فشار آمریکا و آلمان بر اوکراین برای مذاکره با روسیه

13:31 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۱۹۲
فشار آمریکا و آلمان بر اوکراین برای مذاکره با روسیه
منابع غربی می‎گویند که در پی نبود چشم‌اندازی امیدوارکننده برای کسب پیروزی از سوی اوکراین، برخی کشور‌های غربی در حال اعمال فشار بر کی‌یف برای پیوستن به مذاکرات صلح با مسکو هستند.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های آلمانی، می‌گویند که برلین و واشنگتن با کاهش تحویل تسلیحات بر اوکراین برای مذاکره با روسیه فشار خواهند آورد.

به گفته رسانه‌ها، این ضربه بزرگی به امید‌های کی‌یف برای پیروزی خواهد بود.

روزنامه «بیلد» آلمان به نقل از منابعی در دولت این کشور، آنچه را که به‌عنوان یک طرح آلمانی-آمریکایی محرمانه برای وادار کردن اوکراین به آغاز مذاکرات صلح توصیف کرد، گزارش داد. 

بر اساس این طرح، واشنگتن و برلین تسلیحات کافی برای حفظ خط مقدم فعلی را به اوکراین ارائه خواهند کرد.

به گفته منابع، اما این میزان تسلیحات برای ضدحمله در جهت بازپسگیری مناطق شرقی کافی نیست. 

آنها امیدوارند «ولودیمر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین را به سمت میز مذاکره با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه سوق دهند. 

یک منبع دولتی آلمان با اشاره به توقف ضدحمله اوکراین علیه روسیه در شرق، گفت: «زلنسکی» باید متوجه شود که نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد. او باید با اراده آزاد به سمت مردمش بازگردد و توضیح دهد که نیاز به مذاکره وجود دارد. 

منابع دولتی آلمان همچنین گفته‎اند که کاخ سفید و آلمان درباره نیاز به تغییر تمرکز از تحویل تسلیحات به مذاکرات نظر مشترک دارد.

«بیلد» در گزارش خود می‎گوید که درخواست آمریکا و آلمان، به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات برای نیرو‌های اوکراینی باید از سوی زلنسکی جدی گرفته شود.

براساس این گزارش، در دولت آلمان اختلافی بین «اولاف شولز»، صدراعظم و «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع او وجود دارد. 

به نوشته «تلگراف»، فراتر از آلمان، در کشور‌های ناتو نگرانی‌هایی وجود دارد که ضدحمله اوکراین بیش از حد تبلیغ شده و تمایلی برای مدیریت انتظارات آینده درباره مرحله بعدی جنگ وجود دارد.

«رودریش کیزوتر»، یک کارشناس سیاسی، می‎گوید: هرچه می‌گذرد بیشتر آشکار می‌شود که صدراعظم آلمان به پیروزی اوکراین امید ندارد.

«رابرت فیکو»، نخست‌وزیر اسلواکی نیز پیش‌تر گفت که اگر مذاکرات صلح آغاز نشود، جنگ اوکراین تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت.

کاهش تسلیحات ارسالی به اوکراین

اوکراین پس از آغاز تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی نوار غزه با واقعیت سخت کمبود گلوله‌های خمپاره‌ای کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری روبرو شده است.

در همین ارتباط، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به مطبوعات غربی شکایت کرد که تحویل مهمات کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری ناتو از زمان آغاز درگیری‌های غزه کاهش یافته است.

نشریه‌های آمریکایی به نقل از مقاما‎های اوکراینی می‌گویند که عرضه گلوله‌های توپخانه‌ای اخیرا بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مقام‎های نظامی آمریکا عنوان می‌کنند که کاهش تحویل مهمات هیچ ارتباطی با آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، ندارد.

براساس گزارش‌ها، روسیه روزانه از ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار گلوله خمپاره با کالیبر‌های مختلف استفاده می‌کند. این میزان برای اوکراین بین ۷ هزار تا ۱۱ هزار گلوله در روز است.

آیا اروپا مهمات بیشتری را به کی‌یف ارسال می‌کند؟

به‎تازگی «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان اعتراف کرد که بعید است اتحادیه اروپا تا ماه مارس آینده به هدف یک ساله خود، یعنی ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین دست یابد. 

در همین حال، نکته اصلی این است که اوکراین سریع‌تر از آن چیزی که آمریکا و متحدانش در ناتو می‌توانند تولید کنند، مهمات استفاده می‌کند.

یک تحلیلگر نظامی در این رابطه، گفت: کاهش ذخایر ارتش اتحادیه اروپا تنها بخشی از مشکل است؛ اروپایی‌ها درباره سرازیر کردن مهمات و پول بیشتر به اوکراین تردید دارند.

اکنون نخست‌وزیر جدید هلند امکان‌سنجی تامین تجهیزات و تسلیحات به اوکراین را زیر سوال برده است. 

این تحلیلگر همچنین، گفت: من فکر می‌کنم با طولانی شدن این درگیری، اروپا شروع به فاصله گرفتن از آن خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *