجم این جشنواره ارسال شده است. این گواه بر این ادعای است که جشنواره قصه‌گویی کانون بی‌رقیب است. 

وی ادامه داد: در گام پیشین این رخداد حدود ۱۴هزار دانش‌آموز تنها در استان یزد به‌عنوان میزبان این رویداد و پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران از بخش‌های ملی و بین‌المللی این جشنواره استقبال کرده‌اند. همچنین آمار پنج میلیون نفر در برنامه کاربردی شاد در حوزه بهره‌مندی از قصه‌های کانون ظرفیت این جشنواره را بازتاب می‌دهد. امسال امیدواریم تا این آمارها افزایش بیشتری نسبت به دوره بیست و چهارم داشته باشد. 

فلاح گفت: برپایی پویش «قصه ما» در ایام برگزاری جشنواره که توسط شبکه پویا برگزار شده از دیگر برنامه‌های ماست. در این پویش، قصه‌های بچه‌ها و والدین را در قالب بسته‌های کوتاه تصویری دریافت و پخش کرده‌ایم. این فرصتی جدی را برای هم‌افزایی هرچه بیشتر میان نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی از یک‌سو و ازسویی دیگر تحقق هدف مردمی‌سازی و عمومی‌سازی رخداد قصه‌گویی یکی از اهداف کانون است و با خود به‌همراه داشته است. 

رئیس جشنواره قصه‌گویی با تاکید بر برگزاری نشست نقد و بررسی قصه‌ها، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه قصه‌گویی ایران که پیشینه‌ای کهن دارد بنا داریم تا دوره‌های تخصصی داوری قصه‌گویی را در کانون با برپایی دوره‌های تخصصی، داوری قصه‌گویی در کانون امروز می‌توان با قدرت اعلام کرد که ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای داوران تخصصی در حوزه قصه‌گویی است که حضور این افراد می‌تواند گامی دیگر در رشد و ارتقای جریان قصه‌گویی را با خود به‌همراه داشته باشند. 

وی توضیح داد: با توجه به این مؤلفه تلاش می‌کنیم تا باشگاه داوران قصه‌گویی ایران را با هدف ارتقاء فرهنگ قصه‌گویی در کشور راه‌اندازی کنیم. 

فلاح در خاتمه اظهاراتش گفت نمایندگان پنج کشور ترکیه، انگلیس، هند، کنیا و اوگاندا در بخش بین‌الملل به بخش رقابتی راه پیدا کرده‌اند و در تلاش هستیم تا علاوه بر حضور این نمایندگان تعدادی از افراد سرشناس در حوزه قصه و قصه‌گویی از چهره‌های بین‌المللی را نیز در ایام برگزاری این رویداد در یزد میزبانی کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *