غربالگری دیابت و فشار خون برای بیش از ۳۰ هزار نفر در استان یزد

9:40 - 14 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۷۶۱
غربالگری دیابت و فشار خون برای بیش از ۳۰ هزار نفر در استان یزد
پویش ملی غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون در استان یزد برای ۹۰۰ هزار نفر یزدی ۱۸ سال به بالا هدف‌گذاری شده که تاکنون افزون بر ۳۰ هزار یزدی در آن مشارکت داشته‌اند.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: براساس آخرین مطالعات کشوری درباره بیماری‌های غیرواگیر، استان یزد در جایگاه خوبی به لحاظ دیابت و فشار خون بالا قرار ندارد.

محسن میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ تا ۲۴ درصد بزرگسالان در استان یزد مبتلا به دیابت هستند و خوشبختانه ۸۲ درصد یزدی‌های مبتلا از بیماری خود اطلاع دارند و دسترسی بالایی نیز به درمان داریم به نحوی که ۷۵ درصد بیماران دیابت تحت پوشش هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: متاسفانه ۲۴ درصد از درمان دیابت در استان موثر واقع می‌شود که رقم پایینی است و بخشی از آن به دلیل ضعف در خودمراقبتی است.

وی شیوع فشار خون بالا در استان یزد را نیز ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: کم تحرکی بالای یزدی‌ها در کشور، رژیم غذایی ناسالم از جمله مصرف غذای پرنمک، اضافه وزن و چاقی یزدی‌ها و در رده‌های بعدی دخانیات، مصرف الکل و استرس نیز در بروز فشار خون بالای مردم استان موثر است.

میرزایی افزود: ۴۳ درصد یزدی‌ها فشار خون بالای خود را کنترل می‌کنند، ولی برخی یا کنترل نمی‌کنند یا دسترسی به درمان ندارند؛ لذا لازم است که مردم در وهله اول با بیماری خود آشنا شوند و در وهله بعد نیز تحت درمان قرار گیرند.

وی گفت: از ۲۰ آبانماه شاهد اجرای پویش ملی غربالگری رایگان دیابت و فشار خون بالا با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» همزمان با سراسر کشور در استان یزد هستیم با این تفاوت که در پویش‌های قبلی افراد بالای ۳۰ سال مدنظر بودند، ولی در پویش کنونی افراد بالای ۱۸ سال می ‎تواند از خدمات رایگان مراگز سلامت در همه مناطق شهری و روستایی جهت ردیافت این خدمات برخوردار شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در استان یزد ۹۰۰ هزار نفر مورد هدف این پویش هستند، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند و امیدواریم در هفته‌های آینده با اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه، شاهد حضور بیشتر مردم به صورت ناشتا به هر یک از مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی باشیم.

میرزایی در پایان با تاکید بر این که اطلاع‌رسانی گسترده برای شرکت مردم در این طرح می‌تواند کمک بزرگی در ارتقای سطح سلامت مردم باشد، تصریح کرد: ضرورت دارد سواد سلامت جامعه افزایش یابد تا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری، مردم در صورت ابتلا و آشنایی با بیماری خود، به موضوع خودمراقبتی نیز اهتمام داشته باشند و بتوانند از خدمات درمانی و موثر برخوردار شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *