گفت‌وگو|

کمبود بودجه بلای جان برنامه‌های تولیدی

7:59 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۶۸۷
کمبود بودجه بلای جان برنامه‌های تولیدی
تهیه‌کننده برنامه «نواهنگ» ضمن تاکید بر افزایش کیفیت این برنامه اختصاص بودجه بیشتر برای چنین برنامه‌هایی را مهم دانست.

اصغر کرمی تهیه‌کننده برنامه «نواهنگ» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان کمبود بودجه برای ساخت برنامه‌های مختلف در رسانه ملی را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: مشکلات مالی برای برنامه‌سازها همواره وجود دارد. سابقه چندین و چند ساله من نشان داد که همین رویه ادامه خواهد داشت و تهیه‌کنندگان همانند من با در نظر گرفتن جوانب مالی اقدام به ساخت برنامه‌ها مختلف می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه «نواهنگ» نسبت به برنامه‌های دیگر از منابع مالی کمتری برخوردار است، زیرا بیشتر برای مخاطبان خارج از کشور روی آنتن می‌رود. این در حالی است که ما باید برنامه‌های مناسب‌تری را برای ارائه به مخاطبان خارج از کشور که اسپانسرهایی بسیار قوی داشته‌اند، تهیه کنیم. اشتراک ادبیات ما با کشور‌های همسایه زمینه ساخت چنین آثاری را رقم زده است.

این تهیه‌کننده درباره ساخت سری چهارم برنامه «نواهنگ» گفت: «نواهنگ» به منظور استعدادیابی از مهاجران افغان مقیم ایران آغاز و تلاش شده که در فصل جدید داورانی از تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان بتوانند بر جذابیت برنامه بیافزایند و در حوزه استعدادیابی با این برنامه همکاری کنند. این برنامه با مشورت اساتید داخل ایران و خارج از این کشور در جهت افزایش کیفیت و محتوا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: فصل چهارم برنامه «نواهنگ» کار خود را آغاز کرده و تا به حال تعدادی آثار از شرکت‌کنندگان ویدیوهایی از توانمندی‌های خود ارائه کرده‌اند که پس از راستی‌آزمایی حدود ۱۲۰ نفر انتخاب خواهند شد و در گروه‌های شش نفری به مسابقه خواهند پرداخت. این برنامه از یکم دی ماه روی آنتن شبکه آی فیلم خواهد رفت.

کرمی ویژگی برنامه «نواهنگ» را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: تمام تلاش ما و همکاران در تولید برنامه «نواهنگ» افزایش میزان کیفیت و در عین حال کمیت است، بنابراین دراین زمینه نکاتی ویژه به کار گرفته شده است. دور چهارم حساسیت بیشتری دارد، زیرا کیفیت و کمیت در آن حرف اول را می‌زند، بنابراین افرادی که شرکت می‌کنند، نیاز است تا توانمند‌تر و فعال‌تر نسبت به بخش‌های دیگر باشند.

این تهیه‌کننده شاخص‌های شرکت‌کنندگان در برنامه «نواهنگ» را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: شرکت‌کنندگان در برنامه «نواهنگ» باید به حداقل‌هایی از موسیقی آشنایی داشته باشند تا بتوانند در این رقابت شرکت کنند. حضور خانواده‌های این افراد نیز به عنوان حاضران در برنامه، جذابیت خاصی برای این برنامه در بر دارد. ما شرکت‌کنندگانی از سایر کشورها همانند تاجیکستان هم داشته‌ایم که اعلام آمادگی کرده و اثر خود را برای بررسی ارسال کرده است.

وی تصریح کرد: غنای موسیقیایی کشورهای همسایه همانند ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان باعث جذابیت بیشتر برنامه «نواهنگ» شده است.

سید مرتضی اصغری مدیر شبکه آی فیلم ۲ نیز در مورد برنامه «نواهنگ» گفت: مسابقه «نواهنگ» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های کانال آی فیلم ۲ و از برنامه‌های محبوب تلویزیونی حوزه افغانستان و تاجیکستان است که تاکنون سه فصل آن تولید و پخش‌ شده است. امسال در چهارمین سال متوالی نیز شبکه آی فیلم قصد دارد با دعوت از هنرجویان و هنرمندان نوظهور افغانستانی و تاجیکستانی، استعدادهای برتر خوانندگی و صدا را شناسایی کرده و به مخاطبان معرفی کند.

وی ادامه داد: این برنامه به‌قدری پرطرفدار است که بسیاری از بینندگان در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ایران، ازبکستان و حتی ترکیه و پاکستان همه‌ساله منتظر شروع مسابقه و رقابت بین چهره‌های جدید هستند. البته این شور و اشتیاق در بین هنرمندان بیشتر به چشم می‌خورد و زمان شروع آن‌ یک نقطه عطف در تقویم سالانه این قشر بزرگ است.

اصغری تاکید کرد: مهم‌ترین سبک‌های موسیقی که در این رقابت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، سبک‌های مورد اقبال در حوزه مخاطبین افغانستان و تاجیکستان شامل سبک‌های سنتی، محلی، کلاسیک، پاپ و… است و این تنوع باعث بالا رفتن حساسیت مسابقه و علاقه‌مندی مخاطبان شده است.

وی افزود: شبکه آی فیلم ۲ با توجه به اشتراکات فرهنگی گسترده بین کشورهای فارسی‌زبان همواره تلاش می‌کند تا در حوزه‌های مختلف ادبیات، موسیقی، فیلم و سریال و… بر این اشتراکات تاکید کند. مسابقه بزرگ «نواهنگ» نیز در این راستا بسیار موفق عمل کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *