خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست؛ آمریکا قوانین محدودکننده صادر کرد

12:41 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۰۱۲
خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست؛ آمریکا قوانین محدودکننده صادر کرد
خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست که پیش از این نیز ادامه داشت، با آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - جهان در حالی که همچنان بر حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی به نوار غزه متمرکز است، تشدید خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی عمدتا بدون توجه باقی مانده است.

پس از چندین درخواست از رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از خشونت از سوی شهرک‌نشینان، آمریکا ممنوعیت صدور ویزا را برای افرادی که در خشونت در کرانه باختری مشارکت داشتند، آغاز کرده‌است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سیاست جدید ممنوعیت صدور ویزا افرادی را هدف قرار می‌دهد که گمان می‌رود در تضعیف آرامش، امنیت یا ثبات در کرانه باختری از جمله از طریق ارتکاب اعمالی از خشونت یا سایر اقداماتی که دسترسی غیرنظامیان را به خدمات ضروری و نیاز‌های اولیه باز می‌دارد، دست داشته‌اند.

پیش از رویداد‌های اخیر، سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ بوده است. طی این سال و پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی حدود ۲۰۰ فلسطینی در کرانه باختری شهید شدند که عمدتا به نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت داده می‌شود.

از زمان جنگ شش روزه ژوئن ۱۹۶۷، کابینه رژیم صهیونیستی ساخت شهرک‌های اشغالی را در سراسر کرانه باختری برنامه‌ریزی کرده و از آن‌ها حمایت مالی کرده است. سایر شهرک‌نشینان هم به مناطق مختلف سرزمین فلسطین نقل مکان کرده‌اند. 

شهرک‌نشینان بر این باورند که حق حضور در آنجا را دارند. این در حالی است که بیشتر جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌ها را غیرقانونی می‌دانند.

شهرک‌نشینان سال‌هاست که فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری را مورد آزار و اذیت قرار داده و به آن‌ها حمله می‌کنند. این خشونت‌ها بدون مجازات و در برخی مواقع با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

افزایش خشونت از سوی شهرک‌نشینان

با این حال، در هفته‌های پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، میزان خشونت علیه فلسطینی‌ها از سوی شهرک‌نشینان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای فلسطینیان از زمان انتفاضه دوم بوده و آنقدر اوضاع وخیم شده که چشم جهان بعضی وقت‌ها غزه را ترک کرده و به کرانه باختری می‌نگرد.

این خشونت‌ها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اواخر اکتبر گفت: من همچنان نگران حمله شهرک‌نشینان افراطی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری هستم. 

بایدن این حملات را با «ریختن بنزین روی آتش» مقایسه کرد.

در همین حال، حمایت مردمی از حماس در میان فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری افزایش یافته است. 

همانطور که زک بوچمپ، کارشناس پایگاه وکس توضیح می‌دهد، این تشدید خشونت شهرک‌نشینان می‌تواند به تثبیت عمیق‌تر اشغالگری رژیم صهیونیستی و احتمالا پاسخ فلسطینی‌ها منجر شود که جنگی آشکار در کرانه باختری به همراه خواهد داشت.

گاردین هم چندی پیش در مطلبی با عنوان «نکبت جدید» با اشاره به خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در روستای زانوتا، نوشت که پس از هفته‌ها خشونت شدید شهرک‌نشینان ۱۵۰ ساکن زانوتا تصمیم جمعی برای ترک آن گرفته‌اند. شهرک‌نشینان مسلح، برخی با لباس ارتش و برخی با صورت‌های پوشیده شده، شروع به تجاوز به خانه‌های آن‌ها در شب، ضرب‌وشتم بزرگسالان، تخریب و سرقت اموال، و ترساندن کودکان کرده‌اند.

یک کارشناس در این رابطه گفت در حالی که ساختمان‌ها، تاسیسات و زیرساخت‌های فلسطینی‌ها در جا‌هایی مانند روستای زانوتا به‌طور مداوم از سوی صهیونیست‌ها تخریب می‌شوند، اما شهرک‌سازی اشغالگران حتی در مناطق اطراف با سرعت بالا انجام می‌شود.

یک رسانه انگلیسی دیگر نیز با اشاره به موردی دیگر نوشت که فلسطینی‌ها تحت فشار‌ها و تهدید‌های مستمر از سوی شهرک‌نشینان مسلح و متجاوز صهیونیست که در شهرک‌های مجاور زندگی می‌کنند، مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند.

گزارش‌ها درباره اقدامات شهرک‌نشینان افراطی

بر اساس گزارش سازمان ملل، در هفته‌های گذشته دست‌کم ۱۱۵ فلسطینی در کرانه باختری از جمله ۳۳ کودک به شهادت رسیده و بیش از ۲ هزار نفر دیگر مجروح و نزدیک به هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

اقدامات شهرک‌نشینان در مناطق فلسطینی باعث اعتراضاتی در داخل و خارج از اراضی اشغالی نیز شده است.

سازمان‌های حقوق بشری هشدار دادند که خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری پس از هفتم اکتبر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

چندین سازمان حقوق بشری همچنین تاکید کردند که شهرک نشینان افراطی به دنبال تحکیم بیشتر حضور خود در سرتاسر سرزمین‌های فلسطینی خشونت را تا جایی پیش بردند که کار به جایی رسید که تقریبا هر روز فلسطینی‌های ساکن منطقه را به «قتل عام» تهدید می‌کنند. 

سازمان ملل در گزارش خود گفته است که روزانه حدود هشت مورد خشونت علیه فلسطینی‌ها از جمله ارعاب، دزدی و حمله به ثبت می‌رسد. 

سازمان ملل همچنین از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون از آوارگی ۷ هزار و ۶۰۷ نفر در کرانه باختری که بیش از نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند را تائید و ثبت کرده است. 

طبق این گزارش حدود هزار و ۱۰۰ فلسطینی در طول یک سال و نیم گذشته مجبور به ترک سرزمین‌های خود شدند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *