نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: برجام به قوت خود باقی است/ آمریکا شریک ماشین کشتار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها

10:57 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۶۲
کنعانی: برجام به قوت خود باقی است/ آمریکا شریک ماشین کشتار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در چارچوب نشست خبری هفتگی به مهم‌ترین پرسش‌ها در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

 

ما در موضوع فلسطین دیدگاه‌های متفاوتی با اروپایی‌ها از جمله آلمان داریم
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۲:۱۰

کنعانی درباره اقدام‌های دیپلماتیک ایران در موضوع فلسطین، گفت: گفت‌وگوهای دیپلماتیک ما از جمله با طرف‌های اروپایی جاری است؛ ما در موضوع فلسطین دیدگاه‌های متفاوتی با اروپایی‌ها از جمله آلمان داریم؛ ما به مواضع مثبت برخی طرف‌های اروپایی اهتمام داریم، اما طبیعی است که مواضع دیپلماتیک خود را مطرح کنیم؛ آنچه برای ما مهم است به رغم اختلاف دیدگاه‌ها، اشتراک نظر احتمالی و جست‌وجوی صلح از طرف آن‌ها است؛ اقدام‌های جدید باید انجام شود.

روابط تجاری ایران و افغانستان روبه‌جلو است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۲:۰۸

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط تجاری ایران و افغانستان روبه‌جلو است و منافع ۲ کشور اقتضا می‌کند که روابط ۲ کشور گسترش پیدا کند.

گروه‌های مقاومت در چارچوب منافعی که دارند، به‌صورت خودجوش عمل می‌کنند
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۲:۰۳

کنعانی درباره اقدام‌های گروه‌های مقاومت منطقه در حمایت از فلسطین تصریح کرد: ملت فلسطین تحت اشغال رژیم متجاوز صهیونیستی قرار دارد؛ ایران بارها اعلام کرد که عدم اقدام جدی در مقابل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی باعث گسترش بی‌ثباتی و واکنش‌ها در منطقه و اقدام متقابل خواهد شد؛ طرف‌های مقاومتی هستند که در چارچوب حمایت از فلسطین اقدام می‌کنند؛ ما از اقدام‌های حمایتی دولت‌ها از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم؛ آنچه گروه‌های مقاومت انجام می‌دهند، در چارچوب منافعی است که دارند و به‌صورت خودجوش عمل می‌کنند.

قوه قضاییه در پرونده فلودروس به‌عنوان قوه مستقل وظایف خود را انجام خواهد داد
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۲:۰۰

کنعانی درباره رسیدگی قضایی به اتهام‌های یوهان فلودروس، شهروند سوئدی، گفت: اتهام‌ها و جرایم مرتکبه او مشخص است و توسط قوه قضاییه این جرایم مرتکب‌شده روشن شده و مستندات کافی در این زمینه اعلام شده است و طبیعتا روند قضایی طی خواهد شد؛ قوه قضاییه به‌عنوان قوه مستقل وظایف خود را انجام خواهد داد.

آماده کمک به ۲ کشور همسایه درباره صلح پایدار و تقویت همگرایی در قفقاز هستیم
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۵۴

کنعانی گفت: ایران از بیانیه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان درباره اعتمادسازی و آزادی نظامیان زندانی و زندانیان ۲ کشور استقبال می‌کند و آن را گامی قابل تحسین برای توافق صلح ۲ کشور می‌داند؛ امیدواریم روند مذاکرات صلح ۲ کشور به نتایج ثمربخشی منجر شود و ما آماده کمک به ۲ کشور همسایه درباره صلح پایدار و تقویت همگرایی در قفقاز هستیم.

ایران دیدگاه‌های روشنی درباره برقراری آتش‌بس در غزه دارد
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۴۹

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در مورد برقراری آتش‌بس در غزه، گفت: بحث آتش‌بس به‌عنوان اولویت درجه یک اهمیت خود را حفظ کرده است و پس از ناکامی تصویب قطعنامه توقف جنگ فردا در شورای امنیت، در مجمع عمومی سازمان ملل نشستی درباره بررسی قطعنامه جدید آغاز می‌شود؛ ایران دیدگاه‌های روشنی در این زمینه دارد و امیدواریم به آتش‌بس در غزه منجر شود.

به گفته وی، به اندازه کافی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی مدرک وجود دارد و انتظار می رود که جامعه جهانی با جدیت عمل کند؛ در چارچوب نگاه اصولی متناسب با منافع و اعتقاد ایران به ضرورت همکاری سازنده این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

پویایی‌های دیپلماتیک برجام تحت تاثیر تحولات منطقه با فراز و فرودهایی همراه شده است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۳۸

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: روند دیپلماسی درباره موضوع برجام همچنان باز است و در این زمینه مسیر دیپلماتیک پویایی خود را دارد، اما طبیعی است که تحت تاثیر تحولات منطقه، این پویایی با فراز و فرودهایی همراه باشد؛ برجام به قوت خود باقی است و کسی جز آمریکا از برجام خارج نشده است.

کنعانی همچنین گفت: به مواضع اعلامی کشورها، به‌ویژه طرف‌های اروپایی توجهی نخواهیم کرد؛ توافق اصول و مفاد روشنی دارد؛ وقتی موضوع روشن است، اظهاراتی از این دست کمک‌کننده نخواهد بود و ایران هم به اظهارات زیاده‌خواهانه وقعی نمی‌نهد.

 

نیروهای ایران در سوریه به‌صورت مستشاری و با درخواست دولت این کشور حضور دارند
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۳۶

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور نیروهای ایران در سوریه، تصریح کرد: نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه به‌صورت مستشاری و با درخواست دولت این کشور حضور دارند و حضور آن‌ها قانونی و در چارچوب رویکرد اصولی در حمایت از دولت‌ها و ملت‌های منطقه در مقابل تروریست‌ها است.

وی در واکنش به موضوع تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه و تعرض به منافع ایران، تاکید کرد که این تعرض بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

 

روابط ایران و ترکیه، سازنده و مکمل است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۳۴

کنعانی درباره گزارش‌ها در مورد لغو سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه، گفت: برخی‌ها با هدف سیاسی این موضوع‌ها را مطرح می‌کنند؛ روابط ایران و ترکیه سازنده و مکمل است؛ مسئله فلسطین مسئله مهم ما است؛ ما از همه کشورهای اسلامی انتظار داریم که درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی نسبت به روابط خود با این رژیم بازبینی کنند.

روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل، روند روبه‌رشد و روبه‌گسترشی را شاهد بود
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۳۰

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و روسیه، اظهار کرد: روابط ایران و فدراسیون روسیه در راستای منافع متقابل روند روبه‌رشد و روبه‌گسترش و ارتقایی را شاهد بوده است؛ این روابط علاوه بر گسترش سیاسی، فرهنگی و کنسولی ما به‌ویژه در حوزه اقتصادی رشد ملموسی داشته است.

وی در ادامه گفت: حجم روابط تجاری ۲ کشور بر اساس آمارهای رسمی در ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده و در سال جاری هم براساس آمارهای رسمی حجم تبادل ۲ کشور ۲۰ درصد رشد را شاهد بوده است؛ به موضوع کریدور شمال جنوب به‌عنوان مهم‌ترین کریدور به‌طور خاص در ملاقات روسای جمهور ۲ کشور پرداخته شد؛ همچنین همکاری ۲ کشور در حوزه‌های بانکی، پولی، صنایع و دیگر حوزه‌ها مورد تبادل نظر قرار رفت؛ پیش‌بینی ما این است که با برگزاری اجلاس مشترک ۲ کشور در تهران ما شاهد ارتقای همکاری‌های سازنده باشیم.

موضوع پیگیری قضایی جنایت‌کارانی که مرتکب ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق شدند، نیازمند مشورت است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۲۸

کنعانی درباره دومین نشست بین هیئت‌های ایرانی و عراقی، گفت: همکاری‌های قضایی ایران و عراق یکی از زمینه‌های خوب و مهم همکاری‌های میان ۲ کشور است؛ ما موضوع‌های مختلف قضایی داریم که نیازمند همکاری‌های ۲ کشور برای پیگیری و حل‌و‌فصل آن‌ها و پیگیری اتباع ۲ کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در سایه وجود روابط همسایگی و خوب ۲ کشور رفت‌وآمدهای شهروندان به‌طور مستمر انجام می‌شود؛ این موضوع‌ها قابل توجه هستند؛ موضوع پیگیری قضایی جنایت‌کارانی که مرتکب ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق شدند، نیازمند مشورت است.

مستندسازی جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین از سوی قوه قضاییه انجام شده است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۲۲

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری دادگاه رسیدگی به جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، گفت: این دادگاه با زمینه‌سازی‌ها و مقدمات حقوقی و قضایی قوه قضاییه از فردا آغاز می‌شود؛ این یک گام دیگر در مسیر استمرار اقدام‌های جمهوری اسلامی در پیگیرد جنایت‌کارهایی است که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است و سابقه جنایت‌های ننگین هیچ‌گاه از پیشانی آن‌ها پاک نخواهد شد؛ حمایت شرم‌آور طرف‌های غربی هم پاک‌کننده جنایت‌های آن‌ها نخواهد بود.

کنعانی در ادامه با اشاره به اینکه مستندسازی جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین از سوی قوه قضاییه انجام شده است، تاکید کرد: دستگاه‌های ذیربط که می‌توانند به این اقدام قوه قضاییه کمک کنند، به مسئولیت خود عمل کردند؛ در دادگاه رسیدگی به این جنایت‌ها، از روند عادلانه قضایی مبتنی بر قوانین و مقررات داخلی ایران استفاده خواهد شد؛ ضمن اینکه از روش‌های اصولی قضایی هم استفاده می‌شود؛ قبلا هم از متهمانی که در دادگاه این جنایت‌کاران مورد محاکمه قرار می‌گیرند، خواسته شد تا وکیل بگیرند؛ طبیعتا انتظار ملت ایران این است که جنایت‌کاران و جانیانی که دستشان به خون فرزندان ملت آغشته است، مجازات شوند و قوه قضاییه در این زمینه روند تکمیلی خود را انجام خواهد داد.

ایده‌های برجام ۲ از سوی افرادی مطرح می‌شود که از انجام تعهداتشان استنکاف کردند
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۱۸

کنعانی در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره برجام ۲، تصریح کرد: ایده‌های برجام ۲ از سوی افرادی مطرح می‌شود که از انجام تعهداتشان استنکاف کردند و تعهدات پذیرفته‌شده خود را در چارچوب توافق انجام ندادند.

 

ملت فلسطین تنها طرفی هستند که حق دارند و می‌توانند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۱۵

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع آینده فلسطین و غزه، تصریح کرد: ملت فلسطین تنها طرفی هستند که حق دارند و می‌توانند درباره سرنوشت خود و سرزمینشان و حکومتی که در سرزمین فلسطین باشد، تصمیم بگیرند؛ اینکه عده‌ای در خارج از منطقه به دنبال طراحی‌های سیاسی هستند و برای آن یارگیری می‌کنند تا طرح‌های خود را بر فلسطین تحمیل کنند، از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد.

کنعانی با اشاره به اینکه ما ایده‌ای را برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم، اظهار کرد: ما راهکار دموکراتیک را مطرح کردیم و این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و اگر طرف‌های مدعی به دنبال راهکار دموکراتیک می‌گردند، راهکار و طرح ایران می‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد.

 

ایران همواره در چارچوب همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را اثبات کرده است
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۱:۱۰

کنعانی گفت: کشورها در نشست‌ها دیدگاه‌های خود را درباره موضوع‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیان می‌کنند؛ موضوع مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران موضوعی مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد.

وی تاکید کرد: ایران همواره در چارچوب همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را اثبات کرده و پس از برجام هم در ۱۵ گزارش آژانس این موضوع تایید شده است؛ فعالیت‌های موشکی ایران، تهدید علیه هیچ طرفی در منطقه نیست، بلکه برای بازدارندگی در برابر تهدیدهای فرضی است.

ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی بیش از ۱۷ هزار قربانی گرفت
۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۰:۵۹

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: آمار تکان‌دهنده حایز اهمیت است؛ ما شاهد ۶۷ روز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بودیم و محصول ماشین آدم‌کشی این رژیم تاکنون ۱۷ هزار و ۹۰۰ شهید بوده است که شامل کودکان هم می‌شود.

وی در ادامه درباره اقدام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت: لازم است درباره قطعنامه بار دیگر از اقدام شجاعانه دبیرکل سازمان ملل که با توسل به ماده ۹۹ منشور توجه شورای امنیت را به خطرناک بودن وضعیت فلسطین و غزه جلب کرد و خواستار اقدام مسئولانه شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد، تشکر می‌کنم.

به تاکید کنعانی، دولت آمریکا با وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه، نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است و در ایستادگی در کنار رژیم صهیونیستی هیچ ابایی از تنهایی ندارد؛ دولت آمریکا با این رای خود نه فقط رای منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی و توقف جنگی دارد، بلکه نشان داد که رای به استمرار بربریت رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین داده است؛ آمریکا در مقابل افکار عمومی دنیا ایستاده و رای به ادامه توحش صهیونیست‌ها داد؛ این جای تاسف دارد، اما بحث این است که شورای امنیت از انجام وظیفه و کارآمدی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنایت‌های جنگی بازمانده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بحث اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت سال‌ها است که مطرح است؛ بن‌بست اخیر در شورای امنیت در بحث غزه یک‌بار دیگر نشان داد که وضعیت این شورا نگران‌کننده است و در مقاطع حساس نمی‌تواند از پس وظایف خودش بربیاید.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *