گفت‎وگو|

اهمیت تولید اطلاعات درباره تاریخچه اشغال فلسطین؛ کتاب‌های مقاومت در اختیار جوانان قرار بگیرد

10:33 - 09 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۰۴۲
اهمیت تولید اطلاعات درباره تاریخچه اشغال فلسطین؛ کتاب‌های مقاومت در اختیار جوانان قرار بگیرد
یک نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر اهمیت تولید اطلاعات و انتشار کتاب درباره جنایت‎های رژیم صهیونیستی و تاریخچه اشغال فلسطین، تبلیغ و ترویج کتاب را عاملی مهم برای شناخت و کسب اطلاع مخاطبان خواند.

مجید صفاتاج در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره لزوم تولید اطلاعات در مورد جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تاریخچه اشغال فلسطین، گفت: کتاب‌های بسیاری در این مورد نوشته شده، اما متاسفانه علی‌رغم شعار‌های برخی از مسئولین در اختیار مردم قرار نگرفته است.

وی به نگارش «دانشنامه فلسطین» اشاره کرد و اظهار کرد: از آنجا که رشته من تاریخ بود و در علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای نیز به تحصیل پرداخته بودم، برای نگارش کتابم نیاز دیدم تا به ایجاد یک دایره‎المعارف در مورد فلسطین دست بزنم، پس نگارش آن را انجام دادم.  

وی بیان کرد: از آنجا که تاریخ کشور‌های اسلامی عموماً توسط غربی‌ها نوشته شده و تحریف‌هایی در آن شکل گرفته است، بنابراین همراه با تعدادی همکاران اقدام به پژوهش و نگارش همچنین جمع‌آوری مستندات در این زمینه کردیم و کتاب «دانشنامه فلسطین» را تدوین کرده‌ام. این کار ۲۵ ساله به صورت شبانه‌روزی دنبال شد تا یک مجموعه هشت جلدی از این مهم به انتشار رسید. اکنون این کتاب به یک منبع معتبر برای کتابخانه‌ها در سراسر کشور تبدیل شده است که می‌تواند برای پژوهشگران منبع موثق و قابل اعتنایی باشد.

صفاتاج، تاکید کرد: علی‌رغم تاکید امام خمینی (ره) بر روی مسئله فلسطین و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر رویداد‌های فلسطین، اما باز هم شاهد التزام عملی دستورات بزرگان کشور در جهت ترویج معارف فلسطین نیستیم.

وی با اشاره به نگارش کتاب‌های فراوانی در مورد فلسطین، افزود: متاسفانه تبلیغ برای معرفی کتاب‌های انقلابی و مقاومت کم شکل می‌گیرد؛ از این رو جامعه نیز از وجود این نوع کتاب‌ها اطلاع چندانی ندارد، در حالی که 

این نویسنده کتاب بار دیگر تاکید بر رویکرد رژیم اشغالگر صهیونیست داشت و افزود: امام خمینی (ره) رژیم صهیونیستی را تنها هدف اشغالگران فلسطین ندانستند، بلکه چشم طمع آنان به سایر سرزمین‌های و ملل مسلمان را یک امر قابل تامل خواندند، از این رو معرفی تفکرات این رژیم استعمارگر که منبع فساد و جرثومه‌ای برای ترویج ظلم است، نکته مهم و قابل توجه محسوب می‌شود.

صفاتاج افزود: برای اینکه کتاب‌های حوزه انقلاب و مقاومت مورد مطالعه عموم قرار گیرد، نیاز بود تا این کتاب‌ها به‌واسطه کتابخانه‌های عمومی خریداری شود و در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. به همین منظور مکاتباتی را با وزیر داشتم، اما دستوراتی که داده شد به هیچ عنوان اجرایی نشد و حتی مورد توجه معاونین و مدیران رده میانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفت و این امر نشان دهنده عدم توجه به مقوله فرهنگ است.

وی تصریح کرد: برای کشوری که شعار قدس شریف و حمایت از آزادگان و مبارزان را سر می‌دهد و مبارزه با رژیم صهیونیستی را به عنوان غده سرطانی اعلام می‌کند، لازم است تا در این زمینه به تولید فرهنگ و ارائه مستندات بر پایه تحقیق بپردازد و آن را در اختیار مردم قرار دهد، اما متاسفانه این مهم در دستور کار مسئولان نیست.

این نویسنده، تاکید کرد: نویسندگانی که قصد دارند تا فلسطین را بشناسند، ابتدا باید تاریخچه انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار دهند. برای این منظور مستندنگاری توسط معلمان و پژوهشگران باید انجام شده باشد تا در ادامه شاهد تولید آثار بیشتر و داستان‌سرایی و یا سرودن شعر باشیم، اما شاهدیم که تولید محتوا در مورد انقلاب اسلامی و مبحث مقاومت بسیار کم شکل می‌گیرد.

صفاتاج در پایان گفت: عدم حمایت متولیان و مسئولان کشور از کتاب در حوزه انقلاب و مقاومت خصوصاً فلسطین یک حرکت ضدفرهنگی است و محدود شدن تیراژ کتاب‌ها در حد ۵۰ نسخه و یا کمتر قطعاً صدماتی را به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه علم و دانش به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *